اختصاصی/ مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار هشدار داد

خطر خشکسالی ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در فریدونکنار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر، حسن رزاقی در جلسه شورای کشاورزی در سالن اجتماعات فرمانداری فریدونکنار اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد معیشت مردم فریدونکنار به اراضی کشاورزی وابسته است و بیشتر زمین های کشاورزی در این شهرستان تک محصولی هستند.

وی با بیان اینکه کشاورزان فریدونکنار همواره در این فصل با مشکل کم آبی مواجه می شوند، تصریح کرد: فریدونکنار در ته بند رودخانه هراز قرار دارد و به همین دلیل همواره این مشکل وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه ۷۰ کیلومتر مسیر انتقال آب داریم که کاملا سنتی اداره می شود، گفت: باید طی چند برنامه کانالهای ذوزنقه ای و مستطیلی احداث شود تا انتقال آب بدون هیچ مشکلی صورت بپذیرد.

رزاقی عنوان داشت: با این سیستم سنتی آن ساعت آبی که در اختیار کشاورزان فریدونکناری قرار دارد راندمان آب بیشتر از ۳۰ درصد نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نقش اصلی آب بندان ها ذخیره آب کشاورزی است، اذعان داشت: متاسفانه شاهد آن هستیم که نقش و عملکرد این آب بندان ها در حال تغییر است و کشاورزی به اولویت دوم و سوم انتقال یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار ادامه داد: آنچه که نقش اساسی یک آب بندان است تامین و ذخیره آب کشاورزی می باشد، شیلات و گردشگری یک ظرفیت است اما در مرحله بعدی قرار دارد، بسیاری از آب بندان ها ظرفیت مناسبی دارند اما از آنها بهینه استفاده نمی شود.

رزاقی با اشاره به اینکه امسال با کاهش دید نزولات آسمانی روبه رو هستیم، گفت: از ۷۳۰ هکتار  آب بندان موجود در فریدونکنار کمتر از ۶۰۰ هکتار فعال است و اگر تعدادی از این آب بندان ها را بهینه استفاده کنیم و فعال شود نیازی به آب هراز نخواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با بیان اینکه به دلیل شور بودن آب در فریدونکنار امکان حفر چاه وجود ندارد، اظهار داشت: به دلیل شور بودن مناطق پائین دست فریدونکنار ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از اراضی در استرس خشکسالی قرار دارند و تنها راه برون رفت این اراضی ساخت ۳ استگاه پمپاژ و تجهیز ایستگاه های پمپاژ دیگر است.

رزاقی تصریح کرد: اگر درایت کشاورز فریدونکناری نباشد این مشکلات به مراتب بیش از پیش می شود بنابراین انتظار ما این است که برنامه ای در سطوح ملی تدوین شود و با کارهای زیربنایی مشکلات در فردونکنار برطرف گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا