شتاب افزایش قیمت در سبد کالا ۶ تا ۸ درصد کم شد

به گزارش بصیر، تفاوت در رقم تورم دو بخش شهری و روستایی همواره مشهود بوده است به گونه ای که گاهی این فاصله اندکی کم و گاهی بیشتر می شود.

این در حالی است که بررسی آمارهای قیمتی مرکز آمار نشان می دهد که با وجود فاصله بین شاخص های تورمی در سبد شهری و روستایی بین شروع روند رشد و کاهش این دو حوزه فاصله قابل ملاحظه ای وجود نداشته و تقریبا همزمان است.

بر این اساس تورم ماهانه در شهرها در حالی از شهریور ماه ۹۱ در شیب افزایشی قرار گرفته و بدون هیچ کاهشی از ۲۴٫۸ درصد تا مهرماه ۹۲ به ۳۶٫۲ درصد افزایش می یابد که شتاب گرفتن رشد قیمت ها در سبد کالا و خدمات روستایی از آذرماه ۹۱ با رقم ۲۸٫۵ درصد شروع و با رشد بدون توقف به ۴۲ درصد در مهرماه ۹۲ می رسد.

بنابراین تورم روستایی در دوران رشد خود حدود ۱۴ درصد و تورم شهری نزدیک به ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

در عین حال مهر ماه ۹۲ که پایان صعود تورم و آغاز روند معکوس شاخص تورم برای هر دو بخش است بیانگر آن است که اگرچه تورم روستایی رشد خود را با تاخیر دوماهه نسبت به شهری در پیش گرفت اما در قرار گرفتن در شیب کاهشی از آن جا نمانده است.

این درحالی است رسیدن تورم شهری با کاهش بیش از شش درصدی در نیمه دوم سال ۹۲ تا پایان فروردین ماه به ۳۰٫۱ و کاهش هشت و نیم درصدی تورم روستایی به ۳۳٫۵ درصد نشان می دهد که با وجود ریزش شش تا هشت درصدی سرعت رشد قیمت ها برای خانوارهای روستایی و شهری بازهم روستانشینان فشار قیمتی بیشتری را نسبت به شهرنشینان تحمل می کنند.

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا