علاقمندان چغاله بادام و گوجه سبز بخوانند

به گزارش بصیر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ البته برخی هم میوه‌های ترش بخصوص گوجه‌سبزرا نمی‌خورند چون می‌گویند تا جویده و راهی حلق و مری شود کلی قیافه‌مان را به هم ریخته و درهم می‌کند و موجب خنده اطرافیان می‌شود.
 

عاشقان چغاله بادام بخوانند

اماهمواره این پرسش را دارند که میوه‌ کال چه خاصیتی دارد؟ ترشی چغاله و گوجه‌سبزبرای دستگاه گوارش مضر نیست؟ چغاله، میوه چه درختی است؟ این‌که می‌گویند گوجه‌سبزفشار و چربی خون را تنظیم می‌کند، صحت دارد؟ این درست است که چغاله‌های تلخ سیانوردارد؟ چرا گفته می‌شود گوجه‌سبز را با نمک بخورید؟
لازم است بدانید همه میوه‌های کال ونارس درمقایسه با میوه‌های رسیده خاصیت درمانی وتغذیه‌ای پایین‌تری دارند.البته ترشی آنها لاغرکننده نیست. درحقیقت چون میوه هنوزبه تکامل لازم نرسیده، کالری‌ای را که بخواهد موجب اضافه‌ وزن شود وارد بدن نمی‌کند و دراصل چاق‌کننده نیست. البته این دو نوبردرنوع خود مقداری کلسیم و آهن گیاهی و برخی ویتامین‌ها را دارند و تا حدودی از ویژگی‌های درمانی برخوردارند.

خطر چغاله‌های تلخ
چغاله میوه کالی است که قشرخارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک و داخل آن لایه‌ای سفید و نرم وجود دارد که مغز آبکی و نازکی را درخود نگهداری می‌کند. این میوه تنها درفصل بهار آن هم درمدت زمان کوتاهی خودی نشان می‌دهد و ناگهان وارد مرحله تکامل شده و پوسته سبز بیرونی‌اش سفت و سخت و دندان‌شکن می‌شود. چغاله می‌تواند متعلق به میوه هلو، زردآلو و بادام باشد.
اما بد نیست بدانید چغاله هلو و زردآلو درمقایسه با چغاله بادام بافت سفت وسخت‌تری دارد و اگر موفق شوید با دندان‌های نیشتان آن را خرد وسپس آسیاب کنید می‌فهمید که اصلا به خوشمزگی و تردی چغاله بادام نیست وازطرفی تلخ وگس است.نکته قابل توجه آن‌که چغاله زردآلو، هلو و بادام اگر تلخ باشد بدون شک حاوی مقادیری سیانوراست که مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می‌شود وسمیت چغاله هلو و زردآلو می‌تواند بیشتر باشد. هم‌اکنون بیشترین محصولی که دربازار عرضه می‌شود چغاله بادام شیرین است. جالب است بدانید با آن‌که مغزبادام ازنظرطب سنتی گرم و ‌تر است، اما چغاله آن طبع سردی دارد وزیاده‌ روی درمصرف آن موجب سردرد، دل پیچه، تهوع، اسهال، ترشح بیش ازحد بزاق و رخوت می‌شود.

بهبود گرفتگی عضلات با چغاله
اما چرا می‌گوییم چغاله تا حدودی خاصیت درمانی دارد؟ چغاله غنی ازکلروفیل است. کلروفیل رنگدانه‌ای سبزرنگ است که درمسیر گوارشی به جذب منیزیم کمک می‌کند. منیزیم یکی ازاملاح مفیدی است که نقش بسزایی درکمک به انقباض وانبساط عضلات ورفع اسپاسم دارد. درنتیجه چغاله می‌تواند تا حدی سبب بهبود گرفتگی عضلات شود. درضمن ترکیبات اسیدی چغاله درحدی نیست که بخواهد به بافت معده صدمه بزند. البته چغاله چون فیبرسفتی دارد، اغلب هضم سنگینی داشته و بهتراست سالمندان از خورش یا ترشی آن استفاده کنند.

این هشدار را جدی بگیرید
به افرادی که به طراوت و تمیزی ظاهری چغاله‌هایی که از سوی دستفروشان عرضه می‌شود، اعتماد می‌کنند و این میوه را نشسته می‌خورند، هشدار می‌دهیم، چغاله از آن میوه‌هایی است که اغلب دوره گردان برای تازه ماندن و از بین بردن کرک سطح میوه آن را درآب‌های آلوده همچون آب جوی یا چاه خیس کرده و مدام سطح میوه را با ابر یا اسفنج‌های خیس آلوده‌تر از این آب‌ها مرطوب می‌کنند که می‌تواند عامل بروز بیماری‌های گوارشی بویژه حصبه باشد.

حصبه نوعی عفونت گوارشی است که اغلب، کودکان و افراد بالای شصت سال را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند درگیر کرده ونشانه‌های آن کاهش شدید آب واملاح بدن، سوراخ‌شدن روده‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان وهپاتیت است. این موضوع درمورد گوجه‌سبزهم صدق می‌کند.

ریز یا درشت گوجه بخورید
این روزها گوجه‌سبز پای ثابت ظروف میوه اغلب خانواده‌هاست واگرهم به باغات و مناطق کوهستانی اطراف شهر سری بزنید، آلوچه‌های وحشی ریزی را خواهید دید که ترشی آن نفستان را بند می‌آورد. اما علت طعم متفاوت، تردی، سفتی، درشتی یا ریزی انواعی از گوجه‌سبزها درچیست؟ این موضوع بستگی به گونه گوجه دارد. درواقع گوجه‌سبزمیوه کال آلواست که ممکن است ازنوع آلو زرد، آلو جنگلی، آلو سیاه، آلو بخارا و آلو برقانی باشد و انواع ریزآن مربوط به آلوچه‌های کال وحشی است و انواعی که درشت ‏تر است بیشتر دراطراف مشهد کشت می‏‏شود و لازم است بدانید انواع گوجه‌سبز از نظر میزان مواد مغذی با هم برابری می‌کند.

گوجه ازچغاله بسیارترش‌تر است وطبع سردتری دارد و بسیاری از شمالی‌های خوش خلق کشورمان با این میوه همراه انواعی از سبزی‌های کوهی که طبع گرمی دارد خورشت و آش بی مثالی می‌پزند که هرچه ترش‌تر باشد برای مبتلایان به نقرس و اسیداوریک بالا و کسانی که از حرارت کبد و گرمی هوا کلافه‌اند مناسب‌تر است.

اثرات منحصر به‌فرد گوجه‌سبز
گوجه‌سبزاثرات منحصربه‌فردی دارد. این میوه چون حالت اسیدی دارد می‌تواند تا حدودی رسوبات عروق را حذف کرده و موجب کاهش چربی خون شود و درنتیجه برای افراد مبتلا به تصلب شرایین مفید است.همچنین به دلیل پتاسیم بالایی که دارد ازطریق پرادراری نه تنها سدیم را دفع وازالتهاب بافت‌ها وفشار خون بالا می‌کاهد، بلکه به کارکرد بهتر کلیه‌ها و پاکیزگی مجاری ادرار منجر می‌شود وهرچه ترش‌ترباشد ضمن این‌که ویتامین C بالاتری دارد برای افراد مبتلا به نقرس و رماتیسم مفیدتر است.

این میوه چون اسید زیادی دارد به افرادی که اسید معده‌‌شان زیاد ترشح می‌‌شود یا زخم‌معده واثنی‌عشردارند، توصیه نمی‌شود و کسانی که معده حساسی دارند بدانند با مصرف گوجه‌سبز دچار سوءهاضمه و نفخ می‌شوند وبهتر است کودکان زیرشش سال از گوجه‌سبز کمتر استفاده کنند.
بد نیست بدانید خوردن گوجه‌سبز با نمک یا دلال شمالی‌ها که مخلوط خوشمزه‌ای از سبزی‌های محلی و نمک است، از اثرات مخرب اسید آن می‌کاهد. البته فکرنکنید چون گفتیم با گوجه‌سبز نمک بخورید، با این پودر سفید آشتی کرده‌ایم، بلکه هنوزمنع‌ها و محدودیت‌های آن برای بیماران مستعد و خاص وجود دارد.
این را هم بدانید مصرف زیاد گوجه سبب حساسیت موقت دندان‌ها شده ونباید بلافاصله مسواک زد،چرا که موجب تخریب وتحلیل مینای دندان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا