ظریف:اجازه هیچگونه مداخله‌ای را در برنامه دفاعی ایران نمی‌دهیم

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در کنفرانس خبری با همتای اتریشی خود، سباستین کورتز، گفت: “تنها توافقی را که حقوق مردم ایران و خواسته‌های کشورمان را بر اساس احترام متقابل رعایت کند مورد قبول خواهد بود. یک توافق خوب حمایت اکثریت مردم ایران را به همراه خواهد داشت.”

ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره موضع موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: “انتخاب روش‌های دفاعی برای کشورهای مختلف با توجه به نیازها و مقدورات دفاعی صورت می‌گیرد. موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود.”

وی در ادامه افزود: “این تصور که از موشک‌ها برای حمل سلاح غیرمتعارف استفاده شود تصوری غلط و بی مبناو مبتنی بر برخی فضاسازیها است چرا که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و آنچه ما در مذاکرات به دنبال آن هستیم به توانمندی‌های دفاعی ایران کاری ندارد، توانمندی‌ای که هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.”

وزیر خارجه گفت: “ادعاهایی که در واقعیت مبنایی ندارد از طرف مردم ایران غیر قابل قبول است. ما هیچ برنامه هسته‌ای نظامی نداریم و همچنان که همتای اتریشی‌ام تأکید کرد سلاح هسته‌ای برای هیچ کشور و منطقه ای امنیت نیاورده و نخواهد آورد. دنیای عاری از سلاح هسته‌ای دنیایی بهتر و امن‌تر است. همچنین منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر است. و این اعتقاد محکم هم اعتقاد دینی ما است که از نظر رهبری سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی خلاف اسلام است و هم دیدگاه استراتژی ک ماست و همدکترین دفاعی ما این است. سایر برنامه‌های دفاعی ما فقط به ایران مربوط است و اجازه هیچ گونه مداخله ای در سایر برنامه دفاعی خود نمی دهیم.”

راه حل بحران سوریه سیاسی است 

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تحولات سوریه و پیش‌بینی آینده این کشور عنوان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که تنها راه حل بحران کنونی سوریه راه‌حل سیاسی است و معتقدیم که هیچکس نباید براساس توهم مردم سوریه را به وضعی که امروز به خاطر توهماتی که امروز در بین برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه ایجاد شده  با آن روبرو هستند، مواجه کنند.

وی افزود: به نظر ما تنها راه برای حل بحران سوریه، گفت‌وگو بین طرف‌های سوری است و همه کشورهای خارجی  باید به این روند کمک کنند. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت:ایران همواره آمادگی داشته تا کمک کند تا جنگ در سوریه متوقف شود و همه مردم سوریه با همکاری یکدیگر آینده با ثباتی را برای سوریه رقم بزنند؛ آینده ای که در آن جایی برای افراط‌گرایی، قتل و کشتار وجود نداشته باشد، انتخابات سوریه می‌تواند در این روند نقش خوبی را بازی کند.

ظریف اعلام کرد: معتقدیم که هنوز زمان هست برای اینکه همه دیدگاه ها و گروه ها از این انتخابات بهترین استفاده را کنند.

رئیس جمهور اتریش به ایران می آید

ظریف در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه اتریش در تهران اظهار داشت: در طی ۵ ماهه گذشته این چهارمین دیدار ما است.

وی با اشاره به میزبانی دولت اتریش از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵  از «این میزبانی و برنامه‌ریزی خوب دولت اتریش قدردانی »کرد. محمد جواد ظریف همچنین از سفر  فیشر رئیس جمهور اتریش به تهران در آینده ای نزدیک خبر داد. 

ظریف روابط ایران و اتریش را تاریخی، خوب و مبتنی بر احترام متقابل و حسن روابط بر اساس منافع مشترک خواند و گفت: در گفت‌وگو های امروز برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف گفتگو کردیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور ۳۰ هزار ایرانی در اتریش و همچنین دانشجویان  زیاد ایرانی، خاطرنشان کرد: روابط ایران و اتریش تنها منحصر به دو دولت نیست بلکه ملت ها نیز همواره گفتگو داشته اند. 

ظریف زمینه همکاری اقتصادی ایران با اتریش را بسیار گسترده خواند و افزود: ضرورت دارد تا از این زمینه‌ها در راستای گسترش مناسبات استفاده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: علاقمندیم که زمینه‌های فهم و درک مشترک گسترده‌تر شود و درباره موضوعات حقوق بشری همواره با اتریش گفتگو داشته ایم و این گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد. دیدگاه‌های متفاوتی داریم و هر زمان که این گفت‌وگوها براساس احترام متقابل و رسیدن به یک درک مشترک باشد، از آن استقبال می‌کنیم. امیدواریم این گفت‌وگوها با دوستان اتریشی با جدیت بیشتری دنبال شود.

 محمد جواد ظریف با اشاره به رایزنی های خود با وزیر خارجه اتریش درباره موضوعات منطقه ای گفت:درباره وضعیت در منطقه پیرامونی و خطراتی که افراطی گرایی منجر به از بین رفتن حقوق مردم شده است که ضرورت دارد به جنگ و برادر کشی به خصوص  در سوریه پایان داده شود. ظریف افزود: انتخابات در عراق و افغانستان امید ایجاد می‌کند که مردم منطقه در آینده خود سهیم باشند. 

سباستین کورتز: اتریش از تحریم ایران متضرر شده است  

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم «سباستین کورتز» وزیر امور خارجه اتریش نیز در این نشست با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور اعلام کرد که اتریش به عنوان عضو اتحادیه اروپا از تحریم‌ها علیه ایران متضرر شده است.

وی با ابراز امیدواری برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای اعلام کرد شرکت های اتریشی پس از رفع تحریم ها آماده حضور در ایران هستند. 

کورتز درباره رایزنی های امروز با ظریف گفت: در این گفت‌وگوها نگرانی خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز کردم. ما نمی‌خواهیم گارد به خود بگیریم فقط می‌خواهیم نقطه نظرات و تصور خود را از احترام به انسان و حقوق بشر بیان کنیم.

وزیر خارجه اتریش در باره حکم اعدام گفت: ما خواهان لغو حکم اعدام در همه نقاط دنیا هستیم.

کورتز مواضع کشورش در بحث هسته‌ای را شفاف خواند و افزود: ما سلاح هسته‌ای را بدون قید و شرط رد می‌کنیم و معتقدیم که سلاح هسته‌ای باعث ثبات و امنیت در هیچ منطقه‌ای نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا