«ثروتی که به خاطر دولت احمدی‌نژاد باختیم!»

به گزارش بصیر:پرویز کلانتری در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تأثیر حراجی کریستی بر هنرهای تجسمی ایرانی اظهار کرد: این حراجی را باید در قالب خود و با نگاه واقع‌بینانه بررسی کرد. به این حراجی یک‌سری آثار ارائه می‌شوند که چکش خورده و قیمت‌شان بالا می‌رود. بنابرای اگر اثری در این حراجی با قیمت بالا فروخته شود به این معنی نیست که ارزش هنری اثر هم بالا رفته و از نظر زیبایی‌شناسی قابلیت آن را دارد که در موزه‌ی لوور فرانسه یا مدرن‌آرت نیویورک دیده شود.

 

 

این هنرمند گفت: ولی شرکت آثار هنری در این حراجی و بالا رفتن قیمت‌شان این ارزش را دارد که قیمت اثر بالا رفته و خارج از کشور نیز مطرح می‌شود.

 

 

او افزود: باید قبول کنیم که حراجی معنی و کارکرد خود را دارد، پس خوب است که واقع‌بینانه به کریستی بنگریم. در کریستی برای هنرمندان خاورمیانه و ایرانی موقعیتی ایجاد می‌شود که در جهان مطرح شوند و قیمت آثارشان بالا رود و این چیز بدی نیست. شما از حراجی چه انتظاری دارید؟ در حراجی مجموعه‌داران سعی می‌کنند قیمت آثار هنرمندانی که آثارشان را به کریستی عرضه کرده‌اند بالا رود و حراجی کریستی هم سبب شده که قیمت آثار ایرانی در خاورمیانه بالا رود.

 

 

کلانتری بیان کرد: پیش‌تر قرار بود که حراجی کریستی در ایران برگزار شود اما این موضوع مصادف شد با روی کار آمدن احمدی‌نژاد و بانیان کریستی هم متوجه شدند، هیچ جوری در دوره‌ی دولت احمدی نژاد نمی‌توانند فعالیتی برون‌مرزی را در ایران اداره کنند در نتیجه حراجی را به دبی بردند. اگر بساط این حراجی در ایران پهن می‌شد می‌دانید چه حیثیت و چه پرستیژی را به ایران می‌آورد؟ و چقدر پول را سرازیر خزانه ایران می‌کرد؟ ما این موقعیت را باختیم.

 

 

او در پاسخ به این سوال که چقدر این حراجی می‌تواند به آثار ایرانی جهت دهد، اظهار کرد: اکنون یکی از موضوعات محبوب در حراجی کریستی خط‌نقاشی است ولی این موضوع نباید باعث شود که نقاشان نقاشی خود را رها کرده و به تولید آثار خط‌نقاشی بپردازند. نقاشی که سمت و سوی کار خود را به سمت خط‌ نقاشی ببرد، باخته است.

 

 

کلانتری در بخشی از سخنانش بیان کرد: من دوست دارم که در حراجی کریستی شرکت کنم ولی هیچ مجموعه‌داری نیامده از من بخواهد که آثارم را به این حراجی ارایه کنم. البته پیش‌تر چنین نبود. قبلا آثار خود را به این حراجی ارائه کرده بودم ولی اکنون نیز از ارایه آثار سایر هنرمندان به کریستی ناراحت نمی‌شوم و برای هنرمندان دیگر آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

 

او در پاسخ به این سوال که چقدر نظارت نهادهای دولتی و خصوصی را بر حراجی کریستی موجه می‌داند، اظهار کرد: معتقدم دولت در هر کاری که دخالت کند آن کار شکست می‌خورد. بهتر است اداره‌ی این حراجی به دست بخش خصوصی باشد. توسعه در گرو فعال شدن بخش خصوصی است. به طور کلی نه تنها در هنر بلکه در هر کار فرهنگی و هنری بهتر است بخش خصوصی فعال شود چون دولت توانایی انجام کارها را به این شکل ندارد.

 

 

این هنرمند ادامه داد: البته فکر می‌کنم که نهادهایی مانند انجمن‌های صنفی که هنرمندان اعضای آن‌ها را انتخاب کرد‌ه‌اند موجه هستند بر کار این حراجی‌ها نظارت یا در کارشان دخالت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا