عبدالله ناصری: مخالفان اندیشه جمهوریت به تخریب بیت امام روی آورده‌اند

به گزارش بصیر:

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نقش گروه‌های فشار در برهم خوردن سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، گفت: این جریان، جریانی مقاوم در برابر جامعه مدنی، اصلاحات و مخالف با اندیشه جمهوریتی است که امام(ره) بنیانگذار آن بود و بر آن تاکید داشت.

 

وی همچنین با بیان اینکه “امام خمینی به جمهوریت تاکید بسیاری زیادی داشتند”، افزود: امام علی(ع) به این دلیل که جمهور به او اقبالی نداشت، ۲۵ سال خانه‌نشین شد و پس از اقبال عمومی، مسئولیت حکومت اسلامی را پذیرفت. امام(ره) نیز با همین رویکرد با تندی و غضب با کسانی که طرح خلافت اسلامی را در آغاز پیروزی انقلاب مطرح می‌کردند برخورد می‌کرد و به رأی مردم احترام می‌گذاشت.

 

ناصری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از همان آغاز انقلاب اسلامی خُرده‌گفتمان یا جریانی وجود داشت که با اندیشه جمهوری‌خواهی مقابله می‌کرد و بعد از فوت امام این اندیشه و جریان تقویت شد و امروز نشانه‌های آن را در تخریب بیت امام توسط همین جریان مشاهده می‌کنیم. آنها نمی‌خواهند گفتمان جمهوری‌خواهی تقویت شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، اظهار کرد: ۲۴ خرداد ۹۲ برای این گروه یک اتفاق غیرمنتظره بود؛ بنابراین آنها برای مقابله با جمهوری‌خواهی فعالیت خود را بیشتر کردند. این جریان تحت پوشش و حمایت بخشی از جریان حاکمیتی نیز قرار دارد.

 

وی همچنین با بیان اینکه “گروه فشار یک زمینه تاریخی داشته و در یک تداوم تاریخی شکل گرفته است”، خاطرنشان کرد: این گروه در زمان امام خمینی نیز چنین اقداماتی را انجام می‌داد اما امام وقتی حرکت سازماندهی شده این گروه‌ها را بطور مثال در مسأله حجاب مشاهده کرد، به وزیر کشور وقت دستور داد با این روند مقابله شود؛ بنابراین ما در آن دوره مشاهده می‌کردیم که آنها نمی‌توانستند ظهور و بروز زیادی داشته باشند اما از آغاز دهه دوم انقلاب و بویژه از آغاز دوره اصلاحات، بر روی این جریان سازماندهی و سرمایه‌گذاری شد.

 

ناصری ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم بنیادهای اجتماعی و فرهنگی این جریان تقویت شد و اکنون راه مقابله با این جریان، شکل‌گیری اراده فراگیر در تمام سطوح حکومت است زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند با این جریان مقابله کند. البته باید سازوکارهای قانونی نیز برای این جریان فراهم شود تا آنها با شناسنامه اظهارنظر کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین تصریح کرد: البته گروه‌های خودسر در همه کشورها وجود داشته‌اند. در تاریخ اسلام نیز اسماعیلیان شام و در مسیحیت نیز شوالیه‌های معبد، گروه‌های مشابه خودسرهای امروز در ایران بودند.

 

این عضو بنیاد باران در پایان با بیان اینکه “باید تفکیکی بین جریان‌های خودسر و منتقدان دولت انجام شود”، گفت: بخشی از منتقدان دولت منسوب به جریان پایداری و دارای پایگاه اجتماعی و اقتصادی مشخصی هستند اما جریان خودسر که سخنرانی نوه امام را بر هم می‌زند، یک جریان بدون شناسنامه است و به همین جهت رئیس‌جمهور هم تاکید می‌کنند که گروه‌های منتقد باید شناسنامه‌دار باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا