طنز/ عزم فرهنگی دولت

پس از موفقیت در اقتصاد، دولت وارد فرهنگ می شود!

بصیر، در این جلسه که با حضور اکثر وزیران آغاز بکار و با بیداری نصف به اضافه یک آنها ادامه یافت رییس جمهور از ضرورت بازتعریف تعدادی از واژگان گفت و یاداوری کرد که بعضی واژگان سالهاست که به غلط استفاده میشود.

در این جلسه مقرر شد زین پس بجای واژه نامانوس “یارانه نقدی” از کلمه بومی و ایرانی “جیره” و بجای واژه نامانوس و زشت “یارانه بگیر” از کلمه زیبا و اساطیری “نیازمند” و در صورت تمایل از کلمه “گدا” استفاده شود.

همچنین مقرر شد بجای واژه خارجی نقد در صورتیکه به نفع دولت باشد از عبارت “پیشنهاد دلسوزانه” و درصورتیکه که به ضرر دولت باشد از عبارت “هجوم وحشیانه مزدورانی که پول میگیرند تا دولت را بکوبند” استفاده شود.

در این جلسه مصوب شد که سازمان نهضت سواد آموزی برای “بی سوادان” و “کم سوادان” کلاس فوق العاده گذاشته شود تا با مدیریت جهادی دولت و عزم بی سوادان تا زمان مرحله بعد مذاکرات هسته ای دیگر بی سوادی و کم سوادی از جامعه ایران رخت بسته و ریشه کن شود.

در ادامه و به پیشنهاد یکی از حاضران بجای واژه خارجی “سقوط” از عبارت “فرود با شیب ملایم” و بجای اصطلاح بیگانه و غیر دیپلماتیک “شمشیر از رو بستن” از اصطلاح زیا و دلنشین ” نقد پذیری” استفاده شود.

همچنین مقرر شد بجای واژه “شکست” از عبارت “پیروزی به همراه کدخدا” و بجای واژه زشت “عقب نشینی” از عبارت جامع و شیوای ” دیپلماسی لبخند” و بجای واژه خراجی “تورم سوزان” از عبارت روان  و دلنشین ” گرانی  نامحسوس” و یا عبارت “رونق بازار” استفاده شود.

در پایان رییس جمهور وعده داد در جلسات بعد نیز مقوله فرهنگ مورد بحث قرار گیرد.

عماد ستایش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا