سال فرهنگ و وام ازدواجی که اولویت دولت نیست!

به گزارش بصیر، ادغام سازمان  ورزش سازمان  جوانان نارضایتی های زیادی را از سوی جوانان  در پی داشت زیرا این ادغام باعث شد بودجه جوانان نیز به نام وزارت ورزش و جوانان  به ورزش پرداخت شود تا جایی که وزارت ورزش و جوانان به وزارت ورزش معروف شده است.

جوانانی که با سمن های مردم نهاد و با بودجه های ناچیز ۱یا دومیلونی برای کل اعضای گروه خود  اوقات فراغت را پر میکردند کم کم در حال تعطیلی هستند، با دیدن این بی عدالتی ها در حق جوانان  تاکنون طرح‌هایی مانند جدا شدن بخش جوانان از وزارت ورزش یا تخصیص دادن ردیف بودجه مستقل به بخش جوانان مطرح شده، ولی راه به جایی نبرده است، شنیده ها حاکی از این دارد که برخی رانت های ورزشی برای از دست ندادن  بودجه جوانان در ورزش اجازه این جدایی را نمی دهند.

اگر از حذف بخش آموزشی و مهارت و فراغتی سازمان ملی جوانان عبور کنیم تلخ ترین بخش در بی عدالتی در حق جوانان قرار نگرفتن پرداخت وام ناچیز ازدواج در اولویت های دولت یازدهم است در حالی که امسال سال اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است و مقام معظم رهبری بارها تاکید بر افزایش جمعیت داشته و آن را یکی از دغدغه ای خود مطرح می کنند پرداخت نشدن وام ۵میلیونی ازدواج که زوج های جوان که برای دریافت آن باید ماهها در صف انتظار بودند بدترین تصمیم برای تحقق نیافتن منویات رهبری در خصوص افزایش جمعیت است.

بانک مرکزی اعلام کرده صندوق ذخیره قرض‌الحسنه سال گذشته تمام شده و برنامه‌های این صندوق برای امسال نیز هنوز مشخص نیست، متاسفانه نبود نظارت بر بانکها این مشکلات را دو چندان کرده در حالی که با صراحت می توان گفت که وام های میلیاردی بدون دغدغه به برخی افراد خاص اعطا می شود که حتی در بازپرداخت آن واهمه و عجله ای به خود راه نمی دهند چگونه اعتبارات برای پرداخت وام ناچیز ازدواج وجود ندارد؟

متاسفانه برخی بانک ها هم برای پرداخت نکردن وام ازدواج بهانه ایی را به نام شرایط مطرح می کنند که جای تعجب دارد، زوج های جوان برای دریافت کامل ۵میلیون وام ازدواج باید سنشان کمتر از۲۵سال باشد، عروس خانم یتیم باشد، مهریه۱۱۰ سکه باشد و دلایل غیر منطقی دیگر که باعث می شود خیلی ها با وجود ماهها انتظار بی خیال دریافت وام ازدواج شوند.

در حالی قرار است همین ۵میلیون که البته هم پرداخت نشود که صحبت هایی مبنی بر اعطای وام۱۰میلیونی ازدواج مطرح بود، رئیس جمهور در زمان انتخابات نیز برنامه های گسترده ای برای حل مشکلات جوانان داده بود. او با بیان اینکه نسل جوان کشور سرمایه ای بزرگ برای آبادانی کشور است، گفته بود:« نگرش به مسئله جوانان در عرصه ‏های اجتماعی و مبنا قرار دادن توجه به این سرمایه اصلی ملی به عنوان فرصت در سیاست‏گذاری ها و برنامه‏ ریزی ها، باید تغییر اصولی پیدا کند، اما کسی فکر نمی کرد که این تغییر اصولی حذف وام ازدواج باشد!

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا