غرب همچنان بر طبل تهدید و تحریم می‌کوبد

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، «از کارتر گرفته تا اوباما همه به‌‌دنبال براندازی نظام اسلامی بودند و اگر هم کاری نکردند دلیلش آن بود که نتوانستند. پس از توافق‌نامه ژنو قرار بود آنها مثل بچه آدم حرف بزنند، اما دیدیم حداقل سه تحریم و ۱۵ تهدید نظامی پس از توافق‌نامه از سوی آنها صورت گرفت».

این بخشی از سخنان آیت‌الله سیداحمد خاتمی در نمازجمعه تهران است که در ادامه انتقادات نسبت به توافق‌نامه ژنو، حالا از وضع تحریم‌های جدید و تهدیدهای نظامی علیه ایران سخن می‌گوید.

او که علاوه بر امامت جمعه موقت تهران در نهادهای مهمی همچون هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز عضویت دارد، از حسن روحانی رئیس‌جمهور خواسته است در برابر اظهارات مداخله‌جویانه باراک اوباما واکنش نشان دهد و به او «تودهنی» بزند.

این در حالی است که براساس توافق‌نامه ژنو، قرار بر این بود که آمریکا و غرب از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند و عملاً «تعلیق در برابر تعلیق» به‌‌عنوان اقدامی اعتمادساز میان دو طرف به اجرا درآید؛ یعنی ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به حال تعلیق درآورد و آمریکا و متحدانش، تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکنند، اما غربی‌ها نه‌‌تنها به آنچه در توافق ژنو آورده بودند پایبند نماندند، بلکه چندین مرتبه به تحریم‌ها علیه ایران افزودند و تهدیدهای نظامی را هم چاشنی آن کردند.

در این گزارش به عمده‌ترین این تهدیدها و تحریم‌ها پرداخته‌ایم؛ «گزینه‌های روی میز» که پس از انعقاد توافق‌نامه ژنو اعمال شده‌اند.

دور روز بعد از انعقاد توافق‌نامه ژنو، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا در تهدیدی آشکار اعلام کرد: در حالی‌ که توافق هسته‌ای با ایران یک«گام اولیه مهم» محسوب می‌شود، ما می‌توانیم در صورتی‌ که لازم باشد لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به روی میز بیاوریم.

کری نیز در سخنانی صریح، گفت: توافق ژنو به هسته مرکزی تحریم‌ها ضربه نمی‌زند و تحریم‌های اصلی از جمله بانک‌داری و نفت به قوت خود باقی می‌مانند.

وی اظهار داشت: این توافق آمریکا را قادر کرد تا برای اولین بار در حدود یک دهه اخیر، نه‌تنها توسعه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، بلکه برخی از بخش‌های مهم آن را به عقب بازگرداند.

در نهم آذرماه کاخ سفید در اظهار نظری رسمی اعلام کرد که گرچه ایران و ۱+۵ توافق اولیه‌ای را در نشست «ژنو» به امضا درآوردند، اما تحریم‌های شدید نفتی علیه ایران همچنان حفظ می‌شود.

اما شاید برای نخستین بار پس از انعقاد توافق‌نامه ژنو، دانکن هانتر عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا به تهدید نظامی علیه ایران مبادرت ورزید و در سخنانی خصمانه، گفت: فکر می‌کنم اگر ما مجبور باشیم ایران را بزنیم، نباید با نیروی زمینی عمل کنیم بلکه باید این کار را با بمب‌های اتمی تاکتیکی انجام دهیم تا آنها را برای یک، دو یا سه دهه به عقب برانیم.

یک روز پس از این اظهار نظر، باراک اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در شانزدهم آذر ۹۲ صراحتاً ایران را تهدید کرد و اظهار داشت: اگر ایران به توافق پایبند نماند، تحریم‌ها را افزایش می‌دهیم و آمادگی برای گزینه نظامی هم وجود دارد.

وزیر دفاع آمریکا، گفت: برنامه هسته‌ای ایران تنها یک بُعد از تهدید ایران است و واشنگتن به سیستم دفاع موشک‌های بالستیک خود در منطقه و اروپا پایبند خواهد بود.

جان کری یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی بود که سخنانی مبنی بر تهدید نظامی علیه ایران ایراد کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در این خصوص، گفت: اگر ایران بخشی از این توافق‌نامه را نقض کند، همه پیشرفت‌ها متوقف می‌شود و آمریکا می‌تواند به‌صورت نظامی پاسخ دهد. وی این سخنان را سه روز بعد از تهدید نظامی اوباما علیه ایران ایراد کرد.

جان کری در چهارم بهمن‌ماه ۹۲ بار دیگر این تهدید را تکرار کرد و در گفت‌وگویی با شبکه العربیه ادعاهای پیشین خود علیه ایران را تکرار کرد و گفت: در صورتی‌ که ایران از تعهدات خود در توافق هسته‌ای ژنو سرپیچی کند، گزینه نظامی فوراً مطرح خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این ادعا که دولت ایران، تروریسم را حمایت مالی می‌کند، ادامه داد: توافق هسته‌ای با ایران باعث نخواهد شد که آمریکا دست از هم‌پیمانان خود بکشد.

وندی شرمن در بیست و یکم آذر ۹۲، گفت: ما همچنان با اقدامات ایران که مخل ثبات در منطقه است مقابله می‌کنیم. همچنان ایران را به‌خاطر حمایت از تروریسم مسئول می‌شناسیم. ایران همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم و تحریم‌های ما باقی خواهد ماند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، افزود: در صورتی‌ که ایران نتواند تعهدات مورد توافقش در ژنو را به اجرا درآورد، ما آماده خواهیم بود تا با همکاری کنگره تحریم‌ها را افزایش دهیم. در چنین موقعیتی ما آماده خواهیم بود تا تأثیر تحریم‌ها را افزایش دهیم، زیرا ما احتمالاً حمایت جامعه جهانی را که برای افزایش فشار ضروری است هم خواهیم داشت.

دوازدهم بهمن ماه ۹۲، نوبت به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رسید تا از تهدید نظامی علیه ایران سخن بگوید.

ماری هارف در حالی‌ که با لحنی تهدیدآمیز سخن می‌گفت، اعلام کرد: در صورتی که ایران و ۱+۵ به توافق نهایی نرسند، گزینه نظامی علیه ایران محتمل است.

وی افزود: خوب، من نمی‌گویم که اگر در شش ماه توافقی نشد، ما وارد جنگ می‌شویم. بخواهم کلی صحبت کنم، باید بگویم که جایگزین مسیر دیپلماتیک این است که ما بخواهیم این موضوع را به‌طرق دیگر حل کنیم. کاملاً هم روشن است که آن راه‌های دیگر چه هستند. تنها چند سناریو پیشِ‌روی ماست. این موضوع را یا باید از طریق دیپلماتیک حل کرد، یا از طریقی دیگر. واضح است که آن راه دیگر، می‌تواند و احتمالاً استفاده از گزینه نظامی است. رئیس‌جمهور تصریح کرده است که این موضوع روی میز است.

سخنان وندی شرمن معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گروه ۱+۵ در جلسه استماع شورای روابط خارجی این کشور، نمونه دیگری از تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران بود.

وی بهمن‌ماه سال گذشته در کمیته روابط خارجی سنا، گفت: ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد. ایران نیازی هم به رآکتور آب‌سنگین اراک ندارد.

شرمن در این نشست مدعی شد: ما و کنگره هدفی مشترک داریم و آن هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم… من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت، ما توانسته‌ایم برای اولین بار در حدود یک دهه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در بخش‌هایی آن را به عقب برانیم. صراحتاً بگویم طرح اقدام مشترک برای آن طراحی شده بود که فضای کافی را برای مذاکره و رسیدن به یک راهکار جامع ایجاد کند.

در بیست‌وسوم دی‌ماه ۹۲ نیز دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا به سی‌ان‌ان، گفت: فشار تحریم‌ها بر ایران طی ۶ ماه آینده هم ادامه خواهد داشت.

به‌گفته وی ارزش تحریم‌های ایران که برداشته می‌شوند بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است.

نهم بهمن‌ماه ۹۲ نیز رئیس سابق سازمان سیا در تهدیدی آشکار اعلام کرد: واشنگتن برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در هشتم اسفند ۹۲ بار دیگر تلویحاً ایران را به جنگ نظامی تهدید کرد و گفت: آمریکا یک تعهد برای پیگیری و دنبال کردن مذاکرات با ایران پیش از در نظر گرفتن جنگ با تهران به‌منظور مجبور کردن آن برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای دارد.

وی افزود: پیش از در نظر گرفتن جنگ با ایران ما به‌دنبال دستیابی به راهکار مسالمت‌آمیز برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای هستیم.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در بیست‌ودوم اسفندماه گذشته بار دیگر وضعیت اضطراری در قبال ایران را تمدید کرد تا نشان دهد که نه‌تنها آمریکا به توافق‌نامه ژنو پایبند نیست بلکه سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران تغییری نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این نامه آورده بود: اگرچه این اولین بار در یک دهه گذشته است که توافق ژنو عقب‌نشینی در بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را ممکن کرده است، از آنجا که برخی اقدامات و سیاست‌های دولت ایران با منافع آمریکا در منطقه مخالف است و برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا تهدیدی غیرمتعارف و جدی است، وضعیت اضطراری در قبال ایران و تحریم‌های جامع علیه این کشور ادامه خواهد یافت.

دوازدهم فروردین امسال یک مقام نظامی ارشد آمریکا تهدید نظامی علیه ایران را مطرح کرد.

ژنرال مارتین دمسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی تهدیدآمیز اعلام کرد: اسرائیل می‌داند که آمریکا در صورت لزوم به ایران حمله نظامی خواهد کرد.

وی که در دیدار با همتای صهیونیست خود سخن می‌گفت، اظهار داشت: اسرائیل و آمریکا درباره تهدیدی که ایران برای منطقه دارد و این‌که چطور باید با آن مقابله کرد، توافق وسیعی دارند. من فکر می‌کنم آنها (اسرائیلی‌ها) از قابلیت ما برای استفاده از گزینه نظامی در صورتی که ایرانی‌ها از مسیر دیپلماتیک خارج شوند، راضی هستند. من فکر می‌کنم که آنها این را باور می‌کنند که ما از گزینه نظامی استفاده خواهیم کرد.

در بیست‌ویکم فروردین ماه ۹۳ نیز در حالی‌ که دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع در جریان بود، جان کری بار دیگر گزینه‌ تهدید علیه ایران را مطرح کرد و از نقض یک‌‌طرفه توافق‌نامه ژنو از سوی واشنگتن خبر داد.

وی که در مقابل نمایندگان سنای آمریکا سخن می‌گفت، ایران را تهدید کرد که در صورت عقد قرارداد نفتی با روسیه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران سخت‌تر شود.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حالی که از توافق‌نامه ژنو به‌عنوان توافقی موقت یاد کرد، اظهار داشت: دولت آمریکا به ایران و روسیه در مورد این قرارداد نفتی هشدار داده و اعلام کرده که این قرارداد برهم‌ زننده توافق هسته‌ای نوامبر ۲۰۱۳ است و اگر چنین قراردادی امضا شود، مطمئناً با پاسخ آمریکا و افزایش تحریم‌های ما مواجه خواهد شد. این توافق‌نامه، با هر تحرک ایران در دیپلماسی، وضعیت متغیری پیدا خواهد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در ۲۵ فروردین در حالی از تهدید نظامی علیه ایران سخن گفت که پیش از این مقام‌های اسرائیلی بارها نسبت به تهدید نظامی علیه ایران اقدام کرده بودند، اما تکراری بودن این ادعاها موجب شده که ایران هیچ‌‌یک از ادعاهای اسرائیلی‌ها را جدی تلقی نکند.

بنیامین نتانیاهو مدعی شد که از ارتش خواسته است تا برای اقدام نظامی علیه ایران آماده باشد. آن‌گونه که رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه هاآرتص گزارش کردند، نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم و موشه یعلون وزیر جنگ وی، از ارتش خواسته‌اند که خود را برای آنچه این دو «احتمال جنگ در سال جاری» نامیده‌اند، آماده کند.

علاوه بر این تهدیدات، آمریکا و متحدان غربی‌اش نسبت به تحریم ایران پس از انعقاد توافق‌نامه ژنو نیز اقدام کردند؛ اقدامی که نقض این توافق‌نامه به شمار می‌رود.

هنوز جوهر امضای طرفین توافق‌نامه ژنو خشک نشده بود که وزارت دارایی آمریکا اسامی ۱۹ فرد و شرکت‌های ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران افزود.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های ایرانی «عیوض تکنیک»، «مارو صنعت»، «نگین پرتو خاور»، «صنایع هوایی قدس» و «سازمان صنایع هوایی ایران» تحریم شدند.

همچنین شرکت «مید اویل آسیا»، شرکت «سنگا تانکر» که در سنگاپور به ثبت رسیده‌اند و شرکت اوکراینی «فرلاند» نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در واکنش به این تحریم‌ها، گفت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مغایر روح توافقات ژنو هستند.

انتهای پیام/*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا