خاتمی: رئیس‌جمهور تو دهنی محکمی به اوباما بزند

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران در خطبه دوم، با بیان اینکه همه شما و خود را به تقوای الهی دعوت می‌کنم، گفت: اگر بنده‌ای به درگاه خدا بیاید خدا او را می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در زندگی با خودی‌ها برخورد دشمن را نداشته‌ باشیم، افزود: برای زن و شوهر بگو مگو پیش می‌آید و برخی به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار رابطه ایران و آمریکا شده است. این برخورد غلط و نادرست است.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: در این خطبه چند تذکر مختصر را عرض می‌کنم. تذکر اول ارتحال ملکوتی عالم فرزانه حضرت آیت‌الله ملکوتی امام‌جمعه سابق و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه سابق تبریز که باید به مردم آن دیار تسلیت گفت.

«پیرمردی ۹۰ ساله که ملایی به معنای واقعی کلمه بود. یعنی در اجتهاد، اصول و فلسفه مجتهد و در قم و نجف تحصیل کرده بود و دنیای اطلاعات در عرصه تاریخ هم بود.»

خطیب نمازجمعه امروز تهران به مبارزات مرحوم ملکوتی اشاره کرد و یادآور شد: وی در عرصه سیاسی و مبارزاتی در دوره مهنت و غربت کنار انقلاب اسلامی بود و وقتی جامع مدرسین پیرامون خلع شاه مطلبی داد وی اولین کسی بود که آن را امضا کرد و تا آخر عمر کنار ولایت‌فقیه بود و به امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ارادت داشت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پیام گویایی در رابطه با این عالم بزرگوار صادر کردند، گفت: امیدوارم تجلیل شایسته‌ای از وی صورت گیرد.

آیت‌الله خاتمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم گلپایگانی، گفت: شب گذشته بیستمین سالگرد ارتحال مرحوم گلپایگانی بود. ایشان در عرصه‌های مختلف به خصوص در دوره ۱۵ ساله تبعید امام(ره) و در دوره غربت انقلاب اسلامی فریاد اعتراض را داشتند و حقیقتا فقیه و مرجع بود. ایشان در حوزه علمیه حق عظیمی را داشت.

وی تأکید کرد: قطعا نظم و سامان امروز حوزه علمیه قم مدیون این فقیه بزرگوار است، چرا که در عرصه زعامت حوزه نقش والایی داشت.

خطیب نمازجمعه امروز تهران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در این هفته دو صحبت اساسی و مهم داشتند، اظهار داشت: این دو صحبت و رهنمود یکی در عرصه بانوان و دیگری هم با مداحان و زاکران اهل بیت بود و هر دو صحبت مشحون از مطالب مهم و کلیدی بود و امیدوارم مراکز مربوط به خانم‌ها چه حوزه و چه دانشگاه و حتی مداحان رهنمودهای ایشان را عملی کنند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه چند تحلیل در رابطه با مسائل جهان اسلام ارائه خواهم کرد، خاطرنشان کرد: امروز سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس است. کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفته بود سه بار گریه کردم. اولین بار زمانی بود که دانشجویان مسلمان سفارتخانه ما را در تهران گرفتند و برای آبروی بر باد رفته آمریکا گریه کردم. بار دوم وقتی امام(ره) گفتند که “آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند، شیطان بزرگ است” و بار سوم وقتی که هواپیمای اول سقوط کرد و هواپیمای دوم هم سوخت.

وی اضافه کرد: خود کارتر و یا تحلیل‌گر صحبت‌های او می‌گوید ریگ‌های بیابان سربازان خدا شدند. از این‌رو ملتی وقتی با خدا باشد این‌گونه مورد عنایت خدا قرار می‌گیرد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران به عملکرد مستکبران در تاریخ اشاره کرد و افزود: مستکبران خود را آقابالاسر همه می‌دانند. نمونه بارز و شاخص آن عملکرد دولت جبار آمریکاست. آنها در اوکراین چه کار می‌کنند؟ چرا در امور مردم دخالت می‌کنند؟ وقتی معاون این کشور آنجا را ترک می‌کند، بعد از چند ساعت مردم را به خاک و خون می‌کشند. ابر جنگ بر آن مناطق سایه افکنده است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: افغانستان ، عراق و ایران با آمریکا فاصله دارند، اما آمریکا در امور افغانستان و عراق دخالت و علیه ایران هم توطئه می‌کند.

وی با بیان اینکه به تعبیر آنها نظام جمهوری اسلامی نظامی دموکراتیک و مردمی است، تأکید کرد: بیش از ۹۸ درصد مردم، نظام دلخواه خود را انتخاب کرده‌‌اند، اما آنها از روز اول تاکنون توطئه‌های خود را علیه ایران ادامه داده و می‌دهند و دست از این توطئه‌ها بر نداشتند.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: راز تسخیر لانه جاسوسی هم همین بود. دانشجویان می‌گفتند اگر لانه جاسوسی باز باشد انقلاب تثبیت نمی‌شود و به همین جهت لانه را تسخیر کردند و با این اقدام گلوی آمریکا را فشردند. آفرین بر آنها، اقدام آنان باعث شد که امام‌خمینی(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم نام ببرند.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: اگر کشورهایی که در‌ آنجا انقلاب صورت گرفته مانند مصر تجربه ما را عملی می‌کردند گرفتار این اوضاع نمی‌شدند.

وی با اشاره به اقدامات روسای جمهور آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: از کارتر گرفته تا اوباما همه به دنبال براندازی نظام اسلامی بودند و اگر هم کاری نکردند دلیلش آن بود که نتوانستند.

خطیب نماز‌جمعه امروز تهران خاطرنشان کرد: پس از توافق‌نامه ژنو قرار بود آنها مثل بچه آدم حرف بزنند، اما دیدیم حداقل سه تحریم و ۱۵ تهدید نظامی پس از توافق‌نامه از سوی آنها صورت گرفت.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دادگاهی در آمریکا ساختمان بنیاد علوی را مصادره کرده است، افزود: این ساختمان ربطی به دولت آمریکا ندارد چون تشکیلاتی مردمی است و در آنجا آموزش زبان فارسی انجام می‌شود و آنها در جایگاهی قرار ندارند که بخواهند مصادره کنند، اما کاخ سفید با این اقدام موافقت کرده و می‌گویند با فروختن این بنیاد می‌خواهند خرج آن را در اقداماتی که خود مدعی شده‌اند خرج کنند. اقدام آنان کار غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه ما خود قربانی ترور هستیم، تأکید کرد: دنیا اگر می‌خواهد دولت حامی تروریست را بشناسد و آن را پیدا کند در خط مقدم رژیم جنایت کار آمریکاست.

خطیب نمازجمعه امروز تهران با بیان اینکه مسئولان مذاکره‌کننده ما وقتی وارد مجلس مذاکره می‌شوند با همین نگاه به طرف مقابل نگاه کنند، گفت: دشمن ما دشمنی کینه‌توز و غیرقابل اعتماد است. ما به آنها اعتمادی نداریم و مسئولان مذاکره‌کننده گفته‌اند در عرصه مذاکرات هماوردی می‌کنیم. در عرصه اظهارنظر سیاسی هم هماوردی کنیم. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا بدون حساب و کتاب حرف می‌زند، رئیس جمهور کشورمان هم محکم به دهانش بزند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه در عرصه سیاسی و فضای مجازی هم هماوردی کنیم، اظهار داشت: می‌گویند جواب بدی را باید با خوبی داد. این مسائل مربوط به خودی‌هاست. آنها قدرتی نیستند. اگر محکم بایستید محبوب ملت می‌شوید، چرا که ملت مسئولان شجاع و با قدرت را دوست دارند.

وی تأکید کرد: کسانی می‌گویند اگر مذاکرات شکست بخورد نظام آسیب می‌بیند و نمی‌شود بدون آمریکا زندگی کرد و اگر رابطه با آمریکا برقرار شود ایران گل و بلبل می‌شود. بدانید همه اینها دروغ است. نظام محکم است و ملت ما هم مقتدر است.

خطیب نمازجمعه تهران خطاب به نمازگزاران تهرانی، گفت: شما ۸ سال تمام قد با دول استکباری که امروز در قالب ۱+۵ شناخته می‌شوند ایستادید و مقاومت کردید. شما همان ملت هستید و قطعا هم پیروز می‌شوید، اما به سه شرط.

آیت‌الله خاتمی در تشریح این سه شرط، اظهار داشت: اول اینکه با خدا رفیق و معنوس باشید و به استقبال فرصت‌های معنوی بروید. به دنبال ماه رجب، شعبان، رمضان و اعتکاف باشیم. اگر به فکر خدا باشیم خدا هم کمک می‌کند. خدا نقشه دشمن را نقش بر آب می‌کند. دومین عنصر صبر است. بی‌حوصلگی یعنی چه؟ عده‌ای می‌گویند تا کی مرگ بر آمریکا بگوییم تا دشمن است جهاد هم هست.

وی عنصر سوم را تقوا عنوان کرد و افزود: باید در عرصه‌های مختلف خدامدارانه عمل کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز عبادی سیاسی این هفته تهران، با بیان اینکه خود و شما را به تقوا دعوت می‌کنم، گفت: ۱۶۲ بار در قرآن کریم خداوند با صفت علیم خوانده شده و از این‌رو ریز و درشت اعمال انسان را می‌بیند و حساب فردای ما هم با اوست.

وی در خطبه اول به اهمیت، نقش و جایگاه نماز در جامعه اسلامی پرداخت و با بیان اینکه جامعه نبوی جامعه‌ای است که در‌ آن نماز عجین است، افزود: در رابطه با نماز پای منبرها و مطالب زیادی نشسته‌اید و کتاب‌های خوبی هم در رابطه با نماز نوشته شده است. دو جلد کتاب اخیرا به زبان فارسی و عربی از سوی سرور گرامی جناب آیت‌الله محمدی ری‌شهری نوشته شده است.

خطیب نمازجمعه تهران ضمن تشکر از عملکرد ستاد اقامه نماز، ادامه داد: ستاد اقامه نماز در این رابطه خدمات شایان  وقابل تقدیری انجام داده که باید در اینجا رئیس ستاد سرور گرامی حاج آقای قرائتی تشکر کنم.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: اگر پیام‌هایی که مقام معظم رهبری به همایش‌های ستاد اقامه نماز داد‌ه‌اند جمع‌آوری شود بهترین منشور برای گسترش فرهنگ نماز در جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعضای جامعه مدرسین چند سال پیش شرف‌یاب مقام معظم رهبری شده‌ بودند، خاطرنشان کرد: در این دیدار هر یک از آقایان حرف‌های خود را زدند. نوبت به آقا رسید و ۲۰ دقیقه هم به نماز مانده بود. وقتی موذن اذان را گفت آقا فرمودند “هنگام اذان ادامه صحبت، لجبازی با نماز است. قطع می‌کنیم نماز می‌خوانیم و بعد از نماز صحبت‌ها را ادامه می‌دهیم”.

امام‌جمعه موقت تهران بر حضور نماز در عرصه حکومتی هم تأکید کرد و با بیان اینکه دو دهه قبل بنده در یکی از موسسات اقتصادی درس اخلاق می‌گفتم و عنوان آن اخلاق کارگزاران بود، اظهار داشت: آخر ماه رئیس این مرکز بزرگ اقتصادی به بنده گفت که در این ماه یک تخلف نداشتیم و اینها به برکت رسول‌الله(ص) است. از این‌رو مسئولان ما اگر می‌خواهند محیط کاری سالم داشته باشند بر نماز تکیه کنند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نماز باید اول وقت و به صورت جماعت اقامه شود، خاطرنشان کرد: نماز باید با مختصرترین وقت اقامه شود تا کار مردم زمین نماند. این سوء استفاده است که برخی می‌گویند به دلیل نماز یک ساعت تعطیل می‌کنیم. باید حقوق مردم هم رعایت شود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا