روحانی در سازمان انرژی اتمی

فعالیت مخفیانه هسته‌ای ایران دروغی بس آشکار است/ زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رویم

به گزارش بصیر،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌ جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم راه‌اندازی و بهره‌برداری از  سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در این سازمان ضمن تشکر از صاحب‌نظران، اندیشمندان و مدیران این سازمان به ریاست دکتر صالحی اظهار داشت: به همه دانشمندان که در زمینه هسته‌ای خدمات و افتخارات فراوانی را برای سرزمین و ملت بزرگ ایران، تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب بزرگ اسلامی، خودباوری، استقلال و خوداتکایی بوده است و از روز اول حضرت امام (ره) به ما آموختند که روی پای خود بایستیم و به هیچ جایی جز خداوند امید نداشته باشیم.

روحانی بیان کرد: خداوند قادر بزرگ همواره به عنوان بزرگترین تکیه‌گاه ملت، ارواح طیبه، پیامبران، توجهات ولی عصر (عج)، راهبری‌ رهبری معظم، تلاش، کار، کوشش، ایمان و جهاد در راه دستیابی به اهداف بلند، تنها مسیر موفقیت این ملت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در انقلاب روی پای خود ایستادیم، به ملت خود تکیه و به رهبری خود اعتماد کردیم و خداوند ما را در برابر دنیا و همه قدرت‌ها پیروز کرد.

رئیس ‌جمهور تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس بر جوانان، ایثارگران، سپاه، بسیج، ارتش، عشایر، نیروی انسانی، جهادگران و همه انسان‌های والا و فداکار خود تکیه کردیم و نه تنها در برابر عراق بلکه در برابر همه منطقه و قدرت‌های جهانی که پشت رژیم بعث قرار گرفته بودند خداوند ما را پیروز کرد.

وی ادامه داد: امروز همه باید در مسیرهای متنوع علم و فناوری روی پای خود بایستیم، در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در سال فرهنگ و اقتصاد باید در زمینه علم و دانش به پیش برویم.

روحانی با بیان اینکه قدرت اصلی در علم و فناوری است، اضافه کرد: این علم و فناوری است که برای ما قدرت علمی، قدرت اقتصادی حتی قدرت فرهنگی و قدرت دفاعی را می‌آفریند.

رئیس ‌جمهور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب، سازمان انرژی اتمی ناچار شد برای دستیابی به اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد، گفت: بعد از انقلاب آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگران هیچ کدام به تعهدات خود عمل نکردند، به طوری که نه آمریکا حاضر شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را به ما بدهد، نه آلمان حاضر شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد و نه فرانسه حاضر شد به تعهدات خود در زمینه مشترکی که با ما داشتند ادامه دهد و حق UF6‌هایی را که تعلق به ما داشت، تحویل دهد.

وی در ادامه گفت: آن روز که ما در پی غنی‌سازی بودیم تا در سوخت رآکتور روی پای خود بایستیم، تقریبا به همه مراجعه کردیم، به شرقش و به غربش، اینکه می‌گویند ایران فعالیت مخفیانه انجام می‌دهند دروغی بس آشکار است، اگر ما می‌خواستیم مخفیانه کاری را انجام دهیم، برای خرید سانتریفیوژها به بازارهای رسمی غرب و شرق مراجعه نمی‌کردیم.

روحانی افزود: برای آنکه بتوانیم در مراحل مختلف ساخت سوخت نیروگاه و از جمله غنی‌سازی اورانیوم حرکت کنیم به شرکت‌های مختلف شرقی و غربی مراجعه نمی‌کردیم، کسی که کار سری می‌خواهد انجام دهد، با شرکت‌های غربی و شرقی صریحا مذاکره نمی‌کند، بنابراین آنها به تعهدات خود عمل نکردند، ما نیز شروع کردیم روی پای خود ایستادن و تلاش کردن. 

در این مراسم سانتریفیوژهای لوله‌ای (تیوبولار)، تولید واکسن‌های نوترکیب (انسان و دام) و همچنین سامانه پایش پرتوهای فرابنفش (UV ) با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.

بنابر این گزارش همچنین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما از طریق ویدئو پروژکتور و ارتباط مستقیم با مرکز بناب رونمایی و راه‌اندازی ‌شد.

رییس جمهور با بیان اینکه آنها این تکنولوژی را ندادند و ما شروع به تلاش کردن تولید قطعات و ساخت سانتری‌فیوژ در ایران کردیم گفت: ناگهان آنها گفتند که ما کشف کردیم شما ساختمان و قطعات سانتری‌فیوژ می‌سازید؛ مگر قرار بود ساخت ساختمان و سانتری‌فیوژ رابه شما اطلاع دهیم چون بر طبق قراردادما با سازمان موظف بودیم در زمان تزریق گاز uf6 آن را به سازمان اطلاع دهیم.

روحانی ادامه داد: می‌گفتند شما ۲۰ سال است کار مخفیانه می‌کنید که باید از آنها پرسید کدام قانون است که می‌گوید ما این موارد را باید به شما اطلاع می‌دادیم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه دنیای غرب بر خلاف اصول اخلاقی حرف زد و تبلیغ کرد اظهار داشت: در این تبلیغات غرب توانست دیگران را  با خود همراه سازد و برای مردم ما برخلاف مقررات دردسر بسازد.

رییس جمهور افزود: در بسیاری از زمینه نیاز داریم در کنار کار علمی فعالیت حقوقی، سیاسی و تبلیغاتی خود ر ا نیز همپای یکدیگر به پیش ببریم و این مثل توسعه متوازن و همه جانبه است.

رییس جمهور ادامه داد: اگر در زمینه فعالیت علمی کار کردید ولی در زمینه حقوقی و سیاسی نتوانستید فعال باشید ممکن است دشمنان بهانه‌جویی کنند و مشکل بسازند و اگر در زمینه تبلیغاتی نتوانستید آنچه در دل دارید به افکار عمومی جهان عرضه کنید ممکن است شیاطین افکار عمومی جهان را مسموم کنند.

وی با تاکید بر تلاش دولت بر متوازن ساختن فعالیت‌های مذکور ادامه داد: نمی‌خواهیم در فن‌آوری هسته‌ای یک قدم عقب‌نشینی کنیم بلکه می‌خواهیم در زمینه حقوقی نیز فعال شویم و در زمینه دست‌آورد دانشمندان خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم ولی در زمینه سیاسی روشن کردن افکار عمومی جهان گام بر می‌داریم.

رییس جمهور تصریح کرد: ما می‌خواهیم در بخش حقوقی و سیاسی و تنویر افکار جهانی هم‌پای افکار جهانی پیش برویم چون اگر این موارد هم‌پای یکدیگر نباشد دشمن از آن سو استفاده می‌کند.

روحانی با اشاره به تبلیغات تخریب کننده دشمنان علیه ملت ایران در زمینه انرژی هسته‌ای گفت: دشمن می‌خواست بگوید ایران به فن‌آوری هسته‌ای نرسیده و تبلیغات دنیا در راستای تحقیر ملت ایران بود و ما را متهم کردند که شما دو دروغ می‌گویید اول آنکه به فن‌آوری هسته‌ای نرسیده‌اید و دوم آنکه آن را مخفی می‌کنید.

رییس جمهور ادامه داد ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم اولا دستیابی ما به فن‌آوری هسته‌ای راست است و حتی اگر لازم باشد می‌توانیم سوخت ۲۰ درصد را نیز تولید کنیم.

وی ادامه داد: یک مقام شرقی به من می‌گفت باور نکنید که شما می‌توانید سوخت هسته‌ای تولید کنید؛ همه می‌خواستند دل ما را خالی کنند که این کار شما نیست و نه اصفهان و نه آب سنگین اراک به ثمر نمی‌نشیند.

روحانی با اشاره به تلاش ملت و دانشمندان ایران و تقدیم شهدای هسته‌ای برای رسیدن به این فن‌آوری تصریح کرد: دشمن به هر کار سخیفی دست زد و به هر اندیشه پلیدی روی آورد ولی جوانان ما از مسیر خود باز نگشتند.

وی ادامه داد: شهادت دانشمندان ما نه مردم و نه دانشمندان دیگر و نه دانشجویان ما را پیشمان نکرد بلکه آنها به راهی که شروع کرده بودند مصمم‌تر  شدند.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید همه فعالیت‌های علمی و کارهای علمی قانونی را ادامه داده و خواهیم داد تصریح کرد: همه غربی‌ها و شرقی‌ها و کشورهای ۱+۵ این موضوع و تصمیم دولت را بدانند.

رییس جمهور ادامه داد راهی که ما آن را انتخاب کردیم و خطایی نبوده که بخواهیم متوقف شده و عقب نشینی کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ما هیچ چیزی جز شفافیت نداریم که آن را روی میز بگذاریم تاکید کرد: مسیر پیشرفت ما روی میز نیست که بخواهیم آن را معامله کنیم بلکه اینها در اراده ملت و در مغز دانشمندان ماست.

روحانی افزود: آنچه ما می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرضه کنیم شفافیت بیشتر است و همچنین اقدامات حقوقی و تبلیغاتی همپای فن‌آوری و تکنولوژی.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه می‌خواهیم به دنیا بگوییم دشمنان ما دروع می‌گویند ادامه داد: ما می‌خواهیم به دشمنان خود بگوییم که شما قادر نیستید ملت ایران را تحقیر کنید بلکه باید مسیر تقدیر از آنها را پیش بگیرید.

روحانی ادامه داد: ما به دنیا ثابت می‌کنیم که اقدامات ما در چهارچوب قانون بوده و ایران هیچ گاه در پی سلاح هسته‌ای نبوده است؛ دنیا شاهد است که در جنگ تحمیلی همین شرکت‌های غربی، اروپایی و گاهی شرقی صدامیان امکانات و سلاح شیمیایی می‌دادند و ملت ما قربانی سلاح شیمیایی شد.

رییس جمهور ادامه داد: ساخت سلاح شیمیایی کار سختی نبود ولی ایران این کار را نکرد تا به دنیا بگوید دفاع ما اخلاقی بود.

وی خطاب به کشورهای غربی گفت: فردا نگویید که ما ایران را مجبور کردیم بمب اتم نسازد زیرا این دروغ‌ها دیگر جایی ندارد؛ ملت ایران سلاح هسته‌ای را مشروع نمی‌داند و رهبر معظم انقلاب این فتوا را به صراحت و سال‌ها پیش در نماز جمعه اعلام کردند.

رییس جمهور با بیان اینکه دنیا اگر می‌خواهد با مردم ایران و دولت آن روابط حسنه داشته باشد باید در برابر حقوق ملت ایران تسلیم شود اظهار داشت: دنیا باشد در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم و در برابر دانشمندان این ملت راه تجلیل را پیش بگیرد؛ نه تحریم و نه تضعیف در برابر ملت ایران کارایی ندارد.

روحانی اضافه کرد یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم که فعالیت ما صلح‌آمیز بوده و در پی منافع ملت خود  هستیم.

روحانی با اشاره به تولید فن‌آوری های نظیر تولید اشعه ماورای بنفش و لیزر که مورد نیاز صنایع پزشکی است اظهار داشت: ما سانتری‌فیوژ می‌سازیم که به ساخت واکسن کمک کنیم و به دنبال فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و خواهیم بود.

روحانی با تاکید بر اینکه هر چیزی که ملت بزرگ  ایران را از حق قانونی خود منع کند قابل پذیرش نیست تصریح کرد ما آپارتاید هسته‌ای و علمی را نمی‌پذیریم و زیر بار آن نمی‌رویم.

وی با تاکید بر یکسان بودن همه ملت‌ها در برابر قوانین بین‌المللی اظهار داشت: ملت ایران زیر بار تبعیض نمی‌رود اما در کنار آن کار غیرقانونی نیز نکرده و به دنبال نیز نیستیم.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های امیرالمومنین علی(ع) گفت ما پیرو مولایی هستیم که هیچ وقت به دشمن پشت نکرد و از هیچ قدرتی نترسید و در برابر تیغ همه قبایل مکه در بستر رسول خدا خوابید و نهراسید.

روحانی اضافه کرد: ما تابع مولایی هستیم که در دوران حکومتش به همه مخالفین تا روزی که دست به شمشیر نبرده بودند مهلت داد تا حرف بزنند و حتی در مسجدش علیه او صحبت کرده و گاهی توهین کنند اما زمانی که دست به شمشیر بردند در برابر انها محکم ایستاد.

رییس جمهور در پایان از تمامی تلاشگران عرصه هسته‌ای و دانشمندان این عرصه تقدیر و قدردانی کرد.

بنابراین گزارش در ابتدای این مراسم حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه و همکاری با سازمان انرژی اتمی گفت: انرژی هسته‌ای مبنای اساسی برای توسعه پایدار است و همواره لازم است که تاکید شود انرژی هسته‌ای بیش از مصارف نظامی می‌تواند دریچه‌ای نوین را در راه تشخیص بیماری‌ها و درمان آن در برابر بشر باز کند.

وزیر بهداشت تاثیر فن‌آوری هسته‌ای در زمینه کشاورزی و تولید مواد غذایی را یادآور شد و افزود: اکثر حوزه‌های پزشکی متاثر از فن‌آوری هسته‌ای بوده وتقریبا امروز بدون بهره‌گیری از این تکنولوژی درمان متوقف می‌شود.

 

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا