جنتی: از کتاب احمدی نژاد خبر ندارم

به گزارش بصیر به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه چهارمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مربوط در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته مجموع قوانینی در رابطه با بحث حمایت از مالکیت فکری آثار ادبی و هنری تنظیم شده بد که نواقص زیادی داشت. در این دوره لایحه ای را تدوین کردیم که این لایحه در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسید و تقدیم هیات دولت شده و امیدواریم به تصویب هیات وزیران هم برسد. 

 
به گفته وزیر ارشاد این لایحه بسیار جامع است و در تهیه آن از تجربیات سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) بهره گیری شده است. اگر این قانون به تصویب هیات وزیران و مجلس برسد تا اندازه زیادی حوزه حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری ساماندهی خواهد شد و از حقوق آنها صیانت می شود. 
 
وی همچنین گفت: بخشی از مساله معطوف به احقاق حقوق پدیدآورندگان داخلی آثار ادبی و هنری است اما در زمینه آثار پدیدآورندگان ایرانی که در خارج از کشور عرضه می شود و حقوق مرتبط با آنها هنوز به جمع بندی کاملی نرسیده ایم و نمی دانیم اگر به سازمان جهانی مالکیت فکری بپیوندیم در مجموع به نفع ما است یا نه چون به هر حال ما خودمان در داخل کشور از بسیاری از آثار فرهنگی و هنری استفاده می کنیم بدون رعایت حق کپی رایت لذا در این زمینه باید به یک جمع بندی نهایی برسیم. 
 
جنتی همچنین در مورد زمان پرداخت طلب ناشران خارجی از دوره های اخیر نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: ما حدود ۶ میلیون یورو به ناشران خارجی بدهکاریم که در طول ۵-۶ ماه گذشته هم تلاش های زیادی شده و هم بانک مرکزی و هم بانک عامل در این زمینه تعهد کرده اند که پرداخت ها صورت گیرد اما به دلیل اختلافات بین بانک مرکزی و بانک عامل مشکلاتی در مورد نحوه پرداخت این بدهی پدید آمده است. 
 
وی افزود: با این حال این مساله باعث نشده که ناشران خارجی که از نمایشگاه کتاب تهران طلب دارند در آن شرکت نکنند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نحوه برگزاری جلسات شورای عالی سینما هم گفت: این جلسات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. شورای عالی سینما به طور خاص به موضوع کپی آثار سینمایی نمی پردازد اما این مساله را هم نمی توان کتمان کرد که برخی از فیلم های سینمایی ما در خارج از کشور به نوعی سرقت می شود که ما باید جلوی آن را بگیریم و باید این مشکل با کمنک شورای عالی سینما برطرف شود. 
 
وی در مورد برنامه این وزارتخانه برای حل مشکل کاغذ در کشور گفت: در این خصوص ما باید وابستگی مان را به خرید کاغذ به تدریج قطع کنیم و با توجه به اینکه مواد اولیه تولید کالا در کشور و در جاهایی مانند خوزستان و مازندران فراهم است، ما تلاش می کنیم راهکارهایی را برای حمایت از بخش خصوصی و ترغیب آنها به سرمایه گذاری در این حوزه اجرایی کنیم. ما همچنین کوشش می کنیم با استفاده از منابع موجود در صندوق توسعه ملی کارخانجات داخلی تولید کاغذ را تقویت کنیم. 
 
جنتی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در مورد آخرین وضعیت کتاب های «زوال کلنل» و «خاطرات محمود احمدی نژاد» سوال کرد گفت: کتاب «زوال کلنل» هنوز مجوز نگرفته است، در مورد کتاب مربوط به خاطرات آقای احمدی نژاد هم من از این کتاب اطلاعی ندارم اما اگر آن را برای بررسی به دفتر کتاب بفرستند، ارزیابی خواهد شد. 

انتهای ژیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا