قلیان‌سراها، پاتوقی ویرانگر برای نسل جوان

وقتی عمر، حلقه حلقه دود می شود!

بصیر، در حالی اوقات فراغت بسیاری از جوانان و نوجوانان با حضور در سفره‌خانه‌های به ظاهر سنتی پای کشیدن قلیان سپری می‌شود که روزگاری مکانی برای تردد پیرمردها و افراد پا به سن گذاشته بود.

متأسفانه مسئولین و مجریان قانون علی‌رغم هشدار کارشناسان و با علم به اینکه رواج قلیان‌سراها می تواند زمینه بروز مشکلات فرهنگی و بهداشتی فراوانی برای جوانان و خانواده ها باشد، اینکه چرا محدودیتی در مصرف قلیان و مراکز عرضه‌کننده آن ایجاد نمی‌کنند، جای بسی تأمل است!

آسیب‌شناسان اجتماعی بر این باورند که می توان با ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی و سرگرمی‌های سالم ارزان و رایگان برای جوانان نسبت به گسترش تفریحات سالم برای آنها اقدام شود.

در شرایطی که براساس پژوهش های انجام شده ازمیان دختران و پسران، مشخص شده که عده قابل توجه ای از جوانان برای تفریح و سرگرمی قلیان می کشند، آیا مسئولین در قبال تفریح سالم آنها، مسئولیتی بر عهده ندارند؟ و آیا جایگزین کردن تفریحات ورزشی سالم ارزان و رایگان برای این قشر، امری ناممکن است؟!

آیا وقت آن نرسیده که هر یک از مسئولین گرفته تا خانوادهها به نوبه خود احساس مسئولیت کنند و در راستای حل این مسئله و معضل اجتماعی، ظرفیت های فرهنگی-تفریحی را به صورت نهادینه در وجود جوانان تقویت و به تعبیری یک کنترل اجتماعی درونی را در آنها بنا کنند؟

آیا باید دست روی دست گذاشت تا سرمایه انسانی جوان یک مملکت که می تواند به عنوان موتور محرکی برای پیشرفت و بالندگی اقتصادی و فرهنگی باشد، به‌خاطر سستی و اهمال به معضلی هزینه‌بر و هزینه‌ساز مبدل شود یا خیر باید فکری به حال این جوانان کرد؟

در پایان باید متذکر شد برای ساماندهی هرچه سریع‌تر این معضل اجتماعی که با فکر و اندیشه جوانان سر دشمنی و ناسازگاری دارد، لازم است رسانه ها به‌ویژه صداوسیما با اطلاع‌رسانی در مورد خیانت‌های قلیان و خانواده‌ها نیز با جلوگیری از ورود قلیان به درون منزل و همچنین نیروی‌انتظامی با مقابله با مراکز عرضه و فروش قلیان به جوانان، با گسترش این آسیب مقابله کند.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا