کابوس قدرت ایران مرد افسانه‌ای عربستان را مات کرد

به گزارش بصیر، گاردین با اشاره به افول قدرت «بندر» می‌نویسد: این لابی‌گر افسانه‌ای و جنگ‌طلب، به مدت ۲۲ سال سفیر عربستان در ایالات متحده بوده است و به همین دلیل به «بندر بوش» معروف شد. فعالیت‌های عربستان برای ایجاد هماهنگی بیشتر در تامین سلاح شورشیان مخالف اسد در ۱۸ ماه گذشته توسط بندر هدایت می‌شد. اما با توجه به پیامدهای پشتیبانی سعودی در دهه هشتاد از جهادگران عربستانی و تحت رهبری اسامه بن لادن در جریان جنگ آن‌ها با نیروهای شوروی در افغانستان، منتقدان بن‌سلطان اعتقاد دارند که حمایت از گروه‌های افراطی در آینده به تهدیدی برای خود عربستان تبدیل خواهد شدگاردین معتقد است: کنار گذاشته شدن بندر خیلی هم غیر منتظره نبود. در بحبوحه تنش‌های بی‌سابقه در روابط واشنگتن و ریاض، نشانه‌هایی از کاهش حمایت‌ها از او دیده می‌شد که این مسئله در وضعیت شورشیان سوری به شکل محسوسی اثر گذاشته است.

یک ناظر عالی‌رتبه می‌گوید: «دیدگاه بندر به شدت سیاه و سفید است و به نظر می‌رسد که او در مورد اطمینان از براندازی اسد، به پادشاه قول‌های بیش از حدی داده بود.»این روزنامه خاطر نشان کرده است: گفته می‌شود بندر بن سلطان ضمن بیماری، به شدت از افسردگی رنج می‌برد. او چند ماه پیش نتوانست در جلسه فوق‌العاده با دیوید کامرون راجع به سوریه که در ویلای کامرون برگزار ‌شد، شرکت کند.

روزنامه انگلیسی ادامه می‌دهد: انتقادات بی‌پرده بندر از باراک اوباما به خاطر امتناع دولت ایالات متحده از حمله به سوریه در پی حملات شیمیایی به حومه دمشق در آگوست گذشته، به شدت آمریکا را ناراحت کرده بود. اندکی بعد او در اعتراض به سیاست‌های واشنگتن در قبال سوریه، اسرائیل و از همه مهمتر آغاز بهبود روابط با تهران، از محدود کردن تعامل با آمریکا سخن گفته بود. از نظر این شاهزاده، ایران رقیب شماره یک عربستان در منطقه و به منزله کابوسی برای این کشور است. همچنین به ادعای یکی از چهره‌های شاخص عرب، بندر با امیر قطر به خاطر دست تنها گذاشتن همسایه بزرگ خود در حمایت از نیروهای مخالف اسد با عصبانیت برخورد کرده است.گاردین فاش کرد: انجام مذاکرات برای قراردادهای تسلیحاتی عظیم عربستان، از جمله توافق معروف ۴۳ میلیارد پوندی الیمامه با بریتانیا،  به عهده بندر بوده است. البته بندر متهم است که به طور مخفیانه یک میلیارد پوند از شرکت BAE دریافت کرده است.

این روزنامه با بیان اینکه «بندر غیر از جنگ سوریه، در سرنگونی محمد مرسی توسط نظامیان مصر نقش‌آفرینی کرده»، به بحران گسترده در حاکمیت سعودی پرداخت و نوشت: ناظران می‌گویند، تصمیم‌گیری‌ها در ریاض به شکل ضعیفی انجام می‌شود. ملک عبدالله ۹۰ ساله و ضعیف است و شاهزاده سلمان، ولیعهد این کشور ۷۸ سال دارد. انتخاب چند روز پیش شاهزاده مقرن ۶۸ ساله به عنوان جانشین ولیعهد، مسئله جانشینی در عربستان را دوباره در کانون توجهات قرار داده است.یزید سایق محقق بنیاد کارنگی می‌گوید: «ابهام در جانشینی شاه سعودی احتمالا بر عدم شفافیت و قطعیت در سیاست‌گذاری‌های خارجی این رژیم بیافزاید. تصمیم‌گیری‌های به شدت شخصی کنونی ممکن است به خاطر تعدد مراکز قدرت شاهزاده‌هایی باشد که خود را برای رقابت بر سر جانشینی ملک عبدالله آماده می‌کنند.»

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا