صدای امریکا شکست خورد/ کنگره دست به کار شد

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، شمارش معکوس برای ایجاد تغییرات اساسی در شبکه صدای امریکا (VOA) آغاز شد.

بحران ناکارآمدی، عملکرد غیرحرفه ای، ریزش مخاطب و چالش های متعدد دیگری از این دست بالأخره نهادهای تصمیم گیرنده در حاکمیت امریکا را به فکر انداخت که برای این تلویزیون دولتی چاره ای بیندیشند.

به گزارش نشریه تخصصی “سیاست خارجی” (ForeignPolicy)، «دو قدرت اصلی در مجلس نمایندگان امریکا [یعنی احزاب دموکرات و جمهوری خواه] به توافق رسیدند که برای بازیابی قدرت تأثیرگذاری سیاسی در بیرون از مرزهای ایالات متحده، در صدای امریکا و سایر مؤسسات رسانه ای که از طرف دولت حمایت مالی می شوند “تغییرات اساسی” ایجاد کنند.»

این نشریه امریکایی خاطرنشان کرده: «توافق مذکور پس از سال ها بحث و اختلاف نظر بین نمایندگان کنگره و همچنین کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاصل شده است. اختلاف بر سر این بود که بعضی از نمایندگان خواهان قطع کامل بودجه دولتی صدای امریکا بودند و اعتقاد داشتند که VOA بعد از این باید در قالب یک رسانه مستقل، آزاد و غیردولتی به فعالیت خود ادامه بدهد.

اما گروه دیگری از نمایندگان می گفتند که این رسانه باید زیر نظر یک آژانس فدرال تحت عنوان “آژانس ارتباطات بین المللی” باقی بماند و سیاست های ابلاغی وزارت امور خارجه امریکا را دنبال و تبلیغ کند.»

تا کنون رسانه دولتی صدای امریکا زیر نظر سازمان بی.بی.جی (BBG) اداره می شده است.

 

بی.بی.جی (شورای مدیران برنامه های برون مرزی امریکا) اعلام کرده است که لایحه جدید را رد نمی کند اما از آن حمایت هم نخواهد کرد

فارین پالیسی افزوده: «در نهایت طرفین به توافق جدیدی رسیدند که قرار است به قانون تبدیل شود. بر اساس توافق جدید، صدای امریکا باید در دو بخش فعالیت کند: یکی دیپلماسی عمومی و دیگری پیشبرد سیاست خارجی دولت ایالات متحده.»

بر پایه این گزارش، سناتور “اد رویس” رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی کنگره، اظهار داشته: «زمان اصلاحات و ایجاد تغییرات بنیادی فرا رسیده است، زیرا ایالات متحده بیش از همیشه نیاز دارد که رسانه هایش اثرگذار ظاهر شوند.»

سناتور اد رویس؛ رئیس کمیته روابط خارجی کنگره امریکا

به نوشته فارین پالیسی، «لایحه مورد توافق علاوه بر صدای امریکا، شامل تمام رسانه ها و شبکه هایی خواهد شد که از طرف دولت ایالات متحده تأمین مالی می شوند؛ از جمله رادیوهای آزاد اروپا و آسیا. [که رادیوفردا یکی از اقمار این رادیوهاست]

بر اساس مندرجات لایحه یادشده، تمام رسانه های خارجی که از دولت امریکا بودجه دریافت می کنند، تحت نظارت و زیرمجموعه یک سازمان واحد قرار خواهند گرفت.»

این منبع دو عامل عمده را به عنوان انگیزه قانون گذاران امریکایی برای ایجاد تغییرات اساسی در صدای امریکا برشمرده است:

۱- ناکامی بخش فارسی صدای امریکا (VOApnn) در تأمین خواسته های دولت ایالات متحده

در گزارش نشریه تخصصی سیاست خارجی، به نارضایتی دولت امریکا از عملکرد بخش فارسی صدای امریکا اشاره شده و آمده است:

«قسمت فارسی صدای امریکا تأسیس شد تا اپوزیسیون را پوشش دهد، اما حالا دیپلمات های امریکایی می گویند که ادامه فعالیت این بخش در واقع دور ریختن صدها میلیون دلار است؛ چراکه صدای امریکای فارسی در مأموریت خود شکست خورده و نتوانسته خواسته های ایالات متحده را برآورده کند.

در لایحه جدید اینگونه هدفگذاری شده است که شبکه صدای امریکا به طور کامل در خدمت دیپلماسی عمومی ایالات متحده باشد. همچنین باید به طور واضح و روشن سیاست های دولت امریکا را برای فارسی زبانان تبلیغ کند؛ مأموریتی که مدت هاست در انجام آن ناکام بوده است.»

فارین پالیسی تصریح کرده که بعضی از کارمندان صدای امریکا در مواردی خلاف منافع دولت ایالات متحده عمل کرده اند.

۲- شکست در رقابت با راشاتودی (RussiaToday)

بر اساس آنچه در گزارش فارین پالیسی انعکاس یافته، «یکی دیگر از دلائل مطرح شدن لایحه مورد اشاره، عملکرد خوب راشاتودی (RT) در جریان بحران اوکراین است. نمایندگان کنگره امریکا می گویند که این رسانه با عملکرد حرفه ای و مثبت خود توانسته افکارعمومی را قانع کند که سیاست خارجی روسیه در مواجهه با تنش بحراین، “موجه و مقبول” بوده است.

به عنوان نمونه، رسانه دولتی روسیه خیلی خوب توانست رهبران جنبش اوکراین را که با روسیه ضدیت داشتند، “فاشیست های غربگرا” معرفی کند.

اکنون مقامات بلندپایه امریکا می پرسند که چرا VOA از توجیه سیاست های دولت ایالات متحده عاجز مانده و در این راستا کاری از پیش نبرده است؟»

* تکمیلی

بر اساس گزارش صدای امریکا، طرح پیشنهادی قانون گذاران امریکایی در جلسه چهارشنبه کنگره به اتفاق آراء تصویب شد.

به نوشته وب سایت صدای امریکا، «بر اساس مصوبه جدید مجلس نمایندگان، هیأت مدیره فعلی BBG باید دوره خدمت خود را به عنوان هیأت مدیره آژانس جدید ارتباطات بین المللی به پایان برسانند. یک مدیر اجرایی نیز برای نظارت بر فعالیت های روزانه آژانس منصوب خواهد شد.»

رسانه دولتی امریکا در تشریح ابعاد دیگری از لایحه تصویب شده افزود: «بازوهای سرویس رسانه ای ایالات متحده که مناطق ویژه ای از جهان را پوشش می دهند شامل رادیو اروپای آزاد، رادیوآزادی، رادیو آسیای آزاد و شبکه رسانه ای خاورمیانه در شبکه جدیدی با عنوان “شبکه خبری آزادی” ادغام خواهند شد.»

مصوبه فوق باید به تصویب مجلس سنا نیز برسد و آنگاه برای اجرایی شدن در انتظار امضای نهایی رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا