قنبری: اگر توافق نبود ایران از صفحه روزگار محو می‌شد!

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، داریوش قنبری امروز در مناظره «راهی که برگشتیم» در خصوص سیاست خارجی دولت یازدهم که عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه استراتژی سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب مبتنی بر اصل نه شرقی و نه غربی بوده است، بیان داشت: بعد از انقلاب چند سیاست خارجی تدوین شده که متناسب با شرایط، هر کدام را انتخاب کرده و پیش گرفته‌ایم.

 

سخنگوی اصلاحات در مجلس هشتم با بیان اینکه منافع ملی هدف واقعی سیاست خارجه است، ابراز داشت: کشورها در گزینش سیاست خارجه دلخواه خود، آزادی تمام ندارند؛ بنابراین تمامی مسائل در خصوص سیاست خارجه از اراده حاکمان ناشی نمی‌شود. در کشور ما نیز سیاست خارجه از چند متغیر تأثیر می‌پذیرد که نظام بین الملل، سیاستمداران و ژئوپولتیک از جمله این متغیرها هستند.

 

وی ادامه داد: براساس نظریه ژئوپولتیک ایران از موقعیت خاصی برخوردار است. همچنین ایران و برخی دیگر از کشورها را قلب زمین می‌دانند، از نظر اقتصادی نیز اینگونه است؛ به طوری که ایران در خلیج فارس ۶۴ درصد انرژی جهان را تأمین می‌کند، به همین دلیل است که نام قلب زمین را به ایران داده‌اند.

 

قنبری یادآور شد: به لحاظ بین المللی کشورها سلسله مراتبی دارند که در رأس آن ابرقدرت‌ها هستند که به لحاظ دانش فنی، نظامی و اقتصادی حرف اول را در جهان می‌زنند و آمریکا این ابرقدرت است.

 

امروز بیش از ۹۲ درصد ناوهای نظامی جهان دست آمریکا است

 

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: بعد از ابرقدرت، قدرت بزرگ وجود دارد که سه بعد قدرت را یک جا ندارند، بنابراین خود را در سطح قاره معرفی می‌کنند مانند اعضای شورای امنیت ملی. بعد از قدرت بزرگ، قدرت های منطقه ای هستند که در هر یک از این ابعاد حرف برای گفتن دارند. بعد از آن قدرت داخلی است که دامنه اعمال قدرت آنان از مرزهای خودشان فراتر نمی‌رود و بعد از آن قدرت ذره ای که برای تأمین قدرت وابسته به بیگانگان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه جایگاه ایران در نظام بین الملل در رده سوم است، گفت: سیاست مداران باید علاوه بر اینکه قدرت ایران در منطقه را بشناسند باید موقعیت ژئوپولتیک کشور را نیز بدانند، سیاست خارجی ایران قبل از این در موقعیتی قرار گرفته بود که موقعیت ژئوپولتیک را در نظرنمی‌گرفت، بنابراین به جای اینکه از منافع شرق و غرب بهره گیرد ایران را به سمت قطب غرب هدایت می ‌کرد.

 

قنبری ابرازداشت: امام سیاست «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کردند؛ اما در دولت احمدی نژاد شاهد یک عقب نشینی در چارچوبی بودیم که امام تعیین کردند و احمدی نژاد سیاست شرقی را در پیش گرفت.

 

امام راحل مُبدع اصلی استفاده از کلمه استکبارستیزی هستند

 

در ادامه حجت الاسلام رسایی با اشاره به اینکه از نگاه امام شعار «نه شرقی و نه غربی» یک ملاک داشت و آن استقلال بود، گفت: در کنار استراتژی نه شرقی و نه غربی محورهای دیگر نیز وجود دارد که از جمله آن استکبارستیزی است و امام راحل مُبدع اصلی استفاده از کلمه استکبارستیزی هستند.

 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه استکبارستیزی به معنای مُستغنی از آنان و مطالبه گری از آنان است، ابراز داشت: رو در رو قرار گرفتن از شاخص‌های اساسی امام بود. امام معتقد بودند علاوه بر مطالبه گری باید از مظلومان جهان نیز حمایت کنیم و این اصل در قانون اساسی ایران نیز آمده است.

 

وی با بیان اینکه دولت ها بعداز انقلاب هر زمان به این شاخصه‌ها نزدیک شدند شکوفا و هر زمان که دور شدند از مسیر پیشرفت خارج شدند، یادآور شد: سیاست خارجه، فرهنگ و اقتصاد هر سه عامل پیشرفت کشور هستند؛ در اقتصاد باید به دانش و پیشرفت درونی متکی باشیم، این درحالی است که دولت‌ها بی توجه به این مسائل بودند.

 

حجت الاسلام رسایی خاطرنشان کرد: علاوه بر اقتصاد، فرهنگ نیز مهم است؛ ملتی که از قدرت‌های بزرگ واهمه داشته و ایدئولوژی نداشته باشد شکست خواهند خورد. روحیه استقلال طلبی و فرهنگ شهادت در سیاست خارجه جواب می‌دهد که چنانچه توجه نکنیم طبیعی است که از میز مذاکره چیزی بیرون خواهد آمد و طرف مقابل آن را پیروزی بزرگ می‌داند.

 

چنانچه توافق صورت نمی گرفت ایران از صحنه روزگار حذف می‌شد

در ادامه قنبری با اشاره به اینکه معتقد نیستیم آنچه در قانون اساسی آمده مبنای سیاست خارجه کشور باشد، ابراز داشت: در دولت احمدی نژاد ارتباطات خوبی با روسیه برقرار شد، این در حالی است که همین روسیه بر سر مسلمانان چِچن بلاهای بسیاری آورد؛ این مسئله را چگونه توجیه می‌کنید؟!

 

نماینده سابق مجلس ادامه داد: ما در این مسیر دو راه داشتیم یا باید می جنگیدیم که بازنده می‌شدیم و یا باید مذاکره می‌کردیم؛ توافق ژنو بزرگترین دستاورد سیاست خارجه دولت روحانی است که چنانچه این توافق صورت نمی گرفت ایران از صحنه روزگار حذف می شد.

 

فلسطین و لبنان خط مقدم ایران هستند
 

حجت الاسلام رسایی با اشاره به اینکه چنانچه عنوان می‌کنیم آنچه در قانون اساسی آمده نباید مبنای سیاست خارجه ایران باشد، پس سیاست خارجه را چه چیز تعیین می کند، گفت: اینکه چین و روسیه با مسلمانان چچن چه کردند برای ما فرقی نمی‌کند، روزی آمریکا شیطان بزرگ است و ممکن است روزی دیگر کشور دیگری شیطان باشد، ما هشت سال با دنیا جنگیدم. چه کسی گفته ما با آمریکا نجنگیدیم، علاوه بر عراق دیگر کشورها نیز در مقابل ایران صف آرایی کرده بودند؛ اما در نهایت با استراتژی امام پیروز شدیم.

 

وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی تلاش کرد شعار «مرگ بر آمریکا» را حذف کند؛ اما امام این اجازه را ندادند. این شعاری است که برگرفته از قرآن است. چه کسی می‌گوید این شعار تأثیر ندارد. چرا خود را در مقابل آمریکا ذلیل می‌دانید و تصور می‌کنید آمریکایی ها می‌توانند به همه چیز دست یابند. چنانچه می‌توانستند در جنگ ۳۳ روزه، لبنان پیروز نمی‌شد.

 

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه چنانچه خاک پرست هم باشید باید از فلسطین و لبنان حمایت کنید، زیرا آنان خط مقدم ایران هستند، بیان داشت: اینکه عنوان می‌کنید یا باید توافق می‌کردیم و یا جنگ، نکته تعجب آوری است زیرا از زمانی که توافق صورت گرفت تهدیدها همچنان ادامه دارد. در طول این شش ماهه ای که روحانی توافق ننگین ژنو را امضا کرد، تاکنون ۱۳ بار تهدید نظامی و سه بار با تشدید تحریم ها مواجه شده‌ایم.

 

رسایی تأکید کرد: بزرگترین دستاورد روحانی در توافق نامه این بود که بعد از امضای آن حتی عربستان نیز گاهی ایران را تهدید می‌کند.

چنانچه بدانم مرگ بر آمریکا مشکلات را حل می کند شبانه روز شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهم

 

در ادامه قنبری با اشاره به اینکه من از منافع ملی کشورم دفاع می‌کنم و از فقر و بیکاری سخن می‌گویم،خاطرنشان کرد: روزگاری تولید نفت ایران شش میلیون بشکه در روز بود، زمانی که خاتمی دولت را به احمدی نژاد تحویل داد بیش از ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کردیم.

  

وی افزود: این در حالی است که زمانی که احمدی نژاد دولت را به روحانی تحویل می‌دهد به کمتر از سه میلیون بشکه در روز رسید و در این راستا مشاهده می‌کنید که کشورهای مشترک با ما در چاه‌های نفت این منابع را غارت می‌کنند، این یکی از ضررهای شعار «مرگ بر آمریکا» است.

 

سخنگوی اصلاح طلبان در ملجس هشتم تأکید کرد: این چه استقلالی است که من از گرسنگی بمیرم و آنگاه شعار «مرگ بر آمریکا» سر دهیم؟ چنانچه بدانم «مرگ بر آمریکا» مشکلات را حل خواهد کرد شبانه روز «مرگ بر آمریکا» می گویم.

 

قنبری با بیان اینکه در سال های ۸۹ تا ۹۱ ارزش پول ملی ایران پایین آمد، گفت: ما امروز تاوان می‌دهیم. ما باید بر سر جان خود سرمایه کنیم حق نداریم منافع مملکت را به خطر بیاندازیم.

 

وی افزود: اصلاح طلبان مظلوم واقع شده‌اند، آقایی آمد و قطعنامه ها را مسخره کرد. چه شد امروز پول خودمان را نیز به خودمان نمی‌دهند. این همه مصیبت بر کشور تحمیل کردند و آنگاه زبانشان هم دراز است.

 

احمدی‌نژاد پُلوتونیوم تولید کرد و روحانی پُلمپ تونیم

 

در ادامه رسایی یادآور شد: امروز صادرات نفت به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، آیا این عزت است؟ مگر عنوان نمی‌کنید دنبال منافع ملی هستید.

 

این نماینده مجلس یادآور شد: ایران را به بهانه دستیابی به بمب هسته‌ای، ناقض حقوق بشر و حامی تروریست بودن تحریم کردند. ایران تا قبل از این تحریم بود؛ اما به اسم حقوق بشر براساس این توافق نامه تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر باقی می ماند که این تحریم ها از ابتدای انقلاب بوده است و تازگی ندارد.

 

وی تأکید کرد: براساس این توافق تنها تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود و این در حالی است که بیشتر تحریم‌ها که مربوط به حقوق بشر هستند باقی خواهند ماند.

 

حجت الاسلام رسایی افزود: در بیانیه پارلمان اروپا قصاص که حکمی قرآنی است و همچنین حجاب و حَصر سران فتنه نقض حقوق بشر یاد شده است، این در حالی است که در اروپا به تصویب رسیده کلیسا باید ازدواج دو هم جنس را به رسمیت بشناسد، آیا این حقوق بشر است؟!

 

این نماینده مجلس تأکید کرد: هسته‌ای، نماد استقلال کشور است چنانچه هسته ای بد است چرا آنان داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ چرا دولتی که توافق را مایه عزت و یکی از دستاوردهای خود می داند قسمت های از آن را محرمانه اعلام کرده است.

 

وی در پایان با تأکید بر اینکه احمدی نژاد پُلوتونیوم استخراج می کرد اما روحانی پُلمب تونیوم گفت: در ۱۰۰ سال آینده کشوری که انرژی جایگزین نداشته باشد مستعمره است، بنابراین باید به این نکته نیز توجه کرد.

 

شما هم آمریکایی هستید

 

قنبری خطاب به رسایی گفت: چناچه این توافق نامه محرمانه بود در دست شما چه می‌کند؟ اگر آمریکایی‌ها ان را منتشر کرده‌اند پس شما هم آمریکایی هستید این توافق نامه در تمام سایت ها منتشر است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص توافقات فرمودند «خوشبین نیستند»؛ اما نفرمودند که بدبین هستند بنابراین از سخنان رهبری استفاده جناحی نکنید.

سخنگوی اصلاح طلبان در مجلس هشتم با تاکید بر اینکه سیاست خارجه کشور مستلزم مسائل خاص است خاطر نشان کرد: چناچه این توافق نامه ننگین بود رهبری آن را تائید نمی‌کردند، این توافق یک نرمش قهرمانانه است تعجب می‌کنم برخی از زبان مسئولان و ملت سخن می‌گویند و معلوم نیست چه کاره هستند.

وی ابراز داشت: چناچه مردم شما را قبول داشتند در انتخابات ریاست جمهوری سال پیش، روحانی انتخاب نمی‌شد.

احمدی نژاد بار دولت خاتمی و تدبیر دولت روحانی را می‌کشد

 

در ادامه حجت الاسلام رسایی ابراز داشت: ما مانند کسانی نیستیم که زمانی که کروبی رای نیاورد به اسم مردم به کف خیابان‌ها بریزیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه چنانچه هسته‌ای بد است چرا آمریکا داشته باشد و ما نداشته باشیم ؟ تصریح کرد: توافق نامه ژنو چهار صفحه است و چگونگی عملیاتی کردن آن ۹ صفحه که شما ان را ندیده‌اید.

وی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب تاکنون یک کلمه در تایید توافق نامه حرفی نزده‌اند ابراز داشت: امروز بحث بر سر توافق نامه نیست بلکه بحث بر سر چگونه مذاکره کردن است، این توافق نامه را باید هو کرد، این توافق نامه ای نیست که مورد توافق مردم باشد.

حجت الاسلام رسایی با اشاره به اینکه احمدی نژاد بار دولت خاتمی و تدبیر دولت روحانی را می‌کشد گفت: امروز خودشان نیز قبول دارند که توافق‌نامه به نتیجه نرسیده است، مطمئن باشید شما کنار می‌روید و این بچه بسیجی ها جلو می‌آیند و همه این‌ها را جمع خواهند کرد.

چنانپه جنگ می‌شد ایران نابود و تجزیه می‌شد

قنبری خاطر نشان کرد: چه کسی گفته هسته‌ای بد است؟ من از ناحیه داشتن بمب اتم توسط اسرائیل احساس خطر می‌کنم.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: بسیاری از کشورها با نظام بین الملل در افتاده‌اند و در نهایت شکست خوردند که کره شمالی نمونه‌ای از این شکست خوردگان است.

وی ابراز داشت: روحانی اعلام کرد در این توافق هیچ کس ناراضی نخواهد بود بلکه این توافق با نتیجه برد- برد به اتمام خواهد رسید. چناچه جنگ می‌شد ایران نابود و تجزیه می‌شد.

بازی برد برد تحقق نمی‌یابد

در ادامه حجت الاسلام رسایی یادآور شد: چرا بعد ازجلسه هر کدام از طرفین عنوان می‌کنند ما برنده ایم؟ این نشان دهنده این است که یک حقوقدان پای مذاکره رفته و متنی را نگاشته است که هر کس می۲تواند هر تفسیری که دلش خواست از آن بکند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بازی برد- برد تحقق نمیابد زیرا مگر می‌شود در تشک کشتی داور دست هر دو بازیکن را بالا ببرد!!!!

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده ۲۸ امتیاز داده است تصریح کرد: سلاح هسته‌ای هیچ گاه عامل باز دارنده نبوده است، لیبی تمام شرایط غرب را پذیرفت ؛اما سر قذافی چه آمد؟ چناچه بمب عامل بازدارنده بود آمریکا از پاکستان می‌ترسید، بمب اتم واقعی فرهنگ، ایمان، حجاب، عفت و مشهد الرضای ما است.

حجت الاسلام رسایی افزود: تا کنون در این ۱۰ ساله مقام معظم رهبری نفرمودند به مذاکزات خوشبین نیستم؛ اما زمانی که تیم جدید آمد این مطلیب را فرمودند زیرا دو طرف مذاکره کننده را به خوبی می‌شناسند، ظریفی که زمانی پای هلوکاست می‌آید دست و پایش می‌لرزد نمی‌تواند منافع کشور را تامین کند.

تصور می‌کنید چناچه صدایتان را بالا ببرید آمریکا از شما خواهد ترسید؟!

قنبری با اشاره به اینکه تا مشکل سیاست خارجه حل نشود مشکل اقتصاد حل نخواهد شد خطاب به دانشجویان ابراز داشت: هشت سال از این حرفها زدید و کشور به را به این موقعیت کشاندید و راه به جایی نبردید. تصور می کنید چناچه صدایتان را بالا ببرید آمریکا از شما می‌هراسد و قطع نامه امضا نمی‌کند!

نماینده سابق مجلس افزود: از زمانی که روحانی آمده هیچ قطعنامه‌ای صادر نشده است و تنها اقدام به دادن بیانیه کرده‌اند، مذاکرات تشک کشتی نیست در مذاکرات هر دو طرف می توانند سود ببرند.

قطعنامه‌ها از زمان استخراج پلمپ تونیوم بسته شد

در ادامه حجت الاسلام رسایی با تاکید بر اینکه زمانی که ما پلمپ تونیوم استخراج کردیم قطعنامه‌ها صادر شد تصریح کرد: تحربم‌های هسته‌ای از دوره خاتمی آغاز و در دوره روحانی تشدید شد.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست خارجه این دولت قرار بود به پاسپورت‌های این کشور احترام بگذارند؛ اما مشاهده می‌کنید به ابوطالبی اجازه ورود به سازمان ملل داده نشد همچنین چهار میلیارد و دویست میلیون دلار را در بانک‌ها ریخته اند؛ اما به ما حق برداشت نمی‌دهند.

شما که مخالف فساد هستید چرا از بابک زنجانی‌ها نمی‌گویید؟

قنبری گفت: شما که مخالف فساد هستید چرا از بابک زنجانی‌ها نمی‌گویید؟ چطور بابک زنجانی‌ها ۹ هزار میلیارد تومان را به جیب زدند.

نماینده سابق مجلس افزود: بزرگترین اختلاس‌ها و فسادها در چه دولتی بوده است؟ در خصوص پاسپورت‌ها نیز این بلایی است که شما در این هشت سال بر سر کشور آوردید و چیزی نیست که یک شبه اصلاح شود.

قنبری در پاسخ به پرسش دانشجویی که عنوان کرد این چه حقوقدانی است که چهار صفحه توافق نامه نوشته و ۱۵ مشکل حقوقی دارد رابطه اصلاحات با فتنه چیست؟ رابطه اصلاحات با اقتصاد چیست، زمانی که بزرگترین اقدام اقتصادی دولت شما سبد کالایی بوده است ابراز داشت: چرا این همه روزنامه در زمان احمدی‌نژاد توقیف شد و صدای کسی درنیامد. من طرفدار آزادی برای همه هستم. سن و سال بابک زنجانی به دولت هاشمی مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: چرا زمانی که قطعنامه‌ها صادر می‌شد انتقاد نکردید؟ جز اینکه پول‌هایی که امروز در کشورهای خارج که از آن خودمان هستند را به خودمان نمی‌دهند؟ معنی سرهنگ حقوقدان این است که معنی قطعنامه را می‌داند.

سخنگوی اصلاحات در مجلس هشتم یادآور شد: هنگامی که احمدی‌نژاد به نیویورک سفر کرد عنوان هاله‌ای از نور را بر سرم دیدم. کدام آدم عاقلی این حرف‌ها را می‌زند. این حرف‌ها خنده‌دار است.

حرف خنده‌دار؛ روحانی گفت چرا برخی پیروزی‌های این دولت را بزرگ نمی‌دانند

حجت الاسلام رسایی در ادامه در پاسخ به دانشجویی که عنوان کرد چطور شما حاضر شدید برای رفتن به آلمان انگشت نگاری شوید و برای رفتن به سرزمین کفر حاضر شوید تن به هر خفتی بدهید آنگاه دم از افتخار می زنید گفت: در دولت قبل انگشت نگاری نمی‌کردند در این دولت انگشت نگاری شد البته این امر تنها برای ایران نیست بلکه براساس نظارت وزارت امور خارجه و یک سری ضوابط به آلمان رفتم.

در ادامه رسایی ابراز داشت: مطبوعات نمی‌توانند آزادی مطلق داشته باشد آیا چنانچه به ولایت امیر المومنین(ع) اهانت شد باید از آن دفاع کنیم؟

وی در پایان با اشاره به اینکه حرف خنده‌دار این است که روحانی گفت چرا برخی پیروزی‌های این دولت را بزرگ نمی‌دانند خاطرنشان کرد: پیروزی بزرگ ملت ایران هشت سال دفاع مقدس، غنی سازی اورانیوم و خلق ۲۲ بهمن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا