آیا باید به زن با نگاه کاسبکارانه، مادّى و اقتصادى نگریست؟

به گزارش بصیر به نقل از  گروه فرهنگی-فرهنگ نیوز، زن در خانه مایه آرامش است؛ مایه آرامش مرد و فرزندان، اگر خود زن برخوردار از آرامش روانى و روحى نباشد، نمی تواند این آرامش را به خانواده انتقال دهد. زن، مدیر خانواده است و امروزه این نقش اصلى و مهم که تنها از عهده زن بر می آید، در جامعه ما چندان مورد توجّه قرار نمی گیرد. زن خانه دار، به عنوان یک انسان معطل در میان افراد تعریف می شود و کرامت زن، با نوع شغل او ارزش گذاری می گردد.

این در حالی است که همسرداری و تربیت فرزند توسط مدیریت همراه با عاطفه زن خانه، ارزشمندترین و زیباترین فعالیت منطبق با طبیعت او است. این نقش بی بدلیل اما در سبک زندگی زنان جامعه امروزه ما مورد کم لطفی قرار گرفته است و متاسفانه علیرغم اینکه اندیشمندان و متفکران غربی به این مهم اعتراف نموده اند که اهمیت ندادن به کرامت زن در غرب باعث فروپاشی خانواده و به دنبال آن بسترهای نامناسب و خطرناک فرهنگی و اجتماعی برای فرزندان شان شده است و بسیاری از کودکان و نوجوانان بر اساس نیاز عاطفی خود به دنبال یک محیط امن و پر مهر و عاطفه هستند که عدم تامین این نیازها منجر به عقده ای بار آمدن آنان می شود و نتیجه آن می شود که هر ماه بیننده اخباری هستیم که کودکان و نوجوانان اروپایی و یا امریکایی در نهایت قساوت اقدام به کشتار همکلاسی های خود می نمایند.

از آنجا که غربىها نسبت به مسئله زن بد فهمیدند و در نتیجه بد عمل کردند و نگاه آنان به زن از یک سو با یک نگاه کاسبکارانه، مادّى و اقتصادى همراه بوده و از سویی دیگر زن وسیلهاى براى اطفاى شهوات تلقی شده است. بنابراین شاهد این گونه رفتارهای اجتماعی نیز خواهند بود و ناتوان از حل آن هستند، زیرا اگر کسى بخواهد مسئله زن را جداى از مسئلهخانواده بحث کند، دچار اختلال در فهم و در تشخیص علاج خواهد شد.

دین و فرهنگ، سرمایه داران و روشنفکران درباره زن چه می گویند؟

آنچه که در جوامع امروزی بدان بسیار پرداخته می شود مسئله اشتغال زنان است. دین و فرهنگ هر جامعه واز یک سو و البته سرمایه گذاران و روشنفکران جوامع گوناگون از سویی دیگر به این سوال پاسخ می دهند. چنانچه در جوامع غربی، سرمایه گذاران به دنبال فرهنگ سازی این مهم بوده اند و از زنان به عنوان نیروی کار ارزان قیمت منهای عاطفه و مدیرت و خلاقیت بهره برداری نموده اند و افکار فمینسیتی که دور از سرشت و مقام و کرامت زن است نیز در این میان در مقابله ای غلط و منحرف به خیال خود در برابر سرمایه داران غربی ایستاده اند و نهایتا هرگز زن در مقام حقیقی خود قرار نگرفته است. اما در اسلام ناب محمدی؛ عزت، کرامت، سلامت، امنیت و آرامش زن مهمترین اصل به شمار می آید بنابراین هر فعالیتی اگر ناقض این موارد باشد مورد تایید اسلام نخواهد بود.

مدیر خانه ، مربی فرزندان و تسکین دهنده همسر 

بنابراین اشتغال زنان بر اساس مبانی دین مبین اسلام دارای شرایطی خاص است که تنها دلیل آن هم فراهم نمودن آرامش زن است که او به عنوان مدیر خانه ، مربی فرزندان و تسکین دهنده همسر  بتواند با نشاط و آرامش خاطر به این وظایف عمل نماید. خانواده مهمترین بنیان در اسلام به شمار می رود و هر آنچه استحکام، سلامت و معنویت آن را تهدید کند هرگز در مدار دین مبین اسلام نخواهد بود.


کاریکاتور: جایگاه زن در غرب

از اولویت های دولت «تدبیر و امید» در ارتباط با امور زنان و  خانواده

قوانین جمهوری اسلامی ایران هم بر مبنای اسلام ناب محمدی وضع شده است اما آنچه در این میان بر قوانین حاکم بر زنان کشور تاثیرگذار است نوع بینش و سلیقه افرادی است که مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده می گیرند و از آن جایی که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یکی از معاونین تاثیرگذار در این امر است بنابراین اظهارنظرهای ایشان درباره صدور و اجرای قوانین زنان و خانواده نیز مهم تلقی می شود.

در طی مدتی که این معاونت توسط “خانم مولاوردی” اداره می گردد، بنابر اظهار نظرهای ایشان، مهمترین دغدغه از دیدگاه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛ اشتغال زنان است و این معاونت از اولویت های دولت «تدبیر و امید» در ارتباط با امور زنان و  خانواده را تلاش برای توان افزایی اقتصادی زنان و حضور بیشتر آنها در مجلس ابراز نموده اند و نیز ایشان اشتغال زنان را در وضعیت مناسبی نداسته و عنوان نموده اند که« فقط حدود ۱۲ درصد زنان ایرانی، شاغل هستند که این آمار در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۴ درصد است در حالی که ۱۲٫۱ درصد زنان، سرپرست خانوار هستند و ۸۲ درصد آنان بیکارند». این در حالی است که بسیاری از قوانینی که در راستای تامین آرامش و استحکام خانواده در سال گذشته مورد تصویب مجلس قرار گرفته است هنوز جامعه عمل نپوشانده است. از جمله مهمترین این امور، “ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه” است که در تاریخ  ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ به دستگاه های اجرایی ابلاغ نمود.

ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه؛ برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده

بر اساس متن اين ماده،” دولت با همکاری سازمانها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی ـ معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقاء سلامت، توسعة تواناییهای سازمانهای مردم نهاد، ارتقاء توانمندیهای زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمـیق باورهای دینی و اصـلاح ساخـتار اداری تشکـیلاتی زنان و خانـواده اقدام قانونی نماید.

بدون شک، اشتغال زنان به خصوص زنان بدسرپرست و بی سرپرست یکی از دغدغه های امروزه جامعه است اما آنچه که در اولویت قرار دارد ایجاد بسترهای شغلی مناسب و در شان زن مسلمان است که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است و نیز توجه صرف به اشتغال زنان و اهتمام نورزیدن به اموری بنیادی تر همچون ازدواج و تربیت فرزندان سالم و صالح در جهت تحکیم بنیان خانواده، قطعا سرانجامی خوش و سعادتمند را به دنبال نخواهد داشت.

چرا که در همین عصر حاضر نیز حضور بسیاری از زنان در مشاغلی که مردان از عهده آن بر می آیند و به مدد آن می توانند چرخ زندگی خود را بچرخانند به دست زنان سپرده شده است و این خود به تنهایی معظلی است؛ چرا که بیکاری مردان جوان یعنی اقدام نکردن به امر ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج، پایین آمدن فرزندآوری و نیز به دنبال بیکاری بسیاری از مردان متاهل، نیز امر نامیمون طلاق اتفاق می افتد و فروپاشی بنیان خانواده و به دنبال آن فرزندانی که با تک سرپرست زندگی می کنند و هزار و یک مشکل که به دنبال دارد.    

ای کاش معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، با نگاهی اسلامی و نه فمینیستی به مشکلات زنان در کشور بنگرد و به دنبال ارزشگذاری زن در مناصب وزارت و وکلالت و نمایندگی نباشد و ایجاد محدودیت و مدیریت در رشته های دانشگاهی برای ساماندهی به بازار اشتغال را که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست را مورد مخالفت قرار نداده و در راستای اجرایی شدن آن اهتمام ورزد و به اصولی فراتر از اشتغال همچون تسهیل در ازدواج جوانان و توجه ویژه به زنان خانه دار در راستای ترغیب زنان به فرزندآوری و تربیت فرزندان سالم و صالح در کانون گرم خانواده نیز عنایتی شایسته زن ایرانی و برگرفته از سبک زندگی ای که اسلام سفارش نموده است داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا