چرا تغییر استاندار/ از ریشه ها تا عوامل اجرایی

به گزارش بصیر، این سایت خبری در روزهای گذشته با واکاوی برخی جریانات در حال پیگیری توسط افراد ذی نفوذ و قدرت ‎ طلب در استان، اقدام به انتشار گوشه ‎ ای از واقعیت های این روزهای سیاسی استان نمود که این گزارشات با واکنش ‎های فراوان و البته متفاوت روبرو شد.

انتشار گزارش «چه کسانی امروز در استانداری مازندران مشاوره می ‎ دهند‎‎» در روزهای گذشته، نشان داد ماهیت برخی از مشاوران استاندار مازندران در گذشته تندروی و اقدامات افراطی و جناحی همچنین جسارت و توهین بوده است که با طرفداری و دعوت از یک چهره معلوم الحال در صدد تهیه خوراک برای جوانان این استان بوده اند.

در این گزارش به کرات در مورد خطر وجود این افراد پیرامون استاندار مازندران هشدار داده بودیم و همچنان نیز حضور آنان را موجب ارائه مشاوره های غلط به استاندار می ‎ دانیم.

در قسمت پایانی این گزارش نسبت به عبور قریب ‎ الوقوع این افراد از استاندار دولت تدبیر و امید در استان ولایی و انقلابی مازندران هشدار داده بودیم که پس از گذشت چند روزمعلوم شد جریان‎ شناسی و هشدار تنها ابزار بلاغ در این گزارشات بوده است.

در گزارش دیگری موسوم به « تهیه طومار توسط اصلاح طلبان تندروی مازندران برای تغییر استاندار» که با رصد خبرنگار بلاغ از اقدامات گروه های افراطی اصلاح ‎ طلب تهیه شده بود از تاخت و تاز بدنه رادیکالی اصلاحات که تا دیروز خود را در قامت مشاوران امین و دلسوز استاندار معرفی می کردند و امروز جام زهر استعفاء و یا برکناری را برای استاندار مازندران آورده اند صحبت به میان آمد که مجموع این گزارشات به علت دقیق بودن آنها بازتاب‏های وسیعی در سطح سیاسیون استان داشت.

عملکرد استاندار در کفه ترازوی نقد

اما آنچه در گزارش امروز قصد پرداختن به آن را داریم گروه هایی هستند که قصد و میل تغییر در استانداری مازندران را  دارند ابتدا اما باید عملکرد استاندار مازندران در مدت ۹ماه خدمت در مازندران را بررسی کنیم.

شاید برجسته ترین آزمونی که در این مدت اتفاق افتاده باشد موضوع برف سنگین غرب استان و پیامدهای آن است که در آن اگرچه ضعفهایی وجود داشت اما ربیع فلاح در مجموع با وجود خزانه خالی استانداری توانست نمره قبولی را از افکار عمومی حداقل مناطق برفزده کسب کند.

او تمام روزهای یاد شده را در کنار مردم برف زده غرب استان حضور داشت تا لحظه ای از درک صحیح موقعیت و درخواست کمک از هیئت دولت و ابلاغ دستور به نیروهای امدادی تعلل نکرده باشد.

دومین آزمون مهم برای استاندارمازندران میدان پرآشوب انتصابها بود که از طرفی سهم ‎ خواهان و اعضای به اصطلاح ستاد انتخاباتی روحانی هر روز با جلسات و بیانیه ‎ های جنجالی فشارهای وسیعی بر استاندار مازندران وارد کردند و از دیگرسو مدیران احمدی نژادی که برخی وابستگان به حلقه های انحرافی بودند اما خود را سینه چاک ‎ اعتدال معرفی کرده و هر روز قاصدهایی را حضوری و غیر حضوری روانه ساختمان سفید مازندران می ‎ کردند.

اما فلاح توانست تا حدودی با جلوگیری از انتصاب تندروها و تقویت گفتمان اعتدال از طریق به کارگیری همه تفکرات افسار اسب پیش تاخته لابی ‎ گری ها را بکشد هرچند در برخی از این امور اعمال نفوذهای شدید موجب تغییر آرا شد.

در این مجال تنها یک سوال در این مورد مطرح می ‎ کنیم که اگر این همه مدیر لایق در مازندران وجود دارد پس دلیل عقب‏ ماندگی‏ های تاریخی استان چیست؟

اما سومین امتحانی که ربیع فلاح جلودار تاکنون بدون تردید از آن سربلند بیرون آمد ثبات قدم شخص وی در پیروی از مشی اعتدال است هرچند اگر نزدیکترین منصوبان به استاندار مازندران آنرا بر نتابند و به بهانه عدم استفاده از نیروهای کارآمد(شما بخوانید اصلاح طلب) شکایت و درخواست عزل وی را به تهران ببرند که مشروح آن در ادامه می آید.

وی در این ۹ماه هرچند فرصت و بودجه کافی برای عرض اندام نداشته است اما نشان داد تمایل چندانی به افراطیون ندارد هرچند که برخی گماشتگان افراطی در اطراف او نخواهند دکتر فلاح را راحت بگذارند اما به راستی چه کسانی برای تغییر در ساختمان سفید تلاش می ‎ کنند؟

اصلاح طلبان تندرو و دورافتادگان از ریاست

همه می دانیم که پیروی از اعتدال در جاده پر پیچ وخم سیاست‏بازی، قدرت طلبی و ریاست ‎ طلبی برخی از رجال مازندران مخالفان و بدخواهان بسیاری را علم می ‎ کنند که طبیعی است خارج نشدن از خط میانه یعنی عدم تمایل به طرفین، نارضایتی تندروها را در پی دارد که همین موضوع آنها را بر این داشته است دست به تهیه طومار بزنند.

این عده که از اصلاح‏طلبان تندروی استان محسوب می ‎ شوند پس از فشارهای بسیار بر دکتر فلاح برای انتصاب و چینش افراد مورد نظر اصلاحات و بعضا مشارکتی در کرسی ‎ های حساس دولتی به در بسته خورده اند به بهانه آنچه آنرا ناکارآمدی در مدیریت اجرایی و انتصابات نامیده اند در پی تغییر استاندار مازندران از طریق افراد صاحب نفوذ در تهران هستند.

این افراد که پشت سر یکی از روحانیون باسابقه و افراطی اصلاح طلب اقدام به جمع آوری امضا کرده اند یکی دیگر از دلایل دیگر خود برای ایجاد این تغییر در عرصه مدیریت اجرایی مازندران را ابقای برخی مدیران دولت احمدی نژاد اعلام کرده اند. تا جائیکه بازتاب فعالیت شورای اصلاحات مازندران و برخی از نمایندگان سابق ادوار گذشته مجلس برای برکناری استاندار مازندران بدلیل آنچه که به صراحت از ادامه فعالیت اشخاصی چون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و… بیان کردند در سایت های زنجیره ای که همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم یا شروع به فعالیت کردند و یا رویه و سیاست های سایت خود را به سمت دولت بنا به هر دلیل تغییر دادند از قبیل سایت سلام نو، انتخاب و.. روی اصولگرا بودن ربیع فلاح مانور دادند و نوشتند از اول هم با انتخاب یک شخص اصولگرا ! به عنوان استاندار مازندران مخالف بودیم!

 

نزدیکان استاندار که از اعتدال دور اند

اگر اظهار نظرهای اخیر برخی از سران اصلاحات در«مستاجر بودن دولت اعتدال یا فاقد پایگاه مردمی بودن دولت» را به بوته بررسی بسپاریم متوجه می ‎ شویم که نوعی خودبرتر بینی در این اندیشه وجود دارد که ظاهرا نمود آن در استان ما نیز عینیت پیدا کرده است.

در ماه‏های گذشته افراط یکی از نزدیکان استاندار (به لحاظ سمت نه از نظر اندیشه) که نتوانست در امور مهم و وظایف خود نظرهای دولت اعتدال را پیاده کند موجب شد شخص استاندار در امور وی ورود پیدا کند و همین مساله موجب انجام برخی امورات این مسئول به جز سخنرانی ها توسط استاندار شد.

اگر بخواهیم ورود استاندار را به این حوزه مورد واکاوی بیشتر قرار دهیم مهم‏ترین عامل را یگانه پنداری اصلاحات و اعتدال توسط این مسئول است که زمینه اصلی را فراهم کرد.

 

مقاومت استاندار در انتصاب نیروهای تندرو و مشارکتی ها

از وقتی که استاندار مازندران از قبول نداشتن حزب منحله مشارکت حرف به میان آورده بود برخی اعلام وجود کرده بودند که این استاندار یک ساله است و اینکه تا اردیبهشت میهمان مازندران است اما آیا این از مشی دولت اعتدال بعید نیست که استانداری را به دلیل پافشاری بر شعار حیاتی دولت تغییر دهد؟

امروز برخی نیروهای تحمیل شده به استاندار مازندران در استانداری برنامه ای به جز دیکته های ارسال شده از طرف سران منزوی اصلاحات ندارند و آنچه به آن نمی اندیشند توسعه استان است.

وقتی سران اصلاحات به صراحت دولت را رحمی اجاره ای برای پرورش و بلوغ اصلاحات می ‎ دانند یقینا نمود این اندیشه تخریب ‎ گر در جلسات شبانه آنها و دستورات ارسالی به استانها نیز وجود خواهد داشت.

جدال بیهوده ساروی / بابلی

یکی دیگر از ریشه ‎ ها در تلاش برای تغییر استاندار مازندران کشمکش بیهوده ساروی/بابلی است که هرچند به نسبت دیگر عوامل انگیزه و تاثیرات قوی ندارد اما پتانسیل مناسبی خصوصا در پیوند با عوامل دیگر بوجود می آورد.

در این زمینه ۳شب گذشته جلسه ای با حضور نماینده سابق ساری که از او به عنوان کاندیدای اصلاح ‎ طلب میانه رو برای تصدی سمت استانداری یاد می ‎ شود در منطقه راهبند برگزار شده است که در آن برخی مسئولان مازندران و نماینده ای از این حوزه همچنین عضو شورای شهر تلویحا برای ایجاد تغییر در استانداری مازندران ابراز علاقه کرده اند.

با تشریح آنچه که این روزها در مازندران اتفاق می افتد این سوال ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است که به راستی دولت در دوراهی حفظ استاندار تازه منصوب شده یا جلب نظر ناراضیان تندرو و بعضا دور مانده از منصب و مشارکتی ها چه رویکردی را انتخاب میکند که یقینا هر چه به جز حمایت از والی مازندران باشد موجب پسرفت و عقب ماندگی بیشتر استان خواهد شد.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا