درخواست عجیب وزارت ارشاد از یک ناشر

به گزارش بصیر:بحث نویسندگان ممنوع‌القلم برای نخستین بار در مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رییس جمهور ایران مطرح شد. ایشان در گزارش صد روزه خود ضمن تاکید بر لزوم فضای باز سیاسی و دعوت از منتقدین برای نقد دولت این چنین بیان داشت که” ما در همین ۱۰۰ روزه وقتی دیدیم خیلی از کتاب‌هایی که ممنوع شده بود، می‌شد آزاد کنیم، آن را آزاد کردیم. خیلی از نویسنده‌ها ممنوع‌القلم شده بودند، آنها را تبدیل به سریع‌القلم کردیم، بجای ممنوع‌القلم تا بروند قلم بزنند و هر چه می‌خواهند، در چارچوب قانون بنویسند”.

پس از آن نیز سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفتگو با روزنامه ایران از ممنوع القلم شدن برخی نویسندگان و عدم انتشار کتب آنها در دولت دهم سخن گفت که البته گویا این سخنان رئیس جمهور و همکاران ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد فقط مصرف شعاری داشت و این روزها شاهد ممنوع القلم شدن نویسندگان متعهد هستیم.

در همین خصوص حجت الاسلام منصور مهدوی مدیر نشر اشراق حکمت در گفتگو با خبرنگار پایگاه ۵۹۸ از ممانعت و بهانه تراشی وزارت ارشاد برای اعطا مجوز انتشار کتابی با عنوان ” توافق نامه از منظر نخبگان” و درخواست ارشاد برای دست کاری در متن کتاب خبر داد.

مدیر نشر اشراق حکمت در این خصوص بیان داشت: پس از روزها انتظار در خصوص دریافت مجوز نشر کتابی که از آثار منتقدین توافق نامه ژنو تشکیل شده است با بهانه تراشی ها و درخواست برای تغییر متن برخی از مطالب کتاب روبرو شدم و علی رغم مطرح نمودن این مسئله با وزیر محترم ارشاد نیز تا کنون پاسخ مثبتی در خصوص اعطای مجوز این کتاب دریافت ننموده ام.

به همین علت حجت الاسلام مهدوی نامه ای را خطاب به ریاست محترم جمهوری نوشته اند که مت این نامه که در اختیار پایگاه ۵۹۸ قرار گرفته است در ادامه می آید:
 
باسمه تبارک و تعالی
 
حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی (زید عزه)
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
 
سلام علیکم
 
با احترام، امید است دولت خدمت‌گزار در اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها موفق بوده و اهداف این طرح ملی را محقق سازد. همان‌طور که جناب‌عالی در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری اظهار کردید رفع تحریم‌های ظالمانه یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید بوده که با موضوع انرژی هسته‌ای پیوند خورده است. تلاش گروه مذاکره کننده و پشتیبانی ویژه دولت، توافق‌نامه ژنو را در کمتر از صد روز محقق ساخت.
 
این توافق‌نامه از همان آغاز بستر گفتگوی نخبگان را فراهم ساخت. بسیاری از صاحب‌نظران در چند ماه گذشته در خصوص آن سخن گفته‌اند. نشر «اشراق حکمت»، مجموعه‌ای از نظرات موافقان و مخالفان توافق‌نامه را که عموماً پیشتر انتشار یافته‌اند، در قالب یک کتاب (توافق نامه از منظر نخبگان) تدوین کرده است تا بستری برای آگاهی ملی در خصوص این توافق مهم فراهم سازد. پس از بررسی این کتاب توسط اداره ارشاد، این دستگاه محترم دولتی، دهها مورد اشکال را معین کرده و از ناشر می‌خواهد یا عبارات کتاب را تغییر دهد و یا با ذکر پاورقی‌های «مشخص» نسبت به عملکرد دولت احمدی‌نژاد و دکتر سعید جلیلی (مسئول سابق پرونده هسته‌ای) انتقاد کرده و از خدمات دولت یازدهم تقدیر کند.
 
بررسی مطبوعات و آثار فرهنگی از سوی مسئولان در هر کشوری امری مرسوم و ضروری است. معیارهای رایج در این فرایند رعایت امنیت ملی، وحدت ملی، منافع ملی، ارزش‌های دینی و مقدسات است. نکته قابل توجه آن است که از میان انبوه ایرادهای مطرح شده از سوی اداره محترم ارشاد، هیچ مطلبی که نشان دهد یکی از معیارهای فوق مورد خدشه قرار گرفته اند به چشم نمی‌آید.
 
 جای پرسش است در حالی که وزارت محترم ارشاد در خصوص جسارت برخی روشنفکران نسبت به ساحت قرآن کریم و امیرالمومنین(ع) واکنشی شایسته صورت نمی‌دهد بلکه از ضرورت ادامه فعالیت آنان دفاع می‌کند، چرا اکنون برای توافق‌نامه ژنو این‌گونه سخت‌گیرانه برخورد می‌کند؟ افزون بر این، چگونه از ناشر انتظار دارد در نظرات فنی و تخصصی مخالفان قرارداد که اساتید دانشگاه و صاحب نظران متعددی هستند دست ببرد؟ دیگر آن که، با وجود حمایت رسانه ملی و دهها رسانه مکتوب و مجازی از عملکرد دولت، چرا وزارت ارشاد می‌خواهد فضای محدود منتقدان را نیز تسخیر کرده و آنان را به تمجید از دولت مجبور کند؟
 
در روزهای گذشته ناشر پیگیری فشرده و مستمری را صورت داده است تا بستری برای ایجاد تعامل فراهم گردد. برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز پیوسته با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان این وزارتخانه رایزنی کرده‌اند، شاید گشایشی در این کار فروبسته رخ دهد. ولی با وجود گشاده‌رویی مسئولان محترم، در عمل اتفاقی رخ نداده است.
 
جناب‌عالی در مجلس دوم و در بحبوحه جنگ تحمیلی در کنار قوی‌ترین مخالفان سیاسی ادامه جنگ، در «مجمع عقلا» حضور داشته‌اید. این مجمع مسئولیت رسمی در خصوص جنگ نداشته است، و گویا با واکنش توبیخ‌گونۀ امام راحل و بازخواست مقام معظم رهبری (رئیس جمهور وقت) مواجه گشت. با این همه مجمع عقلا مباحثی چون بررسی وضع دشمن، وضع اقتصاد ما، امکان کمک‌دهی فرانسه به ایران و… را بررسی می‌کرده، و اقدام خود را در راستای منافع ملی می‌دانسته است.
 
از آن جایی که دستیابی به انرژی هسته‌ای به برکت خون شهدا، کشور را در آستانه جهش علمی و حرکت شتابنده به سوی تمدن اسلامی قرار داده است، اکنون برخی نخبگان و دلسوزان، حفظ دستاوردهای هسته‌ای را در ضرورت ارزیابی این توافق‌نامه می‌دانند تا بستر لازم را برای تصمیم‌های عزت‌مندانه فراهم آورند، و این اقدام را هدیه‌ای ارزنده به دولت تدبیر و امید می‌دانند. افزون بر این، گروه مذاکره کننده می‌تواند با تکیه بر این نقدها بر مقاومت خود در برابر زیاده خواهی‌های استعمارگران دیروز و امروز بیافزاید.  
 
جناب‌عالی که به فرموده مقام معظم رهبری «فردی امتحان داده» هستید، بارها اهمیت وجود فضای باز رسانه‌ای و اظهار نظر آحاد ملت را گوشزد کرده‌اید. اظهارات نویدبخش جناب‌عالی مبنی بر این‌که «دولت به انتقاد سازنده افتخار می‌کند. همه باید به فکر انتقاد باشیم. هیچ کس به فکر انتقام نباشد.» این امید را در دل‌ها روشن می‌کند که رئیس دولت، طیف نخبگان را به مثابه مشاوران خود می‌داند. از این رو شایسته است وزارت محترم ارشاد نیز بستر لازم جهت افتخار آفرینی دولت و منتقدان دلسوز را فراهم آورد.
 
سلامت و توفیق شما و همه خدمت‌گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
 
منصور مهدوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا