چرا یاهو باید از ایران رفع تحریم کند؟

به گزارش بصیر، چندی است که سایت یاهو محدودیت‌هایی را برای ایرانیان قائل شده که از این محدودیت‌ها می‌توان به بسته بودن امکان ایجاد حساب رایانامه جدید توسط ایرانیان اشاره کرد.

در همین راستا ساعتی پیش، سایت خبری رادیو فردا اعلام کرد: ۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اينترنت، خواستار پايان محدوديت‌های شرکت ياهو برای ايران شدند.

در این خبر آمده است: سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اينترنت در نامه ای به شرکت ياهو، خواستار پايان دادن به محدوديت های کاربران اينترنتی برای استفاده از خدمات آن شرکت در داخل ايران شدند.

این خبر افزوده است: اين سازمان ها از ياهو خواستند تا امکانی فراهم کند تا کاربران جديد ايرانی هنگام ثبت نام برای پست الکترونيکی يا ای‌ميل ياهو بتوانند نام ايران را وارد کنند و همچنين اجازه پياده کردن نرم افزار «ياهو مِسِنجِر» را به کاربران ايرانی بدهد. کمپين بين‌المللی برای حقوق بشر در ايران،‌ به عنوان يکی از امضاء‌کنندگان اين نامه، از شرکت ياهو خواست تا به ماموريتش برای ارتقاء آزادی بيان عمل کند. از ديگر امضا کنندگان اين نامه سازمان ديده بان حقوق بشر، بنياد مرزهای الکترونيکی، انستيتوی فن آوری بازِ بنياد نيو آمريکا، شورای ملی ايرانيان و آمريکاييان و اتحاد برای ايران هستند.

چرا یاهو باید از ایران رفع تحریم کند؟

هر چند که رسانه‌ها و استراتژیست‌های جمهوری اسلامی از چندین سال قبل نسبت به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از کشورهای جهان به خصوص ایران پرده برداشته بودند، طی ماه‌های اخیر نیز به دلیل افشاگری‌های یک مامور این آژانس و موضع‌گیری‌های برخی کشورها علیه شنود مکالمات سران‌شان اخبار پیرامون این موضوع از اهمیت خاصی برخودار شده‌ است.

پیش از این با انتشار خبرهایی راجع به گستردگی جاسوسی کشورهای پنج چشم و همکارانشان از ملل مختلف دنیا علی‌الخصوص ایرانیان، ابعاد مختلفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که لینک برخی از آن‌ها در انتهای خبر مشاهده می‌شود.

اما اکنون این تحریم که می‌توان آن را مصداق «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» دانست توسط ۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت مورد انتقاد قرار گرفته و گویا از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا دست‌رسی خود به اطلاعات شخصی برخی ایرانیان را از بین برده است به شدت ناراحت هستند.

هر چند که جای خالی یاهو در ایران را ابزارهای گوگل گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد اطلاعاتی که یاهو در حال از دست دادن آن‌ها است برای سازمان‌های جاسوسی غربی و کشورهای پنج چشم، ارزش حیاتی دارد. لذا ۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت نه از روی دوستی، که از روی دشمنی محض با مردم ایران دست به چنین نامه‌نگاری ظاهر فریبی زده‌اند.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا