جاسوسی آمریکا از اعضای شورای امنیت

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری تسنیم: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره تحریم‌های مصوب شورای امنیت علیه ایران و نقش آژانس امنیت ملی آمریکا در این ماجرا نوشت: اخیرا اسناد منتشر شده از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که در ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی،‌ زمانی که شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی تحریم‌های پیشنهادی علیه ایران بود، چندین دولت عضو این شورا هنوز برای چگونگی رأی‌دهی در جلسه این شورا تصمیمی اتخاذ نکرده بودند. در این شرایط بود که “سوزان رایس” سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از این آژانس درخواست کمک کرد تا بتواند برای پیشبرد طرح تصویب تحریم‌ها یک استراتژی طراحی کند.

پس از این درخواست بود که آژانس امنیت ملی آمریکا سریعا دست به کار شده و طرح خود برای به دست آوردن تأیید لازم قانونی به منظور جاسوسی علیه دیپلمات‌های دولت‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل – شامل بوسنی، گابون، نیجریه و اوگاندا که تا آن زمان سفارت‌ها و هیئت دیپلماتیک آن‌ها تحت نظارت و جاسوسی نبودند را تهیه کرد. تنها پس از یک ماه، ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت تحریم‌های جدید را تأیید کردند، در شرایطی که لبنان در رأی‌گیری شرکت نکرد و تنها ترکیه و برزیل رأی منفی دادند.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، این ماجرا به تازگی در کتاب جدید “گلن گرین‌والد” – از همکاران ادوارد اسنودن پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا و افشا کننده جاسوسی‌های آن – با نام “جایی برای پنهان شدن نیست” افشا شده است.

در این کتاب آمده است که تابستان گذشته سوزان رایس از آژانس امنیت ملی آمریکا تشکر کرد، وی گفت: اطلاعات آن‌ها به ما کمک کرد تا بدانیم چه زمانی دیپلماتهای دیگر کشورهای عضو دائم شورای امنیت – چین، انگلیس، فرانسه و روسیه – حقیقت را می‌گفتند،‌ موضع حقیقی آن‌ها در مورد تحریم‌ها را آشکار می‌کرد و در مذاکرات دست برتر را به ما می‌داد و به ما اطلاعاتی در مورد “خطوط قرمز”کشورهای مختلف می‌داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا