پاسخ جنتی به حاشیه‌های این هفته وزارت ارشاد

به گزارش بصیر به نقل از  خبرنگار فرهنگی تسنیم,علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره جلسه هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب گفت: بعد از گذشت دو، سه سال که هیات نظارت به نوعی در حالت تعلیق به سر می‌برد،دو سه ماه قبل پیشنهادی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم و اعضای شورای نظارت بر کتاب به شورا معرفی شدند که بخشی از آنها در حوزه کتاب بزرگسال و بخشی دیگر در حوزه کتاب کودکان است که اولین جلسه آن دیروز تشکیل شد و سیاست‌های کلی آن مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه جای هیات نظارت با توجه به اهمیت کتاب در افزایش سطح فرهنگی کشور بسیار خالی بود، افزود: حمایتهای ویژه‌ای باید در امر کتاب قرار بگیرد که آزادی فکر و اندیشه را باید مورد توجه قرار بدهیم تا صاحبان فکر و اندیشه بتوانند نظرات خود را از طریق کتاب و فرهنگ مکتوب به جامعه منتقل کنند برخی رخنه‌های فرهنگی احساس می‌شودکه طبیعتا این هیات نظارت بر کتاب باید دقت‌های لازم را داشته باشد تا آن خوراک فرهنگی که قرار است ما به جامعه تزریق کنیم غذای سالمی باشد تا بدون دغدغه بتوانند از آن استفاده کنند.

جنتی اضافه کرد: ممیزی کتاب در قانون آمده است و از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید بررسی کنیم و مجوزهای بعدی را بدهیم در نهایت پیشنهادی به هیات نظارت داده شد که باید آنها این پیشنهاد را بررسی کنند که می‌توان به برخی از ناشران باسابقه‌ای که از مسیر قانونی تخلفی نداشته‌اند اجازه داد که براساس شورای نظارت کتاب ها را خودشان منتشر کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص بودجه وزارت ارشاد گفت: بودجه وزارت ارشاد مثل سایر دستگاه‌ها، بر اساس توانایی‌های دولت بسته شده است. به هر حال بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده بر اساس برآورد درآمدها و منابعی است که می‌تواند کسب کند. ضمن آنکه دولت تمام تلاشش این بود که این منابع و درآمدها را به شکلی واقعی ببیند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت درآمدهای کشور، فکر می‌کنم بودجه‌ اختصاص داده شده نتواند هیچ دستگاهی را راضی کند اما در چنین شرایطی هنر ما باید این باشد که با استفاده از همین اعتبارات و با تدابیر مناسب و مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری تاکید دارند از امکانات محدود بهترین بهره‌برداری را کنیم.

جنتی درپاسخ به انتشار کتاب برخی ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: اگر انتشاراتی وجود داشته باشد که از طرف مراجع قضایی جلوی آن گرفته شده باشد امکان حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند و از ماهیت مجوز کتاب حبیب هیچ اطلاعی ندارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه احساس می‌شود یکسری موانع در حضور برخی آثار در جشنواره شعر فجر وجود دارد، گفت: تا آنجایی که در امکان ما بود معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تلاش کرده همه سلیقه‌ها در این جشنواره شرکت کنند البته اگر مورد خاصی است که از شرکت منع شده باید آن را بررسی کنیم اما سیاست کلی این است که همه سلیقه‌ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: شعر و ادب یکی از نمادهای اساسی فرهنگ ماست و باید توجه ویژه‌ای شود و ما نیز جایگاه ویژه‌ای برای این موضوع در وزارت تعریف کرده‌ایم و می‌خواهیم این حوزه را تقویت کنیم که امیدواریم از همه کسانی که صاحب ذوق هستند استفاده شود.

جنتی در پاسخ به این سوال که این نگرانی وجود دارد با توجه به فشارهایی که وجود دارد دولت از برنامه‌های فرهنگی خود عقب بنشیند و با توجه به اتفاقاتی که در جشنواره فیلم فجر درباره برخی فیلمها افتاد این احتمال تقویت شده است گفت:‌ فیلم‌هایی که در سال گذشته ساخته شده ما مسئولیتی درباره آنها نداشتیم آنچه بر عهده ما بود برگزاری جشنواره با حضور فیلم‌هایی که از نظر محتوایی و فنی برجسته بودند بود که آن را انجام دادیم و فیلم‌هایی که جایزه دریافت کردند هم از نظر حرفه‌ای و فنی و هم از لحاظ محتوایی مورد توجه قرار گرفتند.

وی افزود: از این پس در دولت جدید سعی‌مان این است که در صدور مجوزها دقت کنیم و وقتی فیلمنامه‌ای می‌آید با کمال دقت بخوانیم و در شورای صدور پروانه ساخت ملاحظات مختلفی داشته باشیم و وقتی مجوز داده شد در مراحل ساخت نیز دقت کنیم که آنچه مجوز داده شده ساخته شود. اما در مرحله اکران طبیعی است که باید از این آثار دفاع کنیم و به هیچ وجه از مجوزی که داده‌ایم عدول نمی‌کنیم.

وزیر ارشاد در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در نمایشگاه کتاب امسال ممنوع‌القلم‌ها صحیح‌القلم شده‌اند یا خیر گفت: باید منتظر باشید و در نمایشگاه ببینید که چگونه شده است.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا