آقای نوبخت از این همه تبعیض در توزیع اعتبارات مچکریم!

به گزارش بصیر، سونامی برف ۹۲  که غرب مازندران را در برگرفت با تلاش مسئولان و یا با گرمای هوا رفت و مردم ماندند و خسارات آن ، مردمی که تنها منبع درآمدشان از کشاورزی و دامداری تامین می شد  و  در این بحران برف همه دسترنج  چند ساله خود را  ظرف چند روز از دست دادند.

مردم مناطق خسارت دیده  غرب مازندران پس از بحران برف از رسانه ملی شنیدند که دولت ۱۰ میلیون تومان وام بلند مدت و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برایشان در نظر گرفته است ، گرچه این مبلغ نمی توانست صد در صد خسارتشان را جبران کند ولی مرهمی بر درد آنان بود .

اما این خبر هم مثل برف غرب مازندران با گرمای هوا آب رفت و  در فروردین ۹۳ خبر آمد که وام ۱۰ میلیونی به ۵ میلیون تومان رسید و برای کشاورزان و دامدارانی که در بحران برف  خسارت دیده اند کمکی در نظر گرفته نشد و این خود ضربه ای به روحیه کشاورزان و دامداران بود زیرا پس از برف نیز سعی می کردند  تا به درختان آسیب دیده دست نزنند ، شاید کسی از جهاد کشاورزی برای برآورد خسارت به آنها سر بزند و آستین را بالا زدند و برای آبادانی مجدد باغات خود تلاششان را از سر گرفتند.

نکته ای که باید به آن تاکید کرد و مسئولان استانی باید به طور جد آن را پیگیر باشند این است  که در استان همجوار یعنی استان گیلان دولت چگونه  اعتبارات را تخصیص داد که گیلان با خسارت ۷۶۰۰ واحد مسکونی ، دامی ، تجاری و… به آن ۶۱ میلیارد تومان اعتبار ولی به مازندران فقط با ۹۰۰۰ واحد مسکونی تنها ۴۹ میلیارد تومان کمک می شود.

 وقتی شریعت نژاد نماینده مردم تنکابن،رامسر و عباس آباد در جلسه پیگیری خسارات برف که با حضور معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور برگزار شد ، بحث اعتبارات به خسارت دیدگان برف را مطرح کرد با این پاسخ روبرو شد که ما برآورد خسارت را تحویل معاونت راهبردی رئیس جمهور دادیم و تصمیم با ایشان بوده و نهایتان آقای نوبخت پیشنهاد خود را به هیئت دولت برده و تصویب کردند.

حال با این تفاسیر می توان تنها به دو نکته اشاره کرد که دکتر محمد باقر نوبخت معاون راهبردی رئیس جمهور دولت اعتدال گرا،متولد شهر رشت و نماینده ۴ دوره مجلس این شهر بوده و تعلق خاطر به این شهر و استان گیلان شاید و طبیعتا سعی کرده دینشان را به استان گیلان ادا کند و به نام مازندران ، اعتبار را برای گیلان در نظر بگیرد.

و نکته بعدی آنکه نوبخت پس از جلسه هیئت دولت اعلام کرد در مجموع به دو استان گیلان و مازندران مبلغ ۲۳۸ میلیارد جهت جبران خسارات برف تخصیص یافته است و شاید خجل از آن بود که اعلام کند استان محبوبش با خسارت کمتر اعتبار بیشتری دریافت کرده است.

بر همین اساس نحوه تخصیص اعتبارات را از زرآبادی رئیس بنیاد مسکن تنکابن پیگیر شدیم که وی گفت: در مجموع ۹۰۰۰ واحد مسکونی  آسیب دیده در استان مازندران ۵۸۰۰ واحد در تنکابن آسیب دیدند که از این میان به دلیل کمبود اعتبارات تخصیصی با وجود این که دولت اعلام کرده بود تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت خواهد کرد فقط توانستیم تا سقف ۵ میلیون تومان وام پرداخت کنیم تا حد اقل همه آسیب دیدگان از این وام بهره مند شوند.

وی درباره جبران خسارات واحد های تجاری ، دامی و انبار های برنج و مرکبات و باغات هم گفت:  ما در حال حاضر برای جبران خسارات واحد های مسکونی با مشکل مواجه هستیم چه برسد به سایر واحد ها!!

لازم به ذکر است تبعیض دکتر نوبخت به آنجا رسیده وقتی جعفرزاده نماینده مردم رشت درباره اعتبار به خسارت دیدگان برف گزارش داد، گفت: در گیلان کلا ۷۶۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده، علاوه بر واحد های مسکونی به انبار مرکبات و برنج و واحد های تجاری و دامی نیز تا ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت شد  و تسهیلات ۳ میلیون تومانی نیز جهت جبران خسارات وارده به لوازم خانگی آسیب دیده در منازل در نظر گرفته شده است.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا