یک سوال از دکتر روحانی اگر ناراحت نمی‌شوند

وعده رئیس جمهور درباره قیمت دلار چه شد؟!

به گزارش بصیر، در حالی که نرخ ارز در روزهای آغازین سال ۹۳، حتی از رقم مشابه آن در آغاز فعالیت دولتی یازدهم نیز فراتر رفت، حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود هیچ اشاره ای به آن نکرد.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، یکسان سازی نرخ ارز و بازگرداندن آرامش به بازار یکی از مهم ترین شعارهای اقتصادی دولت یازدهم بوده است.

این موضوع تا حدی برای دولتمردان تدبیر و امید، حیاتی بود که حتی در روزهای ابتدایی دولت، هنگامی که نرخ ارز سیر نزولی گرفته بود، اظهارات رییس بانک مرکزی ناگهان از ادامه نزول بهای ارز جلوگیری کرد تا بر اساس آنچه دولت مدعی آن بود، کاهش قیمت غیرواقعی نباشد.

حسن روحانی در ۱۷ آذر سال گذشته، به صراحت از سیاست دولت برای یکسان سازی نرخ ارز و بازگرداندن آرامش به بازار خبر داد و عامل این موضوع را نیز اجرایی شدن توافق ژنو عنوان کرد.

روحانی در بخشی از اظهارات خود گفت: “تحولات اخیر در روابط خارجی و پیام امیدوارکننده و آرامش بخش آن به آحاد مردم باعث شد تا بازار ارز بر خلاف مسیر دو سال گذشته خود به آرامشی نسبی برسد.”

رییس دولت تدبیر و امید وعده داد: “دولت تلاش می‌کند تا در رابطه با نرخ ارز یکسان سازی صورت گیرد و در این مسیر حرکتی تدریجی و سنجیده را دنبال می‌کنیم و اقدامی عجولانه نخواهیم کرد.”

اندکی بعد، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در راستای اظهارات روحانی، به اجرای توافق نامه ژنو اشاره کرد و گفت: “بازار ارز طی روزهای آینده روند باثبات بیشتری را به خود خواهد دید و حتی شاهد سیر نزولی در بازار آزاد خواهیم بود.”

او نیز با وعده کاهش تدریجی نرخ ارز، ادامه داد: “در آینده پس از دیدن نشانه‌‌های رشد اقتصادی، کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار ادامه خواهد داشت.”

با این حال و با وجود وعده های صریح روحانی و سیف، قیمت دلار در روزهای گذشته رکوردشکنی کرد و از رقم مشابه آن در آغاز به کار دولت نیز فراتر رفت.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، اسفندماه گذشته، قیمت دلار نه تنها مطابق اظهارات روحانی و سی، کاهش نیافت بلکه دوباره مرز ۳۰۰۰ تومان را پشت سر گذاشت. دلار در آغاز سال ۹۳ بار دیگر با شوک افزایش قیمت مواجه شد و در ۳۱ فروردین ماه به ۳۲۰۰ تومان و در نهایت در ۱۵ اردیبهشت ماه به رقم ۳۳۱۰ تومان رسید.


گزارش بانک مرکزی از نرخ ارز در سال ۹۲

با این وجود حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود هیچ اشاره ای به این موضوع نکرد و ترجیح داد تا بر خلاف گفتگوهای پیشین خود، موضوع مذکور را مسکوت بگذارد.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا