مسکن اجتماعی یک طرح کمونیستی است

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، خسروی در برنامه نگاه یک در پاسخ به این سوال که عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در بخش مسکن چگونه می‌بینید، گفت: در وزارتخانه راه و شهرسازی علی‌رغم اینکه یک ابر وزارتخانه است و از دو وزارتخانه تشکیل شده است، به نظر می‌رسد یک تصمیم واحد در تیم اقتصادی آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: آخوندی مسکن پاک و پس‌انداز را مطرح کرد و سپس مسکن امید و مسکن اجتماعی مطرح شده است، اما ایرادی که نسبت به این موارد وجود دارد ،این است که افرادی که اکنون در وزارت راه و شهرسازی هستند، سالها از کار دور بودند.

وی ادامه داد: انتظار از آخوندی این است که چون تجربه وزیر بودن را در سالهای گذشته داشته است، نیاز به آموزش اولیه ندارد.

وی اضافه کرد: یک سال گذشت، اما نتیجه کار مشخص نیست. آخوندی یک بار می‌گوید بانک مسکن ورشکسته است و یک بار می‌گوید نه این بانک بانک خوبی است. اینها باعث ایجاد مشکل در بازار مسکن می‌شود.

خسروی گفت: ‌اقداماتی که برای تکمیل طرح مسکن مهر انجام داده‌اند، قابل تقدیر است، بنابراین اگر به بخش مسکن که موتور محرک اقتصاد است، توجه شود، بقیه اقتصاد به سمت او خواهند آمد.

خسروی در مورد راهکارهای کوتاه‌مدت برای کنترل قیمت گفت: یکی از اشکالات وزارت راه و شهرسازی عمل نکردن به قانون است. در سال ۸۸ قانونی به نام قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن در ۴۹ ماده تصویب شد که در آن قانون به طور مشخص به بهسازی بافت‌های فرسوده، تولید مسکن با فناوری روز، تامین مسکن مناسب و حذف زمین از قیمت به خوبی دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: پس باید به قانون مزبور عمل شود، چرا که این قانون برنامه‌های خوبی دارد که در آن از انبوه‌سازان حمایت شده و به خیران مسکن‌ساز توجه شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ما می‌گوییم چرا باید به این قانون عمل نشود. اگر دولت نهم و دهم طرحی به نام طرح مسکن مهر را نامگذاری و آن را اجرا کردند دولت یازدهم نیز و وزارت راه و شهرسازی نیز اسمی برای یک طرح اعلام کند و آن را اجرا کند.

وی تصریح کرد: بازار رهن ثانویه یک طرح شکست‌خورده است، به طوری که در کشورهایی که اجرا شد، آرام آرام باعث شد مردم پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند.

وی گفت: در کشورهایی که بانک‌های آن ۳ درصد پول می‌گیرند، بازار رهن ثانویه دچار مشکل شد، حال برای کشوری که سود بانکی آن ۲۵ درصد است، قطعا این بازار رهن ثانویه مشکل‌ساز خواهد شد.

خسروی در باره ورود مجلس برای کنترل اجاره بها گفت: هرجا که اقتصاد و پول بخوابد و شرایط فراهم باشد، نقدینگی مسیر خود را پیدا می‌کند. باید بگویم که در حال حاضر در بازار رهن ثانویه وام گرفته می‌شود و ساخت و ساز صورت می‌گیرد و سند خانه در رهن قرار می‌گیرد. این رهن اولیه می‌باشد و وقتی که تمام شد سند آزاد می‌شود.

وی ادامه داد: دولت برای اینکه نقدینگی داشته باشد این پول را دوباره در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد، تا از او یک پولی بگیرد و دوباره بازار جدیدی ایجاد کند که به این همانا بازار رهن ثانویه می‌گوییم.

وی افزود: اما چون سود بانکی بالاست بازار رهن ثانویه امکان‌پذیر نیست، پس باید تورم و نرخ سود همزمان پایین بیاید.

وی اضافه کرد: وقتی توان خرید مسکن نیست اجاره‌بها نیز بالا می‌رود پس باید تعیین شود که در کشور چقدر خانه نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه کنترل اجاره‌بها سخت است گفت: نمایندگان مجلس می‌گویند چون قانون ساماندهی و عرضه و تولید مسکن را داریم وزارت راه و شهرسازی اسم هر طرحی را که می‌خواهد بگذارد آن را اعلام و اجرا کند.

وی گفت: سالانه باید ۲ میلیون مسکن احداث شود، اما دوستان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند ۱۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. از اکیپی که در اطراف آخوندی وجود دارند انتظارات بالاتری می‌رود.

خسروی در خصوص آزاد‌سازی مسکن مهر گفت: در تاریکی باید شمعی روشن کرد و از تاریکی عبور کرد. در حال حاضر بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر شروع و به اتمام رسیده است پس یکی از اشکالاتی که مسکن مهر داشت این بود که این واحد‌های مسکونی آزاد شوند تا خرید و فروش شود.

وی گفت: اگرچه دولت یازدهم در طرح مسکن مهر اقدامات خوبی انجام داد و بازپرداخت افراد را از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش داد و مالیات هر واحد مسکونی را ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرد، گفت: افزایش سقف کلی تسهیلات مسکن مهر بسیار کار مناسب و پسندیده‌ای بود اما با آزاد‌سازی خرید و فروش مسکن مهر ما را به سمت دلالی می‌برد.

وی در خصوص اینکه چه تفاوتی بین مسکن مهر و مسکن اجتماعی است، گفت: مسکن اجتماعی یک طرح شکست خورده است به طوری که بعد از جنگ جهانی دوم برخی کشورها برای اینکه مهاجران خود را سر و سامان دهند، اقدام به ساخت مسکن اجتماعی کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در کشور مصر مسکن اجتماعی وجود دارد، اما مردم آن کشور حاضرند به قبرستان‌ها بروند، ولی در مسکن اجتماعی سکونت نکنند.

خسروی در خصوص بحث کوچک‌سازی مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه مردم ایران را در واحد‌های مسکونی ۵۰ متری ساکن کنیم خوب نیست، چرا که مردم ما باید با عزت زندگی کنند. نوشتن دیکته از روی کشور انگلیس نمی‌تواند با شرایط روحی و  روانی مردم ما همخوانی داشته باشد، چرا ما کاری را که در مالزی انجام می‌شود، انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: در مالزی دولت زمین را می‌دهد و می‌گوید ۲۵ درصد برای سازنده و ۵۰ درصد قیمت تمام شده به فروش برسد و ۲۵ درصد هم هر کسی را که من خواستم در آنجا ساکن شود.

خسروی تصریح کرد: به طور دقیق این موضوع در قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن وجود دارد، پس نباید از روی دست انگلیسی‌ها دیکته‌ای برای بخش مسکن بنویسیم.

وی تاکید کرد: تفکیک دهک‌ها نیز یکی از اشکالات است، اینکه بخشی از مردم را فقیر و بخشی از مردم را غنی بنامیم خیلی درست نیست.

در آغاز این برنامه سوالی با این عنوان طرح شد که به نظر شما کدام گزینه نقش مهمتری در نابسامانی بخش مسکن دارد. ۱_ تورم و رکود اقتصادی ۲_ سیاست‌های نامناسب در بخش مسکن ۳_ دلالان و واسطه‌ها

در پایان گزینه یک ۲۱٫۸ درصد، گزینه دو ۴۶٫۸ درصد و گزینه سه ۳۱٫۴ درصد از سوی مخاطبان رای آورد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا