اجلاس جهانی اینترنت جاسوسی‌های دولتی آمریکا را محکوم کرد

به گزارش بصیر به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بین‌المللی شبکه جهانی (اینترنت) با انتشار بیانیه‌ای سلطه آمریکا بر شبکه اینترنت و جاسوسی‌های دولت این کشور از سران و شهروندان کشورهای مختلف را محکوم کردند.
این اجلاس دوروزه که از روز چهارشنبه هفته قبل با شرکت مقامات دولتی، دانشگاهیان و کارشناسان ۹۰ کشور مختلف در شهر «سائوپائولو» در برزیل آغاز شده بود، روز پنج‌شنبه پایان یافت.
رسانه‌های بین‌المللی از جمله سایت تحلیلی «نت‌ورک ورلد» گزارش داده‌اند این نشست دوروزه تا اندازه زیادی تحت تأثیر افشاگری‌های ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا از جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان و سران کشورهای مختلف، از جمله «دیلما روسف»، رئیس جمهور برزیل، قرار گرفته است.
این افشاگر ۳۰ساله سال گذشته از اسنادی پرده برداشت که نشان می‌دهند سازمان امنیت ملی آمریکا اطلاعات اینترنتی مربوط به شهروندان کشورهای مختلف را جمع‌آوری می‌کند.
اسنودن همچنین اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهند سازمان امنیت ملی آمریکا به مسیر انتقال داده‌های گوگل و یاهو رخنه می‌کرده است.
شرکت‌های گوگل و یاهو، میزبان حجم عمده‌ای از اطلاعات کاربران اینترنتی هستند و ارتباطات فراوانی از طریق امکانات این دو شرکت بزرگ، تبادل می‌شود.
«نینا نواکناما»، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای بنیاد تار جهان‌گستر در آفریقا در سخنانی در مراسم افتتاحیه این نشست سخنان روسف در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال گذشته را یادآوری کرد که گفته بود: «در صورتی که حق حریم خصوصی افراد رعایت نشود، آزادی بیان به‌معنای واقعی کلمه و دموکراسی کارآمد وجود نخواهند داشت».
بیانیه نهایی این نشست همچنین خواستار به‌کارگیری «برنامه‌ها، روشها و قوانینی در ارتباط با جاسوسی از ارتباطات، شنود آنها و جمع‌آوری اطلاعات شخصی به‌منظور حفظ حریم خصوصی اشخاص شد».
مطابق آنچه شبکه خبری العربیه گزارش داده کشورهای چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر در این اجلاس  ایده واگذاری مدیریت هسته مرکزی اینترنت به «اتحادیه مخابرات بین‌المللی» را که از نهادهای سازمان ملل است مطرح کرده‌اند که با مخالفت دولت آمریکا روبه‌رو شده است.
در بیانیه نهایی این اجلاس تأکید شده است: «جاسوسی‌های جمعی و خودسرانه اعتماد به اینترنت را تضعیف می‌کنند».

*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا