بانک مرکزی، اعتماد بازار را از دست ندهد

بصیر، با گذشت حدود دو هفته از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر بازگشت تعادل و آرامش به بازار ارز، هنوز این مهم در بازار غیررسمی تحقق نیافته است.

 
در این مدت پیش بینی یا تحلیل بالاترین مقام اجرایی بازار پول مورد توجه فعالان بازار ارز قرار نگرفته و این اصلا خبر خوبی برای رئیس بانک مرکزی دولتی که تازه در سال نخست فعالیت خود قرار دارد، نیست.
 
مواضع و تحلیل های مسئولان بانک مرکزی چنانچه مستند به اقدامات اجرایی و عملیاتی نباشد و صرفا با هدف تسکین موقت بازار طرح شود، مانند آنچه در دولت سابق اتفاق افتاد، پس از مدتی نه تنها اثر تسکین کوتاه مدت خود را از دست می دهد؛ بلکه بتدریج بازار نسبت به این سخنان واکسینه شده و واکسنی که قرار بود تسکین دهنده بازار باشد، به شکل سمی در دل آن تزریق شده و اثر معکوس خواهد داد.
 
به خاطر داریم که یکی از عوامل تشدید بحران ارزی در سال های ۹۰ و ۹۱، بی اعتنایی بازار به سخنان و حتی تهدیدهای رییس کل سابق بانک مرکزی بود.
 
در آن زمان کار به جایی رسیده بود که بازار غیررسمی، از پیش بینی کاهش نرخ ارز، سیگنال افزایش دریافت می کرد و بسیاری از اوقات، زمانی که رئیس کل بانک مرکزی خبر از کاهش نرخ ارز در روزهای آینده می داد، فعالان بازار این خبر را به مثابه افزایش نرخ ها در روزهای آینده تلقی کرده و اقدام به خرید بیشتر ارز می کردند.
 
در آن روزها تحلیل بسیاری از فعالان بازار آن بود که عرضه ارز به بازار به هر میزان هم که باشد، توسط بازار جذب خواهد شد.
 
نتیجه آن شد که بنابر اذعان مسئولان پیشین، ۱۸ میلیارد دلار به صورت اسکناس در خانه های مردم ذخیره شد. اما در آغاز دولت جدید انتظار می رفت با توجه به ترمیم نگاه مردم به دولت، بانک مرکزی و وعده های اقتصادی و پولی آنها مسئولان این بانک به گونه ای عمل کنند که ضمن تحکیم اعتماد نیم بند ایجاد شده، در آینده مواضع و سیاست های بانک مرکزی مبنا و محور عملکرد بازار غیررسمی قرار گیرد، اما برخی موضعگیری های مسئولان بانک مرکزی، گام گذاشتن در مسیر اشتباه مسئولان پیشین این بانک را در ذهن تداعی می کند.
 
البته بانک مرکزی در دوره جدید هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و می تواند با ارائه گزارش ها و تحلیل های مستند به اقدامات عملی، بار دیگر اعتماد بازار را به خود جلب کنند، ضمن این که باید در نظر داشت اساسا روسای بانک مرکزی کمتر سخن گفته و بیشتر عمل می کنند.
 
منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا