کواکبیان: زمان مناسبی برای دلواپسی نیست

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری مهر: ناصر جیرانی نوبری عصر امروز در مراسم مناظره با مصطفی کواکبیان دبیرکل حذب مردم سالاری که درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، عنوان کرد: رویکرد دولت فعلی در مذاکرات هسته ای رویکردی مناسب و صحیحی است.

وی افزود: رویکرد دولت قبلی در خصوص مذاکرات هسته ای منجر به ایجاد بحران برای کشور شد و رئیس جمهور پیشین منافع ملی را برای افزایش شهرت شخصی خود هزینه کرد.

جیرانی نوبری با اشاره به حضور خود در همایش دلواپسان گفت: من به عنوان یک فرد دیپلمات، دلواپس مذاکرات هسته ای هستم و در صورتی که باز هم همایشی در این زمینه توسط هر حزب یا گروه خاصی برگزار شود در آن شرکت خواهم کرد.

سفیر سابق ایران در کشور روسیه با تاکید به اینکه من به سخنران اصلی بودن خودم در همایش دلواپسان افتخار می کنم، اظهار کرد: بحث و گفتگو پیرامون مسائل هسته ای در گذشته به بهانه های مختلفی مانند تهدید امنیت ملی در بین اقشار مختلف جامعه صورت نمی گرفت در صورتی که خوشبختانه این مسئله وارد ابعاد ملی شده و مردم نیز وارد این عرصه شده اند.

وی افزود: در سال های گذشته مردم از اشتباهات دیپلمات ها آگاه نمی شدند و آنها به فعالیت های خود ادامه می دادند در حالی که این مسئله دیگر اتفاق نمی افتد.

سفیر سابق ایران در کشور روسیه با تاکید به اینکه، تلاش می کنم تا ابزار سیاست خارجه به دست مردم بیفتد، گفت: سیاست خارجی دولت باید آنالیز شود تا دولت نتواند به مردم دروغ بگوید و قورباغه را به جای قناری به مردم بفروشد.

جیرانی نوبری تصریح کرد: در صورتی که متن توافق نامه هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک در حد تبدیل ۲۰ درصد غنی سازی اورانیوم به پنج در صد می ماند ما باید به خوشحالی می پرداختیم زیرا در آن صورت می توانستیم ادعا کنیم که کشورهای دیگر حق غنی سازی ما را به رسمیت شناخته اند.

وی با اشاره به بندهایی از توافق نامه ژنو عنوان کرد: اما اکنون در گام نهایی این توافق نامه آمریکایی ها باید تعریفی از غنی سازی را برای ما ارائه دهند همچنین میزان و زمان غنی سازی را نیز آن ها باید تعیین کنند.

جیرانی نوبری با اشاره به ارسال یک نامه سرگشاده به رئیس جمهور در خصوص بندهایی از توافق نامه ژنو گفت: من برای ایشان نوشتم که در صورتی که آمریکایی ها نیاز علمی ما را به اورانیوم تعیین کنند این کار نقص حاکمیت ملی ایران است.

سفیر سابق ایران در کشور روسیه افزود: من به عنوان کارمند وزارت خاجه چشم خود رابر روی حقوقم می بندم تا مردم را در این زمینه آگاه کنم.

وی با بیان اینکه در گذشته آمریکایی ها دخالت خود را در امور کشو ما به صورت تحمیل تحریم ها و غیر قانونی انجام می دادند، گفت: اما متاسفانه با این توافق نامه در حال حاضر دخالت خود را به صورت قانونی و علنی ابراز می کند.

جیرانی نوبری خطاب به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اظهار کرد: به چه دلیل در دوران خودتان غنی سازی را به ۲۰ درصد رساندید که این مسئله منجر به اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه کشور شد و حال می گویید که به این ۲۰ درصد نیازی نداریم.

سفیر سابق ایران در کشور روسیه فزود: ایشان باید پاسخگو باشند زیرا این مسئله یک اشتباه استراتژیک است که عواقب بسیار بدی را پی داشته است.

وی گفت: بیماری کشور ما جناح بندی سیاسی و افراط و تفریط است و متاسفانه راه حل های علمی و کارشناسی به دلیل رقابت کورکورانه و افراط و تفریط گروه ها و احذاب سیاسی از بین می رود.

مصطفی کواکبیان نیز در این مناظره عنوان کرد: دور جدید مذاکرات هسته ایران و گروه پنج به علاوه یک در شرایط بسیار نامطلوبی آغاز شد زیرا مذاکرات در آن موقع به صورت قفل شده در آمده بود و حاصلی در بر نداشت.

وی افزود: دستاورد چند جلسه اخیر مذاکرات هسته ای با هدفی که برای مذاکرات طراحی شده بود هم خوانی زیادی دارد.

کواکبیان به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم در داخل خاک ایران، برداشت تحریم های اقتصادی کمرشکن و گشایش روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی و پنج به علاوه یک را از جمله اهداف مذاکرات هسته ای ایران برشمرد و اظهار کرد: کشور ما از همان ابتدا به غنی سازی ۲۰ درصد نیازی نداشت زیرا این میزان غنی سازی توجیه اقتصادی ندارد.

دبیرکل حزب مردم سالاری در خصوص لغو تحریم های اقتصادی عنوان کرد: در مسیر مذاکرات هسته ای، تحریم ها شکسته شده و در بخش هایی مانند واردات دارو، کالاهای اساسی، مواد پتروشیمی، قطعات هواپیما و امور بانکی، برنامه برداشت تحریم ها تا حدود زیادی عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی درخواست های جدیدی برای انعقاد قرارداد های اقتصادی و تجاری با ایران ارسال کرده اند، گفت: من معتقدم که ادامه مذاکرات باید با دقت و هوشیاری بیشتری صورت بگیرد. همچنین ما باید در برقراری رابطه بهتر با کشورهای منطقه خلیج فارس و عربستان توجه بیشتری داشته باشیم.

دبیر کل حذب مردم سالاری با اشاره به اینکه رویکرد سیاست خارجی ایران در خصوص کشور سوریه بر مبنای معیار های عقلانی اتخاذ شده است، گفت: اما ما باید به این نیز توجه داشته باشیم که منافع ملی کشورمان در این خصوص تضییع نشود.

کواکبیان با بیان اینکه من به وزارت خارجه ایران در این مدت فعالیت دولت یازدهم نمره مثبت می دهم، اظهار کرد: ما مذاکرات هسته ای را در شرایطی آغاز کردیم که مقام معظم رهبری بحث نرمش قهرمانه را مطرح کردند که این مسئله به این معنا است که ما به هیچ عنوان در اصول اساسی نظام کوتاه نخواهیم آمد اما در بخش های فرعی انعطاف پذیری از خودمان نشان خواهیم داد.

وی افزود: در صورتی که همه مردم پشت سر تیم مذاکره کننده قرار بگیرند این تیم بتواند با دقت و جدیت به کار خود ادامه دهد می توان خوش بین بود که توافقی صورت بگیرد.

دبیر کل حذب مردم سالاری با اشاره به حضور ناصر جیرانی نوبری در همایش دلواپسان در تهران عنوان کرد: افرادی که در این همایش شرکت کردند نشان دادند که طرفدار رئیس جمهور پیشین و نسبت به مذاکرات هسته ای دلواپس هستند؛ البته این نکته نیز قابل ذکر است که دلواپسی در خصوص مذاکرات هسته ای مشکلی ندارد و ما همه باید دلواپس باشیم اما حال که مذاکرات وارد مرحله جدی شده است زمان خوبی برای دلواپسی نیست.

وی تصریح کرد: افرادی که دلواپس مذاکرات هسته ای هستند چرا در دوران ریاست جمهوری پیشین دلواپس نبودند و سکوت اختیار کردند.

کواکبیان با بیان اینکه در این زمان خط قرمز مذاکرات هسته ای برداشته شده و می توان وزیر خارجه را به مجلس کشاند، گفت: ما باید در عین نگرانی برای نتایج مذاکرات هسته ای ایران و کشور های پنج به علاوه یک از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: به طور حتم ضریب هوشی آمریکایی ها از ایرانی ها کم تر است و ما نباید آن ها را بسیار بزرگ و با هوش جلوه بدهیم.

دبیر کل حذب مردم سالاری  با بیان اینکه در مذاکرات برد – برد باید هر دو طرف راضی باشند، تصریح کرد: ما باید در زمانی که هر دو طرف در حال اعتماد سازی هستند توافقاتی را نیز داشته باشیم.

کواکبیان اظهار کرد: در صورتی که ما در کشور دارای حذب و گروه های مشخصی بودیم در این گونه مسائل دچار افراط و تفریط نمی شدیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا