پیشتازی ائتلاف نوری المالکی با ۵۵ درصد آرا

به گزارش بصیر به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مرحله دوم شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق، در بغداد و سایر استان‌ها با حضور گسترده نمایندگان جریان‌های سیاسی شرکت کننده در انتخابات رسماً شروع شده است.

شمارش آرا، تحت نظر کمیسیون مستقل انتخاباتی در حال انجام است و امکان اطلاع از نتایج به‌صورت مستمر وجود دارد.

در نتایج اولیه و غیررسمی، ائتلاف دولت قانون با ۵۵ درصد آرا، پیشتاز است.

“رعد ناصر”، مسئول شعبه جریان‌های سیاسی در کمیسیون انتخاباتی عراق در گفت‌وگو با شبکه العالم در بغداد گفت: بنا به نظر و تصمیم کمیساریا، شمارش آرا در دو مرحله انجام می‌شود: نخستین مرحله در محل رأی‌گیری و مرحله دوم در مراکز شمارش آرا است. در مرحله دوم صندوق‌ها برای مطابقت نتایج با یکدیگر مجدداً گشوده می‌شود.

“محمد سلیمان” معاون مدیر یکی از مراکز شمارش آرا در بغداد، در گفت‌وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: بعد از مطابقت آرا، فرایند بایگانی و اعلام نتایج اولیه به جریان‌های سیاسی انجام می‌شود.

بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی در استان‌های مرکزی و جنوب عراق، ائتلاف “دولت قانون” به‌ریاست نخست وزیر کنونی عراق پیشتاز است. بعد از آن ائتلاف “المواطن” و فهرست‌های وابسته به “جریان صدر” قرار دارند، که برای تصاحب رتبه دوم در این مناطق رقابت می‌کنند. با توجه به این نتایج، محافل سیاسی بر امکان تشکیل حکومت اکثریت سیاسی، از طریق ائتلاف گروه‌ها تأکید دارند.

“عدنان السراج” عضو ائتلاف دولت قانون، به شبکه العالم گفت: ما در مقابل یک اکثریت سیاسی و رأی بسیار بالا به ائتلاف دولت قانون قرار داریم.

وی افزود: نسبت بالای آرای ائتلاف دولت قانون نشان دهنده این است که رأی دهندگان خواستار ایجاد اکثریت سیاسی و کنار گذاشتن درگیری‌های سیاسی هستند، زیرا این درگیری‌های سیاسی منجر به حکومت شراکتی و سهمیه‌ای شده است.

با شمارش آرای ۱۱ استان عراق مشخص شد که ائتلاف دولت قانون تحت رهبری «نوری مالکی» توانست ۵۵ درصد آرای رأی‌دهندگان را به خود اختصاص دهد. ائتلاف‌های «المواطن» تحت رهبری «عمار حکیم» رئیس «مجلس اعلای اسلامی عراق» و «الاحرار» وابسته به جریان «صدر» رده‌های دوم و سوم را از لحاظ میزان کسب آرا اخذ کردند. طبق گزارش‌های غیررسمی، ظاهراً فاصله ائتلاف مالکی با دو ائتلاف دیگر خیلی زیاد است و در واقع، المواطن و الاحرار برای کسب رتبه دوم با هم رقابت می‌کنند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق این گزارشات را غیررسمی خواند و اعلام کرد تنها خبرهای این کمیسیون برای مردم موثق خواهد بود.

گزارش‌های غیررسمی مذکور مشخص نکرده‌اند که چه‌تعداد از آرا در ۱۱ استان شمارش‌ ‌شده است.اما، طبق گزارش‌های رسمی، میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه عراق بیش از ۶۰ درصد (بیش از ۱۲ میلیون نفر) بوده است.

این میزان در استان‌های ناآرام کمتر و در استان‌های جنوبی بیشتر از ۶۰ درصد بوده است.

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ ( در زمان حضور اشغالگران) ۶۴/۲ درصد بوده است.

انتهای پیام/*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا