دکتر ابهری مطرح کرد

ماجرای جشن طلاق پدیده ای در جمع نوکیسه ها

به گزارش بصیر، ازدواج پدیده‌ای است که از دیرباز و از زمان پیدایش انسان بوده و تا امروز نیز ادامه داشته است. حالا بماند که در این دوره زمان از یک طرف دیگر تمایلی برای ازدواج وجود ندارد و سن ازدواج در حال افزایش است و از طرف دیگر انواع و اقسام ازدواج‌ها به وجود آمده و از طرفی میزان طلاق هم چه به صورت رسمی چه عاطفی افزایش پیدا کرده است. اما یکی از جدیدترین پدیده هایی که در جامعه امروز در حال وقوع است، بحث ازدواج سفید است. منظور از ازدواج سفید زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی است. یعنی به گونه‌ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود برای زندگی زیر یک سقف می‌روند. حتی کار به جایی رسیده که رسانه‌ها و کارشناس‌ها نیز به آن می‌پردازند.

در همین خصوص کارشناس مسائل اجتماعی کشورمان عنوان کرد: تغییر سبک زندگی باعث بروز ناهنجاری های رفتار در جامعه می گردد. متاسفانه گسترش آسیب های اجتماعی و افزایش ناهنجاری های رفتاری ریشه در کاستی های فرهنگی دارد که به بعضی از آنها توجه شایسته نمی شود. مدیریت غریزه جنسی جوانان در ۳۰ سال گذشته مورد کمترین توجه دولتمردان بوده و عدم توجه به این غریزه انسانی باعث بروز آسیب های رفتاری مثل افزایش روابط فرازناشویی، ازدیاد خانه های مجردی، زندگی های بدون تعهد و مشترک و انحرافات جنسی گردیده است.

مجید ابهری با بیان اینکه خانواده و دولتمردان مسببان اصلی بروز چنین مشکلاتی هستند، اظهار داشت: برای کالبد شکافی این ناهنجاری می توان به قصور خانواده ها و تغییر سبک زندگی آنها تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی اشاره کرد چراکه بسیاری از والدین نیاز جنسی فرزندان را جز دغدغه های خود به حساب نمی آورند و این مسئله برای آنها مهم محسوب نمی شود که فرزندان آنها با چه روشی این نیاز را ارضا می کنند. بعد از خانواده ها نهادهای فرهنگی و سازمان های دولتی متولی در این موضوع کم کاری می نمایند و موضوع ازدواج جوانان را فقط در مسئله وام ازدواج خلاصه می کنند. عدم حضور کار آفرینی، ضعف اشتغال زایی، کاستی های موجود در زمینه مسکن، محورهای کاربردی در نقش دولت هستند.

وی همچنین به نقش رسانه ها اشاره کرده و گفت: رسانه ها و در راس آنها صدا و سیما در موضوع تغییر سبک زندگی و تضعیف روش زندگی اسلامی – ایرانی با توجه به حجم هجوم فرهنگی دفاعیه مناسبی از خود نشان نمی دهند و اینجاست که با تغییر سبک زندگی روش تفکر و عمل نیز تغییر می کند.

این جامعه شناس کشورمان به یکی دیگر از پدیده های جامعه امروز تحت عنوان برگزاری جشن طلاق اشاره کرد و افزود: موضوع جشن طلاق به عنوان یک پدیده در بین نوکیسه ها وجود دارد و هنوز به اقشار دیگر سرایت نکرده است. اما طلاق های عاطفی و سکته در روابط زناشویی باعث افزایش خشونت های خانوادگی، فرار کودکان از منزل، ترک تحصیل آنها و مشکلات دیگر رفتاری می گردد. بنده ۳ سال پیش موضوع جشن طلاق را مطرح کرده و از رسانه ها خواستم تا این مصیبت را برای جامعه کالبد شکافی کنند. چراکه رفتار نوکیسه ها و قشر تازه به دوران رسیده کم کم به جامعه سرایت خواهد کرد. برگزاری جشن تولد برای سگ و گربه و مراسم ازدواج برای آنها در کنار جشن طلاق و بعضی از رفتارهای غیر منطقی باعث نگرانی ما می باشد.

ابهری در بخش پایانی اظهارات خود، عنوان کرد: متاسفانه با موضوع سالمندی جمعیت برخورد فانتزی و تشریفاتی می شود و ظاهرا قرار است با چند همایش و چند جلد کتاب تعدادی مقاله و سخنرانی این پرونده بسته شود. در حالی که تکثیر نسل نیاز به فرهنگ سازی همراه با اشتغال زایی، ارائه مسکن و آماده سازی زیرساخت های لازم مانند آموزش و پرورش و بهداشت دارد. بسته های تشویقی باید دقیقا محاسبه شوند. با یک سکه یا چند ماه مرخصی زایمان، نمی توان موضوع به این پراهمیتی را جمع بندی نمود.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا