خانه‌ای که نمی‌توان در آن نماز خواند

به گزارش بصیر:

حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» یکی از اساتید تفسیر قرآن کریم که بیش از ۳۲ سال به تدریس معارف قرآن و «اهل‌بیت(ع)» می‌پردازد و سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد. به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

بر همین اساس خبرگزاری ما از سال ۱۳۹۲ در طرحی با عنوان درس‌های قرآن «معلم دوست داشتننی» به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی پرداخت تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه بخشی از مطالب درس‌هایی از قرآن با موضوع «حکمت‌هایی از قرآن» که در ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۰ در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

نکته ۱) «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ» (اسراء/۳۱) بچه‌هایتان را از ترس گرسنگی نکشید «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ» (اسراء/۳۱) ما به ایشان روزی می‌دهیم.

روزی افراد به واسطه فرزندانشان است

نکته ۲) در گذشته دو عامل برای سقط جنین بود، یکی عامل اقتصادی و دیگری عامل روانی. عامل اقتصادی در این آیه است که می‌گوید: «مِنْ إِمْلاقٍ» (انعام/۱۵۱) از ترس نان و آب!

نکته ۳) حدیث داریم: اگر کسی از ترس خرجی ازدواج نکند، ایمانش ضعیف است. خداوند فرموده که «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ» ما به آنها روزی می‌دهیم. «إِیَّاکُمْ»(اسراء/۳۱) اول به آن‌ها روزی می‌دهیم(فرزندان)، بعد به شما روزی می‌دهیم. اگر شما یک لقمه نان می‌خورید، صدقه‌ سر بچه‌‌های شماست.

خانه‌ای که نمی‌توان در آن نماز خواند

نکته ۴) مسائل شهوی مهم است، دنبال زنا نروید. اگر کسی درخانه‌ای بود که زن نامحرم در آنجا حضور داشت، وضع خانه هم طوری است که کس دیگری نمی‌تواند آمد و شد کند نمی‌شود در آن خانه نماز خواند «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً» (اسراء/۳۲)

دنبال مال یتیم نروید

نکته ۵) قرآن می‌گوید: کسی که مال یتیم را بخورد «فی‏ بُطُونِهِمْ ناراً» (نساء/۱۰) وجودش می‎‌سوزد؛ چون مال یتیم را که می‌خوری، بچه یتیم نمی‌تواند از خود دفاع کند و دلش می‌سوزد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا