۳ عامل روانی دلار را گران کرد

به گزارش بصیر:سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تشریح دلایل گرانی دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر اظهار داشت: در حقیقت باید توجه کرد که نوسانات اخیر در بازار دلار دارای پشت پرده‌ای نیست ولی اصل برابری قیمت ارزها در این زمینه نقش موثری دارد که مرتبط با شاخص‌های اصلی اقتصاد و شاخص‌های منتهی به تورم است.

وی با بیان اینکه اگر ارزی در شرایط تورمی باشد کاهش ارزش پیدا می‌کند گفت: عامل دیگر در فرمول برابری ارز عرضه و تقاضا است بنابرابراین زمانی که قیمت یک ارز به تعادل نمی‌رسد به این معنی است که قدرت برابری آن کم شده و یا عرضه آن در بازار کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر دلار دو هزار و ۵۰۰ تومانی بانک مرکزی به اندازه کافی در بازار توزیع شود و در اختیار فعالان بازرگانی و تجاری قرار گیرد، قطعا ارز در بازار آزاد به همین اندازه تثبیت خواهد شد ولی اگر قدرت برابری ارزها و همچنین عرضه و تقاضا رعایت نشود در بازار اختلال ایجاد خواهد شد.

حسینی هاشمی با تأکید بر تأثیر عوامل روانی در تشدید نوسانات بازار ارز تصریح کرد: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ویژه سوخت، اجرای فاز دوم هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین نگرانی‌ها از ناکامی توافق ژنو و ابهامات ایجاد شده درباره لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول های ایران جزو عوامل روانی مهم در نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر به حساب می‌آید.

این کارشناس اقتصادی ضمن تأکید براینکه عوامل روانی فوق گرچه اثر کمی در فرمول محاسبه تورم و همچنین سبد تورمی دارد ولی آثار روانی بسیاری در تشدید تورم خواهد داشت، اضافه کرد: هم اکنون یکی از عوامل مهم در بازار اصلاح قیمت‌ها است که طبعا موجب افزایش قیمت خواهد شد ولی آثار تورمی خفیفی طبق اذعان دولت به همراه خواهدداشت.

وی با اشاره به تشدید بازار تقاضا در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: همچنین عامل سوم مسائل بین الملل و مذاکرات ۱+۵ است چرا که توافق و تحقق تعهدات در این مذاکرات می‌تواند عرضه دلار در بازار را افزایش دهد و در مقابل عدم توافق موجب محدودیت می‌شود.

حسینی هاشمی اضافه کرد: انجام مصاحبه های متضاد درباره آزادسازی پول های بلوکه ایران این نگرانی را میان مردم بوجود اورده که ظاهرا تحریم‌ها برداشته نشده و پولی وارد ایران نشده است؛ ابهامات نشان می‌دهد نقل و انتقال پولی که قرار بود در توافق ژنو انجام شود به خوبی صورت نگرفته است.

به گفته این فعال اقتصادی پایداری تحریم فروش قطعات هواپیما با وجود اعلام اسمی لغو این تحریم‌ها یکی دیگر از عوامل نگران کننده در تحقق مذاکرات بین المللی است.

حسینی هاشمی تأکید کرد: تا زمانی که نرخ ارز به صورت واقعی یک سان سازی نشود همیشه شکاف در بین دو بازار آزاد و رسمی ارز وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا