دورخیز محتکران قبل از گام دوم هدفمندی یارانه ها/ تاجران: فعلا جنس نمی ‎فروشیم

به گزارش بصیر، این روزها که به گفته دولت تدبیر و امید قرار است گام دوم هدفمندی یارانه ها برداشته شود برخی از محتکران و سودجویان با خود می گویند: وقتی وزیر محترم و باتجربه صنعت معدن و تجارت از افزایش هرچند جزئی قیمتها خبر می دهد ما هم در یاری رساندن به تحقق این فرموده فعلا جنس نمی  فروشیم یا با افزایش قیمت و محنت بر مشتری آماده برخی اجناس هستیم.

اگر این روزها سری به بازار لوازم خانگی، برخی قطعات صنعتی مانند لوازم یدکی خودرو همچنین لوازم ساختمانی بزنید با یک جواب مشابه روبرو می  شوید «فعلا جنس نداریم یا اینکه فعلا جنس نمیفروشیم».
 
اما این جواب آیا از روی صداقت و واقعیت موجودی بازار است یا اینکه اندیشه ای طمعکارانه در کار است.
 
پر واضح است که خالی شدن یکباره برخی فروشگاه های بزرگ بدون دلیل اقتصادی و تجاری نمی تواند بی دلیل باشد.
 
هرچند هستند تاجرانی که دست به این قبیل اقدامات سودجویانه نمیزنند اما باید توجه داشت تا زمانی که تاجران بزرگ در تغذیه اجناس خرده فروشان تعلل نکنند این مشکل بوجود نمی آید.
 
در سالهای گذشته متاسفانه روندی ناشیانه در دستگاه های نظارتی پیگیری می شد که در آن به جای برخورد یا حداقل نظارت مناسب بر وارد کنندگان و توزیع کنندگان عمده که معمولا در پایتخت هستند بیشتر بر روی فروشندگان جزء تمرکز می شد.
 
البته نمیتوان نقش برخی از فروشندگان دست سوم را نادیده گرفت اما باید پذیرفت که وقتی سدی ترک می خورد باید آنرا از داخل نه از بیرون ترمیم کرد.
 
در روزهای گذشته که دولت تدبیر و امید خبر از برداشته شدن گام دوم هدفمندی یارانه ها می داد برخی از دست اندرکاران بازار ارز با استفاده از ابزار هایی که در دست دارند اقدام به افزایش چند صد تومانی نرخ دلار کرده اند که این نیز بهانه ای برای افزایش قیمت کالاهای عمدتا صنعتی و وارداتی شده است.
 
اما اگر بخوهیم ذره بین بلاغ را دقیق‎تر روی بازار تنظیم کنیم متوجه تاثیرات مصاحبه  های وزیر محترم صنعت معدن و تجارت در مورد افزایش قیمتها پس از افزایش قیمت سوخت در گام دوم هدفمندی یارانه ها بر روند کنونی بازار خواهیم شد که انگار برخی آنرا مجوزی برای خود تصور کرده اند تا چند پله بیشتر از نردبان تورم بالا بروند و به عبارتی تیغ را بر گلوی مردم فشار دهند.
 
منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا