شیخ بهایی، وزیر علوم را به اصفهان آورد

به گزارش بصیر به نقل از ایرنا، «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم با حضور در آیین اختتامیه دهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، نخستین وزیر علومی است که پس از پنج سال به شهر اصفهان سفر کرد.

در پنج سال گذشته هیچیک از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری به شهر اصفهان که یکی از بزرگترین مراکز علمی، دانشگاهی و فناوری کشور محسوب می شود، سفر نکردند.

آخرین بار در اردیبهشت سال ۸۸ «محمد مهدی زاهدی» وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری برای شرکت در اختتامیه جشنواره ملی شیخ بهایی به شهر اصفهان سفر کرده بود.

«کامران دانشجو» وزیر علوم دولت دهم هیچگاه به شهر اصفهان سفر نکرد و تنها سفر وی به استان اصفهان به شهر گلپایگان بود.

آیین اختتامیه دهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی با نکات قابل توجه و حاشیه های دیگری نیز همراه بود.

*امسال جشنواره ملی شیخ بهایی ۱۰ ساله و دو رقمی شد.

این جشنواره در سه دوره اول با عنوان کارآفرینی و در هفت دوره بعدی با عنوان فن آفرینی برگزار شد.

برگزارکنندگان این جشنواره ادعا می کنند که واژه فن آفرینی نخستین بار در کشور از این جشنواره نشات گرفته است.

*آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی با حدود نیم ساعت تاخیر و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، استاندار و شهردار اصفهان و جمعی از دیگر مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

با وجودیکه استاندار اصفهان سخنرانی خود را از روی یک متن آماده خواند اما اشتباهاتی کرد که موجب واکنش حاضرین در سالن شد از جمله اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی را به اشتباه شرکت خواند و سهم شش درصدی اصفهان از پهنه کشور را به اشتباه شش دهم درصد اعلام کرد.

هرچند استاندار اصفهان بلافاصله این اشتباهات را تصحیح کرد.

*آیین اختتامیه جشنواره نسبت به افتتاحیه با استقبال بیشتر مسئولان و مردم مواجه شد به طوریکه در این آیین دو نفر از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان و پیام نور استان ، شهردار و فرماندار اصفهان حضور داشتند.

هیجان برگزاری آیین اختتامیه به حدی بود که «سروش علیمرادی» دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی به طور ایستاده این مراسم را دنبال می کرد.

*زمانیکه «روزبه پیروز» سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور قصد رفتن به روی سن برای سخنرانی را داشت توسط دبیر جشنواره و مدیر دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم همراهی شد.

پیروز در سخنرانی خود ابتدا به فضای پویا و شاداب جشنواره شیخ بهایی اشاره کرد اما پس از آن از شکست خوردن شرکت های دانش بنیان در کشور سخن گفت.

به گفته وی شرکت های دانش بنیان در ایران به آنجا که باید برسند نمی رسند و عدم ورود آنها به بورس و بازار سرمایه، شاخص مهمی برای شکست خوردن آنهاست.

این سرمایه گذار ایرانی مقیم انگلیس، رقابت شرکت های دانش بنیان ایرانی با شرکت های قدر دنیا را به مانند جام جهانی فوتبال دانست و گفت: آنها از اردوهای درجه یک می آیند و ما از اردوهای درجه دو و سه و مشخص است که ما شکست می خوریم.

*در آیین اختتامیه جشنواره ملی شیخ بهایی به مناسبت تولد حضرت امام علی(ع) یک موسیقی زورخانه ای در مدح این امام و همچنین با اشعاری از شیخ بهایی اجرا شد.

*در بخشی از این آیین تفاهمنامه ای بین شهرداری اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مرکز منطقه ای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد اصفهان (آیریس) به امضای طرفین رسید اما کلمه ای درباره این تفاهمنامه و مفاد آن گفته نشد.

*«محمد گوهریان» مدیر عامل شرکت گز سکه و یکی از داوران جشنواره شیخ بهایی نیز در این آیین به سخنرانی پرداخت و از اعتیاد دانشگاه ها به پول نفت خبر داد.

به اعتقاد وی دانشگاه های ما نشانه اعتیاد دارند و شنگول هستند و مدام همایش برگزار می کنند اما اگر پول نفت قطع شود نشانه های خماری در آنها پیدا می شود و باید برای ترک اعتیاد به تخت بسته شوند.

گوهریان تاکید کرد که باید رگ نفت دانشگاه ها را زد و بند ناف آنها را از نفت ببریم.

وی همچنین به مدیران و دانشگاهیانی اشاره کرد که هشت سال از صحنه دور بودند اما الان با تغییرات سیاسی دوباره سر کار آمده اند.

*معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قبل از اینکه سخنرانی خود را شروع کند گفت «به نظر می آید هرچه کمتر سخنرانی کنیم بیشتر توسط حاضرین تشویق می شویم» که این سخن او با تشویق همراه شد.

*وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ابتدای سخنرانی خود گفت که نام شهرک علم و فناوری را برای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ترجیح می دهد.

وزیر علوم با اشاره به سخنان گوهریان گفت که با این بحث ها مخالف است و نباید دانشگاه ها را به تخت بست بلکه باید کسانی را به تخت بست که با وجود محصولات کیفی تولید داخل، اجازه ورود به محصولات شرکت های خارجی را می دهند.

این سخن وزیر علوم با تشویق حاضرین در مراسم همراه شد.

*یکی از نکات قابل توجه در آیین اختتامیه جشنواره ملی شیخ بهایی ممانعت از حضور عکاسان در جلوی سن برای تصویربرداری بود.

در این آیین از عکاسان خبرگزاری ها خواسته شد که از فاصله ای دورتر از سن به عکاسی بپردازند حتی در موردی یکی از اعضای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اقدام به درگیری با عکاسان کرد که بلافاصله با دخالت عوامل اجرایی جشنواره این موضوع حل و فصل شد.

پس از اعطای جوایز برگزیدگان بخش فن آفرینی و طراحان کسب و کار در دهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، برترین های این جشنواره با وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عکس یادگاری گرفتند.

به گزارش ایرنا، جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه ای برگزار می شود که بخش مسابقه ای شامل شناسایی برترین فن آفرینان، برترین طراحان کسب و کار و برترین حامیان فن آفرین و بخش غیر مسابقه ای شامل نمایشگاه، بورس عرضه و فروش فناوری و سمینارهای آموزشی است.

دهمین دوره این جشنواره پس از سه روز برگزاری شامگاه شنبه بیستم اردیبهشت در هتل عباسی اصفهان به کار خود پایان داد.

این جشنواره توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و دیگر دستگاه های اجرایی در اصفهان برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا