حرکت در اتوبان فتنه/تیم فرهنگی دولت نیاز به ترمیم دارد

به گزارش بصیر،  خبر یک جمله بود: «مقام معظم رهبری در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران حضور نمی یابند.»

جمله فوق را مسئول دفتر ولی امر مسلمین بیان کرد و گفت: «تراکم کارهای رهبری وقتی برای حضور در این نمایشگاه را باقی نگذاشت.»

در یک بررسی سریع پیرامون نحوه حضور معظم له در نمایشگاه های کتاب سال های گذشته به این نتیجه می رسیم که به جز مواردی که در سفرهای استانی مانند کردستان و کرمان به سر می بردند، حضور فعال و طولانی مدت بعضاً ۳ ساعته در نمایشگاه و بازدید از غرفه های مختلف و گفت‌وگو با ناشران، با همراهی وزرای فرهنگ و ارشاد وقت، جزو برنامه های همیشگی ایشان بوده است.

اما این خبر که امام خامنه ای در تهران تشریف دارند و به نمایشگاه کتاب تهران تشریف نمی برند، احتمالاً ریشه در مسائل دیگری دارد که پرداختن به آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

از ماه ها قبل خبر می رسید که برخی تحرکات مشکوک در عرصه کتاب و نشر درحال شکل گرفتن است و طی این مدت، جنجال های بسیاری بر سر مسأله کتبی مانند «زوال کلنل»، کتاب صادق هدایت و انتشار کتاب منتظری ساده لوح، صانعی و… منتشر می شد که بارها در رسانه های مختلف به آنها پرداخته شده است.

اگرچه اطلاع رسانی گسترده در این زمینه و هوشیاری و پیگیری برخی مسئولان ارزشی موجب جلوگیری از آن تحرکات گسترده و خطرناک شد اما با افتتاح نمایشگاه بیست و هفتم، تقریباً هر روز خبر مبنی بر توزیع فلان کتاب بحث برانگیز و در ادامه، جمع آوری آن و توزیع غیررسمی آنها مخابره می شود.

از انتشار و توزیع کتاب شاعر شاهین نجفی ملعون «هتاک به ساحت امام علی النقی(ع)» گرفته تا برخی کتاب های مرتبط با جریان فتنه و  .

همچنین، فضا دادن به فتنه گران مذهبی که در شبکه های ماهواره ای بیشمار خود، چهره زشتی از تشیع را به تصویر می کشند و دادن غرفه به آنها جهت عرضه مطالب خطرناک شان، از جمله حواشی دیگر نمایشگاه بیست و هفتم بوده است.

اجازه توزیع کتبی راجع به خلافه ثلاثه و برخی مسائل تنش آفرین در کنار فضادادن به باند «ص.ش» که شیعه افراطی و تندرو و البته آمریکاپسند را ترویج می کنند، نکته حائز اهمیت دیگری در این زمینه محسوب می شوند.

همه اینها در شرایطی اتفاق افتاده که سال ۹۳ از جانب امام خامنه ای با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» مزین شده و در سال فرهنگ، قطعاً توقع بیش از اینها بوده است.

البته در این میان، محدودیت هایی که از سوی دفتر یکی از مقامات ارشد نظام برای یکی از اعضای ارشد تیم فرهنگی دولت اعمال شده و طی چندماه اخیر، این فرد اجازه حضور و دیدار با آن مقام ارشد را پیدا نکرده است، می تواند گویای مسائل فراوانی باشد.

دغدغه های آشکار و اعلام شده مراجع تقلید نسبت به وضعیت فرهنگی دولت یازدهم، به ویژه وزارت ارشاد که در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری، ایشان نیز این نگرانی ها و دغدغه ها را تأیید کردند، همه و همه بیانگر این نکته است که تیم فرهنگی دولت، نیاز به ترمیم و جابجایی دارد.

دیدار نوروزی علی جنتی با یکی از سران فتنه در ابتدای سال کاری جاری نیز پرده دیگری از نقش جریان فتنه در وزارت ارشاد فعلی را بالا می زند.

جریان فتنه ای که محمد خاتمی، به عنوان یکی از سران آن، در زمان ریاست جمهوری اش، گستاخانه ترین اقدامات ضددینی و ضدفرهنگی علیه اسلام و مقدسات شکل گرفت و وزیر ارشاد محبوب وی، عطاءالله مهاجرانی، همینک به دامن خاستگاه خود، غرب و انگلستان، متواری شده است.

اگرچه گفتنی در این رابطه زیاد است اما آنچه که باید از جانب مسئولان امر، به ویژه نمایندگان مجلس، به آن پرداخته شود، ریشه یابی چرایی عدم حضور امام خامنه ای در نمایشگاهی است که معظم له تأکید بسیاری بر امر کتاب و کتابخوانی و ترویج آن داشته اند.

ولی امر مسلمین یکی از کتاب‌خوانان برجسته در میان چهره های نظام هستند که بسیاری از نویسندگان، مؤلفان و ناشران را با اسم و مشخصات می شناسند و با آنان رابطه عاطفی خوبی دارند. پس مشکل، از نمایشگاه و ناشران و کتاب نیست بلکه باید مسأله را در مدیریت فرهنگی جستجو کرد.

نمایندگان مجلس باید از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم به صورت جدی و نه فرمایشی، سوال کنند که طی ۹ ماه اخیر چه کرده که چنین برخوردی با او صورت می گیرد؟

علی جنتی باید توضیح دهد که در آخرین نشست خبری اش با خبرنگاران در سال ۹۲، بر اساس کدام توجیهی گفت که «به رهبری گفتم نمی توانم انتظارات شما را کامل برآورده کنم!» اگر واقعاً بر سر این حرف خود هست و نمی تواند و یا (…) انتظارات ایشان را برآورده کند، اصرار بر حضورش در این مقام، یک اشتباه بزرگ است./خیبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا