نقدی بر آخرین رهنمودهای آقای هاشمی به حزب کارگزاران

اگر كشور دچار «بحران اقتصادی» است پول یارانه و سبد کالا از کجا می آید؟

به گزارش بصیر، در روایت اول دچار نشر اكاذیب شده و از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور خبر یاد شده “نادرست” و محصول “سوء برداشت” و “تحلیل نادرست” برخی حاضرین دانسته شده است. در این تكذیبیه آمده است؛ این نشست خصوصی بوده است.

اینكه چطور خبر این نشست خصوصی بیرون آمده است معلوم است؛ چون سردبیر محترم هفته‌نامه صدا عضو شورای مركزی حزب كارگزاران و تنها منبع موثق این خبر بوده است!

عكس او به همراه اعضای شورای مركزی به علاوه معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست خصوصی در صفحه هشت هفته‌نامه صدا دیده می‌شود. اما روایت دوم از این دیدار اختصاص به سخنان ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد كه امیدوارم توسط وی یا دفترش تكذیب نشود. آقای هاشمی رفسنجانی در این دیدار چند نكته فرموده‌اند كه در زیر نقد آن را می‌خوانید:

۱- روایتگر صدا می‌نویسد: “هاشمی قصد داشت بگوید دولتش ریل‌گذاری درستی (در امر توسعه) كرده بود تا به خاتمی برسد خاتمی هم از این ریل خارج نشد. اما چون به احمدی‌نژاد می‌رسد در شگفت می‌ماند كه این دولت با چه سرعتی كشور را از ریل توسعه خارج كرد.”

نوع روایتگری “صدا” فوق‌العاده حرفه‌ای است زیرا طوری روایت كرده كه جای تكذیب را خالی نگذاشته است. حال ببینیم آیا دولت دهم و نهم كشور را از ریل توسعه خارج كرد؟ در این دو دولت ایران وارد باشگاه هسته‌ای جهان شد در حالی كه سال‌ها بود سازمان انرژی اتمی در جا می‌زد و هرازگاهی جاسوسی پیدا می‌شد و یا در یك دور باطل به چرخه سوخت و غنی‌سازی نرسیده بودند. در دولت گذشته با ورود دانشمندان جوان به سازمان انرژی اتمی سرعت كار پیش رفت به طوری كه اكنون دولت جدید در مذاكرات هسته‌ای دارد با ۱+۵ راجع به همه این پیشرفت‌ها و توسعه كمی و كیفی آن مذاكره می‌كند. اگر توسعه‌ای در كار نبود ما در مذاكرات با ۱+۵ با دست خالی چه می‌توانستیم بكنیم. دولت كنونی اكنون آن درآمد را در مذاكره هزینه می‌كند آیا این یك خواب و خیال است یا واقعیت دارد؟ ما برای این توسعه جان عزیزترین و شریف‌ترین دانشمندان كشور را فدا كردیم. ما در دولت گذشته وارد باشگاه هوافضای جهان شدیم و پیروزی‌های غرورانگیز دانشمندان جوان ما در دستیابی به علوم هوافضا زبانزد ملت‌های جهان است. ما جزء ۱۰ كشور پیشرفته جهان در این زمینه هستیم و در فناوری‌های جدید مثل نانو پیشرفت‌های محیرالعقولی كردیم. اینها فقط مقاله نیست، در عالم ذهن هم نیست، كافی است از چشم سر استفاده كنیم و آن را ببینیم، سئوال این است.

با این واقعیت از ریل كدام “توسعه” خارج شدیم؟

۲- روایتگر “صدا” می‌نویسد: “هاشمی از كارگزاران خواست به عنوان یك حزب سیاسی به دولت مشورت دهند كه چگونه می‌توان از این بحران اقتصادی عبور كرد.”

آیا واقعا كشور دچار بحران اقتصادی است؟ بحران اقتصادی چیست؟ شاخص‌های آن كدام است؟

دولت جدید در حالی سركار آمد كه ذخایر طلا و ارز دولت در بانك مركزی در هیچ دولتی از ادوار گذشته به هنگام انتقال قدرت نظیر نداشته است اما رئیس دولت با بی‌مهری گفت؛ ما خزانه را خالی تحویل گرفتیم.

و نیز گفت ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از منابع هدفمندی یارانه‌هاست در حالی كه فقط پرداخت نقدی ما به مردم ۴۲ هزار میلیارد تومان است. این حرف دل مردم را خالی كرد. اما مردم با شگفتی دیدند یارانه‌های نقدی سر موعد پرداخت شد و علاوه بر آن سبد كالا هم دادند. هنوز هم رئیس دولت به این سئوال پاسخ نداده است كه اگر خزانه كشور خالی بود پرداخت به موقع یارانه‌ها چگونه و از كدام خزانه صورت می‌گرفت؟ اگر دولت دچار كسری است منابع پرداخت سبد كالا را از كجا تامین كرده است؟

حزب كارگزاران بروند تحقیق كنند اگر كشور دچار بحران اقتصادی است، بازارهای مملو از كالا چیست؟ آیا نشاط داد و ستد در بازارهای كشور دروغ است؟ دولت دهم علی‌رغم تحریم‌های بانكی پول نفتی را كه فروخته به داخل آورده،‌ منابع بودجه‌ای خود را تامین كرده است. همین سال ۹۲ هم بنابر اعلام مسئولین علی‌رغم تحریم‌های نفتی ۴۳ میلیارد دلار نفت خام و میلیاردها دلار هم فرآورده‌های نفتی فروختند. این بحران اقتصادی كجاست كه آقای هاشمی از آن یاد می‌كند؟

۳- روایتگر صدا به نقل از آقای هاشمی می‌نویسد: “من (هاشمی) از شما (كارگزاران) می‌خواهم به این مسئله بپردازید كه از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد چه چیزی عاید كشور شد؟ چه كسی سود برد؟ دولت یا ملت یا هر دو ضرر كردند؟”

این حرف حقی است كه یك ارزیابی از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها صورت بگیرد تا معلوم شود كار كجا نقص داشته است. این ارزیابی البته از زاویه سود ملت یا دولت نمی‌تواند علمی، فنی و حرفه‌ای باشد. اما از این زاویه كه اهداف قانون چه بوده است، ما در رسیدن به این اهداف چه مشكلاتی داریم و اینكه گفته می‌شود “بد” یا “غلط” اجرا شد، موارد “بد” و “غلط” احصا شود تا در مرحله دوم این انحراف تكرار نشود. اگر كارگزاران می‌خواهند دولت یازدهم را در امر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یاری دهند باید به دولت بگویند چگونه می‌تواند تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم قیمت فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به ۹۵ درصد فوب خلیج فارس برساند تا هم منبعی تعیین كننده در پیش‌بینی درآمدهای دولت در بودجه باشد هم جلوی قاچاق سوخت را بگیرد و هم در اقتصادی اداره كردن پالایشگاه‌های كشور توفیق نسبی به دست آورد. كاری كه كارگزاران در دولت آقای هاشمی نكردند و فروش نفت و گاز در داخل را در بودجه سالیانه مسكوت گذاشتند!

اكنون دولت بر خلاف بودجه ۹۳ در اردیبهشت ماه حداقل به ۱۰ میلیون پردرآمد می‌خواهد یارانه پرداخت كند. كارگزاران به دولت مشورت دهند كه چگونه این یارانه را قطع كند كه مورد رنجش آنها از دولت نشود.

همچنین كارگزاران به دولت مشورت دهند كه چگونه كشور را از ركود اقتصادی نجات دهند و آثار و تبعات افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بر دیگر قیمت كالاها در بازار كنترل كنند.

روایتگر هفته نامه صدا از قول هاشمی می‌نویسد: “روحانی تاكنون كشور را خوب اداره كرده است بخصوص در سیاست خارجی بسیار شجاعانه عمل كرده و پرونده هسته‌ای را به خوبی پیش برده است و چشم‌انداز بسیار مثبت است”.

جا داشت آقای هاشمی به بخشی از نقدهای مشفقانه اساتید دانشگاه و حوزه و صاحب‌نظران و كارشناسان در مورد نقد سیاست خارجی دولت پاسخ می‌دادند و خوب بود توضیح می‌دادند. كه چگونه چشم‌انداز را مثبت می‌بینند و شجاعانه عمل كردن دولت در این مورد را بیشتر توضیح می‌دادند كه نقدها را نمی‌شود بی‌پاسخ گذاشت. دولت چه در این پرونده با طرف غربی به توافق برسد و چه نرسد از باب روشنگری نباید پاسخگویی را تعطیل كند. اگر دولت مشكل دارد آقای هاشمی می‌تواند به بخشی از نقدها از باب رفع شبهه پاسخ دهد اگر هم ایشان نمی‌تواند، حداقل ماموریت پاسخگویی در این مورد را به حزب كارگزاران واگذار كند.

پی نوشت:
۱- هفته نامه صدا، شماره اول، شنبه ۶ اردیبهشت ۹۳

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا