تثبیت هزینه واردات جهانی غذا در سال ۲۰۱۴

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری ایسنا: هزینه واردات جهانی غذا در سال گذشته ۱٫۲۸ تریلیون دلار بود از این رو رقم ۱٫۲۹ تریلیون دلار افزایش اندکی را نشان می‌دهد. همچنین این رقم حدود شش درصد کمتر از رکورد مشاهده شده در سال ۲۰۱۲ است.

بر پایه گزارش نهاد غذایی سازمان ملل، هزینه واردات جهانی غذا در سال جاری میلادی برای پنجمین سال متوالی از یک تریلیون دلار فراتر خواهد رفت.

هزینه واردات محصولات پروتئین دامی مانند گوشت، لبنیات و ماهی ممکن است حداکثر ۱۰ درصد رشد کند و به ۴۳۴ میلیارد دلار برسد که بزرگ‌ترین افزایش در میان محصولات غذایی خواهد بود.

همچنین افزایش قیمت قهوه نیز منجر به صعود ۱۲ درصدی هزینه واردات این نوشیدنی گرمسیری به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با ۸۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ می‌شود.

در مقابل کاهش قیمت‌های جهانی به همراه تقاضای واردات کمتر، هزینه واردات شکر را به میزان هفت درصد کاهش می‌دهد و از ۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ می‌رساند.

فائو پیش بینی کرد هزینه واردات روغن‌های نباتی نسبت به سال گذشته ثابت مانده و به ۲۱۹ میلیارد دلار بالغ می‌شود. هزینه واردات غلات دانه درشت نیز با ۱۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۳، از ۱۹۶ به ۱۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، قیمت‌های بین المللی بالاتر برای کالاهایی مانند قهوه و کاکائو به معنی بهبود تجارت کشورهایی خواهد بود که برای درآمدزایی به این کالاهای کشاورزی متکی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا