سپاه، تجلی ساخت قدرت درون زا

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، زمانی که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را در باب هدایت‌های کلان جامعه مداقه می‌کنیم، عبارتی که میزان تکرارپذیری‌اش بسیار چشم‌نواز است و حساسیت آن را متجلی می‌کند، عبارت «ساخت و تقویت قدرت درون‌زا» می‌باشد.
این اصطلاح را نباید به یک عبارت ساده تقلیل داد بلکه در جان آن یک راهبرد کلان جامع برای کشور نهفته است. شاید در دید برخی از متولیان امر، این راهبرد یک راهبرد صرفاً آرمانی تلقی شود و با یک نگاه حداقلی بدان، پیشرفت و ترقی را در راهبردهای دیگر لحاظ کنند. این تفکرات غالباً ناشی از عدم توجه به مصادیق و رهاوردهای عینی این راهبرد در کشور است.

تشکیل نهاد انقلابی سپاه پاسداران به فرمان امام خمینی(ره) نقطه اوج تجلی نگاه درون‌زا به همه حوزه‌ها است. اگر یک بررسی در درونمایه این نهاد انقلابی داشته باشیم، این نهاد را باید ناشی از خلاقیت امام راحل در ساخت قدرت درون‌زا دانست. سپاه پاسداران به عنوان یک ارتش مکتبی بی‌بدیل در جهان، امروز به عنوان افتخار انقلاب اسلامی و مزیت رقابتی در رقابت با سایر نظام‌ها و انقلاب‌های رخ داده در سطح دنیا به حساب می‌آید.
ظرفیت بزرگی که این نهاد انقلابی در کشور فعال کرده، آن را به یک بنیاد تقویت‌کننده قدرت درونی مبدل ساخته است. حضور مقتدر و منسجم سپاه در خط مقدم جبهه فرهنگی کشور و مبارزه بی‌ادعا در جنگ نرم و استعداد‌یابی و پرورش سالانه هزاران نیروی متدین انقلابی از کف جامعه و در مساجد کشور- که شاید هیچ نیروی قدرتمندی ‌ چنین کاری را در توان خود نبیند- نگاه عمل‌گرایانه در حوزه سازندگی کشور و محرومیت‌زدایی و ایجاد آبادانی در بسیاری از مناطق دوردست کشور بر کمتر کسی پوشیده است.

                                                    
نکته حائز اهمیت این است که نباید صرفاً به این تقریر حداقلی از اهداف و مأموریت‌های سپاه بسنده کرد بلکه در نگاه کلان، رسالت متفاوت سپاه در حفاظت از انقلاب اسلامی و صدور آن به جهان و دفاع تمام قد از مستضعفین و مستعمرین جهان که سال‌هاست زیر یوغ استکبار و ایادی آن به سر می‌برند، امروز استراتژیک‌ترین توصیف را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بر می‌گیرد.
این فرصت عظیم سپاه پاسداران برای کشور، یک تهدید بالفعل نه در کشور بلکه در جهان برای استکبار به حساب می‌آید. امروز مقابله خصم با این تهدید بزرگ را در آماج حملات گسترده و تدارک موج سپاه هراسی در جهان به عینه شاهد هستیم.
درک اینکه سپاه برای کشور یک فرصت مهم می‌باشد، کار ساده‌‌ای است و آن را می‌توان حتی از واکنش‌های استکبار در رسانه‌های اجیر شده خود احصا کرد. موضوعی که بسیار جلب توجه می‌کند این است که درک این فرصت مهم برای بیگانه حاصل شده ولی در داخل در عین ناباوری، عده‌ای قصد باور این موضوع را ندارند یا به گونه‌ای عنادورزی روا داشته و در یک همراستایی با نظام خصم، تخریب این نهاد انقلابی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در هر حال، مقصود این وجیزه در کنار اشاره به راهبرد ساخت و تقویت قدرت درون‌زا، شناسایی مصادیق و دستاوردهای عملی آن در کشور بود که سپاه پاسداران به عنوان مولود این تفکر معرفی شد و به تبعات فرصت‌آور تشکیل این نهاد نیز اشاره شد. جان کلام نگارنده این است که نظام جمهوری اسلامی در هر نقطه‌ای که با اتکا به داشته‌های خود پیش رفته و با تقویت آن، راه را هموار ساخته است، قدرتی حاصل شده که قدرت بازدارندگی ایران اسلامی را در جهان مضاعف کرده است. امید است که دولت یازدهم که مسئولیت سختی در این بزنگاه بر عهده گرفته است، در رسیدن به اهداف و تحقق شعار سال، از این ظرفیت عظیم استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا