آژانس:​ ايران بايد کارهايي زيادي انجام دهد

آژانس:​ ايران بايد کارهايي زيادي انجام دهد

به گزارش بصیر به نقل از  خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پس از پایان نشست سه ساعته با مقامات ایرانی اعلام کرد هنوز کارهای زیادی برای اجرای کامل گام‌های شفاف‌سازی که ایران با آن‌ها موافقت کرده است باید انجام شود، اما به جزییات بیش‌تری اشاره نکرده است. خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد آژانس خواستار شفاف‌سازی بیش‌تر ایران در مورد چاشنی‌های انفجاری پرسرعت شده است. این چاشنی‌ها استفاده‌های نظامی و غیر نظامی دارند و می‌توانند در ساخت یک بمب اتم کاربرد داشته باشد. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر گذشته بر سر اجرای هفت اقدام عملی ایران جهت شفاف‌سازی درباره برنامه هسته‌ایران توافق کردند.

این نشست یک روز پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین پایتخت اتریش که قرار است راه حلی دیپلماتیک برای مساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیابد صورت گرفت. آژانس در بیانیه خود اعلام کرد دو طرف پیشرفت‌های اجرای این اقدامات را در این نشست بررسی کردند. هم‌چنین در این بیانیه آمده است: آژانس خاطرنشان می‌کند که ایران تاکنون چندین اقدام را در این زمینه به کار گرفته و برخی اقدامات مربوطه ادامه دارد. آمریکا و کشورهای غربی مدعی‌اند که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ایران همواره این ادعا را رد کرده و تاکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌شود. ایران اعلام کرده است این هفت اقدام عملی مورد توافق با آژانس شامل دسترسی بازرسان به دو نیروگاه غنی‌سازی را انجام داده است، اما منابع دیپلماتیک می‌گویند که آژانس شفافیت بیش‌تر را در مورد چاشنی‌های انفجاری EBW خواستار است.

در ادامه بیانیه آژانس آمده است: بحث درباره اقدامات عملی بیش‌تری که باید در گام‌های بعدی اجرا شود ادامه دارد. این منابع دیپلماتیک هم‌چنین گفته بودند ایران و آژانس می‌خواهند بر سر اقدامات جدیدی که باید پس از پانزدهم ماه مه به کار گرفته شود، توافق کنند تا بتوانند دیگر نگرانی‌های آژانس درخصوص برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا