پرونده بابک زنجانی پای چه کسانی را به دادگاه باز می کند؟

به گزارش بصیر، هنوز از یادها نرفته است که نام بابک زنجانی   از پس چالش محمود احمدی نژاد رییس دولت پیشین و مجلس بر سر سعید مرتضوی رسانه ای شد. احمدی نژاد که اصرار داشت مرتضوی را حتی به قیمت برکناری وزیرش هم شده نگه دارد، بعد از مواجه شدن با مخالفت نمایندگان مجلس و بیخ پیدا کردن کار، مجلس را به افشاگری و پخش فیلم از برادر علی لاریجانی تهدید کرد و همراه با اکران فیلم برای اولین بار از آقای ˈب.زˈ نام برد.


اما این پایان نمایش برای “ب. ز” نبود، اگر زمانی تعداد صفرهای مقابل عدد ۳ در اختلاس سه هزار میلیاردی خاوری – رییس سابق بانک ملی – بسیاری را به خود مشغول کرده و عنوان بزرگ ترین اختلاس تاریخ ایران را به خود اختصاص داده بود، اما طولی نکشید که وی با ۹ هزار میلیارد تومان بدهی جای خود را به میلیاردر ایرانی داد.

حالا اما با اینکه بابک زنجانی  در زندان است ، هنوز حاشیه های مربوط به او خبر آفرین می شود.

چندی پیش خبر آمد که قوه‌قضاییه چندنفر از افراد مرتبط با پرونده بابک زنجانی را بازداشت کرده و حالا عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید دارد که برخی از این افراد، از مدیران بخش دولتی دولت گذشته و برخی هم از بخش خصوصی بودند. 

امیرعباس سلطانی در پاسخ به اینکه آیا ردپای کارکنانی از دولت پیش هم در بین دستگیرشدگان وجود داشته، می‌گوید: برخی از چهره‌های دستگیرشده از مدیران دولت قبل به شمار می‏‌آیند. 
او البته به سمت و مقام افراد دستگیرشده در پرونده بابک زنجانی اشاره‌ای ندارد. اما سخنان نمایندگان مجلس تا به اینجای کار نشان می‌دهد که امضای چهار وزیر پای نامه تایید صلاحیت بابک زنجانی آمده؛ از رییس بانک مرکزی گرفته تا وزارت امورخارجه و مدیرانی در وزارت اطلاعات و وزارت نفت، وزارت دارایی و وزارت صنایع‌ومعادن. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور اعلام کرده بود که در پرونده زنجانی یکی از مدیران زنجانی بلافاصله دستگیر شده و سه‌نفر دیگر هم مرتبط با همین پرونده دستگیر شده‌اند.

 البته محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید دارد که زنجانی وزرای دولت احمدی‌نژاد را فریفته بود و آنها صرفا به‌خاطر پیشبرد مسایل کشور به او اعتماد کرده بودند اما زنجانی از اعتماد آنها سوءاستفاده کرد. بارها این سوال از نمایندگان مجلس مطرح شده که آیا بناست تکلیف بابک زنجانی مشخص شود یا شبکه حمایتی که در پس او بوده؟ حالا شاید بازداشت چند مدیر دولتی آغازی باشد بر شناسایی شبکه مافیایی که به‌گفته امیرعباس سلطانی در پس صحنه فساد مالی زنجانی حضور داشته‌اند.

 البته شناسایی اینکه کدام مدیران دولت پیش در این پرونده دست داشته و از کمک به بابک زنجانی فروگذار نکرده‌اند، کار ساده‌ای نیست.

 سلطانی تاکید دارد که باید این بخش از کار را به قوه قضاییه سپرد و منتظر ماند تا ببینیم نتیجه پیگیری‌های قوه‌قضاییه به کجا می‌رسد. تا به‌حال رابط‌های اقتصادی زنجانی در ترکیه، مالزی و تاجیکستان شناسایی شده‌اند و به‌گفته پورمختار، برخی از این افراد هم برای توضیح بیشتر به ایران فراخوانده شده‌اند.

 پازل پیچیده پرونده بابک زنجانی آهسته و پیوسته در حال پیگیری است. حسین دهدشتی، دیگر عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی هم تاکید دارد که رسیدگی به این پرونده باید روال قضایی خود را طی کند و بدون شک مسوولان قضایی به خاطر حساسیت‌های فراوان در این پرونده، در اسرع وقت نتایج به‌دست‌آمده را مشخص خواهند کرد.

 مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی نیز در گفت‌وگو با فارس به نقش بانک مسکن در این پرونده اشاره کرده بود: این بانک طی نامه‌ای به کمیسیون انرژی اعلام کرد که ۵/۴میلیاردیورو پول بابک زنجانی در حساب است. اما پس از یک هفته و بررسی‌های لازم اعلام کردند که نه، نمی‌توانیم و ۵/۴ میلیاردیورو وجود ندارد.

 او همچنین به روابط زنجانی و سازمان تامین‌اجتماعی اشاره دارد و اینکه کمیسیون انرژی با مسوولان سازمان تامین اجتماعی وقت تماس گرفته و اعلام کرده که شما اجازه ندارید ۱۲۰ شرکت را به‌نام آقای زنجانی ثبت کنید. زیرا پولی در کار نیست.پای سعید مرتضوی نیز در این پرونده گیر است و به نظر می رسد با بابک زنجانی همکاری هایی داشته است.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید پرونده بابک زنجانی پای چه کسانی را به دادگاه باز خواهد کرد؟

 

منبع: پارسینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا