تاکید لاریجانی بر تقویت قوه ابتکار دانش‌آموزان

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری ایسنا: علی لاریجانی در نشستی با فانی وزیر آموزش و پرورش، جمعی از مسوولان این وزارتخانه و معلمان نمونه کشوری، گفت: شما برگزیدگان و نخبگان معلمان کشور هستید که ان‌شاءالله بتوانید الگوهای موفقی باشید.

وی با بیان اینکه انتخاب روز معلم در روز شهادت استاد مطهری نشان‌دهنده الگوی ما در راه تعلیم و تعلم است، تصریح کرد: استاد مطهری شخصیت نادری بود که در عمری کوتاه این مقدار آثار را از خود به جای گذاشت که این یک عنایت الهی است و تولید این حجم آثار فاخر قطعا ذهنی منضبط می‌خواهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر اثر استاد مطهری نوعی ابتکار و ماندگاری وجود دارد، افزود: این موضوع به دو چیز برمی‌گردد؛ یکی نشان‌دهنده این است که ایشان به قوه ابتکار خود تکیه داشت و به علم مصبوع تکیه نمی‌کرد. در نتیجه کارهای ایشان تازگی و ماندگاری دارد و همچنین فکری تطبیقی است که با سایر مکاتب نیز همخوانی دارد.

لاریجانی همچنین آثار استاد مطهری را پناهگاهی دانست و گفت: در بحث آزادی، کتاب‌ها و مقالات زیادی در مکاتب مختلف وجود دارد، اما دریچه‌ای که شهید مطهری باز کردند بسیار متفاوت است. ایشان می‌گویند آزادی هدف وسیله‌ای است و نه هدف غایی.

وی ادامه داد: آنها که آزادی را هدف غایی می‌گیرند، می‌گویند ما دیگر چیزی نمی‌خواهیم، اما شهید مطهری آزادی را وسیله می‌داند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین با مشخص کردن حد آزادی توسط شهید مطهری اظهار کرد: آزادی مطلق معنا ندارد و امکان‌پذیر نیست. مبنای شهیدمطهری نیز برای آزادی بسیار دقیق است. ایشان می‌گویند انسان موجودی است که از نظر فطری ویژگی‌ها و استعدادهای متنوعی دارد و اگر می‌خواهد این استعدادها شکوفا شود به آزادی نیاز است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به گفته شهید مطهری اگر آزادی به نحوی باشد که استعدادها شکوفا نشود، یعنی آزادی وجود ندارد. این یک تئوری است که با ابتکار و خودباوری شهید مطهری بیان شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی به اخلاق زیستی ممتاز شهید مطهری اشاره کرد و گفت: ایشان مرتبا روی نفس خود کار می‌کردند.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در ادامه به تغییر روش‌های آموزشی در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت: ثقل روش‌های آموزشی در حال حاضر قوه ابتکار در نظر گرفته شده است و در حال حاضر باید دید آموزش و پرورش چقدر با این موضوع نسبت دارد، چراکه ما در حال حاضر با مساله قوه ابتکار مشکل داریم که به طور مثال همین کنکور نشان می‌دهد در آموزش و پرورش قوه ابتکار تقویت نمی‌شود که این موضوع آسیب جدی وارد می‌کند و ما باید برای حل آن فکر کنیم و تغییرات عمده‌ای به وجود بیاوریم.

رییس قوه مقننه یادآور شد: در حال حاضر ترافیک جمعیت در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس برای اشتغال وجود دارد که راه‌حل این مساله هدایت دانش‌آموزان به سمت و سوی کارهای فنی است که باعث می‌شود ترافیک افراد به کنکور و بیکاری در مقاطع دیگر کشیده نشود.

وی بحث کیفی‌سازی در آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و گفت: کیفی‌سازی و زیست اخلاقی سالم باید یکی از دغدغه‌های مسوولان باشد. با زیست اخلاقی سالم خروجی آموزش و پرورش افرادی متدین خواهد بود که این موضوع باید روش‌مند انجام گیرد. تحقق این دو هدف نیز در هر محیطی امکان‌پذیر نیست و نیاز به معلمی عاشق دارد.

لاریجانی همچنین بیان کرد: دانش‌آموزی می‌تواند مبتکر باشد که معلمی مبتکر داشته باشد. بنابراین ساختار آموزشی اهمیت ویژه‌ای دارد که البته همه این عرایض بنده مخالفانی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در بخش‌هایی از کشور که آزاداندیشی به آنها داده شده پرش و پیشرفت دیده شده است، تصریح کرد: من برای همه شما معلمان آرزوی توفیق دارم و ان‌شاءالله در این مسیر تکاملی به همه خواسته‌های خود برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا