اختصاصی/ بصیر گزارش می دهد، قسمت چهارم

گفتگوی تفصیلی بصیر با رئیس هیئت مدیره شرکت راهبران بندر فریدونکنار(۲)

بصیر/ ادامه قسمت اول

RSCN5707

در سال گذشته نزدیک به ۲۳ هزار تریلی معادل نزدیک به ۵۳۰ هزار تن عملیات انجام شده است، این حرکات برای شهرستان بسیار خوب است چرا که علاوه بر درآمدی که هر تریلی به شهرستان می رساند یکسری منافع جامع دیگری نیز دارد/ ما می توانیم به کمک جوانان این شهر صادرات را در فریدونکنار گسترش دهیم، کارخانه ای در این شهرستان ساخته شود که جوانان در آن به جمع آوری تعدادی از محصولات مشغول شوند و ما آنرا به کشورهای دیگر صادر کنیم

وی افزود: در سال گذشته نزدیک به ۲۳ هزار تریلی معادل نزدیک به ۵۳۰ هزار تن عملیات انجام شده است، این حرکات برای شهرستان بسیار خوب است چرا که علاوه بر درآمدی که هر تریلی به شهرستان می رساند یکسری منافع جامع دیگری نیز دارد.

رئیس هیئت مدیره بندر فریدونکنار خاطرنشان کرد: ما می توانیم به کمک جوانان این شهر صادرات را در فریدونکنار گسترش دهیم، کارخانه ای در این شهرستان ساخته شود که جوانان در آن به جمع آوری تعدادی از محصولات مشغول شوند و ما آنرا به کشورهای دیگر صادر کنیم.

احمدی اظهار داشت: حاشیه شرق خزر به آبهای آزاد دسترسی ندارد، ایران امن ترین کشور در این مناطق و حتی در دنیا است، این امنیت آنها را مجبور به استفاده از کشور ما کرده است و برای همین باید از بنادر کشور که بندر فریدونکنار یکی از آنهاست استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برآورد پیشرفت فیزیکی بر اساس نظر مهندس مشاور نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است، البته خود قبول داریم تا زرق و برق بندر مشخص نشود به این حرکات چشم نمی آید، اما زیر ساخت های اصلی انجام شده و جزئیات باقی مانده است.

اواسط پائیز پایان ساخت و ساز در بندر فریدونکنار/ ساخت یک ورزشگاه سرپوشیده برای جوانان این شهر نیز در دستور کار قرار دارد

رئیس هیئت مدیره بندر فریدونکنار با بیان اینکه ما کار اجرایی اصلی خود را از سال ۸۹ با خاکبرداری و ماسه برداری آغاز کردیم، اذعان داشت: این پیشرفت با توجه به شرایط اقتصادی به کندی در حال انجام است، قیمت اقلام چند برابر شده اما هرطور شده آنرا به نهایت خواهیم رساند، هرچند که در شمال عوارض طبیعی و بارندگی مقداری از زمان ساخت و ساز را در بر می گیرد و این مشکل آفرین است.

احمدی با تاکید بر اینکه سعی می کنیم بندر را به شرایط مطلوب برسانیم و تا اواخر تابستان یا اواسط پائیز به یک شکل دلخواه دست یابیم، عنوان داشت: با توجه به اینکه مدیر کل محترم افق مثبتی را در پشتیبانی می بینند و اگر بتوانیم به تعاملی با بانک ملی برسیم این مقدار باقی مانده را زودتر به اتمام خواهیم رساند چرا که زیرساخت آن تمام شده، ترمینال نفتی احداث شده در بندر به صورت استاندارد و در حال عملیات می باشد و قسمت سوله ها فعال شده و تا شهریور کل انبار ست آپ خواهد شد، آسفالت محوطه اصلی به اتمام رسیده، قسمت غربی ترمینال آسفالت نشده و در فکر آن هستیم که آنرا با بتن به پایان برسانیم، ساخت یک ورزشگاه سرپوشیده برای جوانان این شهر نیز در دستور کار قرار دارد.

از سال ۱۳۸۶ تا به امروز ۴۴۳ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفته است که در سال ۹۳با تعداد ۱۹۰ کشتی بیشترین ورودی به این بندر را داشته ایم که در مجموع ۵۳۷۱۶۴ تن را وارد و همچنین ۴۳۹۰۶۹ تن را صادر که کل مبادلات کالا در فریدونکنار بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن رسیده است

وی با بیان اینکه آن زمانی خوب است که مواد و محصولات از این شهرستان صادر شود، گفت: صادرات مواد کانی چون کلینکر، خاکهای مخصوص، سیمان و به مقدار کم محصولات کشاورزی تا به امروز صورت پذیرفته، در امر ترانزیت نیز فراورده های نفتی را از کردستان عراق به شمال ماهاج کالا و باکو می فرستیم و کاندون سیت از کردستان به شمال می رود.

احمدی با اشاره به واردات کالا به این بندر، اذعان داشت: از سال ۱۳۸۶ تا به امروز ۴۴۳ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفته است که در سال ۹۳با تعداد ۱۹۰ کشتی بیشترین ورودی به این بندر را داشته ایم که در مجموع ۵۳۷۱۶۴ تن را وارد و همچنین ۴۳۹۰۶۹ تن را صادر که کل مبادلات کالا در فریدونکنار بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن می باشد.

رئیس هیئت مدیره بندر فریدونکنار افزود: آهن الات، تخته، غلات، کانتینر آهن قراضه برای ذوب و ترانزیت را وارد کرده ایم، در بحث فراورده های نفتی یکسری واردات داریم، روغن های پایه که برای شرکت بهران و دیگر شرکت ها می رود، همچنین از ترکمنستان و قزاقستان گازوئیل وارد می کنیم به افغانستان و عراق فرستاده می شود و اگر بتوانیم قیمت ها را خوب تجزیه و تحلیل کرد مازوت را از شمال وارد کنیم و به جنوب ترانزیت می نمائیم.

وی افزود: این عملیات در سال ۸۹ با ۴۲۶۹ تن، و در سال ۹۰ با ۱۴۲۶ تن و در سال ۹۱ با ۱۰۷۷۴۴ تن و در سال گذشته نیز با ۱۱۵۷۳۶ تن انجام شده است.

احمدی تصریح کرد: آذربایجان یکی از قطب های فراورده های نفتی در خزر است، ما باید تلاش کنیم تا آنرا به سمت خود بکشانیم و در حال حاضر نیز به دنبال بستن قراردادی هستیم که کالا از آذربایجان وارد این بندر شود و در خلیج فارس وارد کشتی گردد.

راهبران یک شرکت خصوصی است و ما در این ۶۰ هکتار مستاجریم، بنابراین ما نباید پاسخگو باشیم بلکه آنها باید مطالبات خود را از سازمان بنادر و دولت طلب کنند و این مسئله به ما مربوط نمی شود

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: در ترمینالهای مختلف این بندر به صورت مستقیم نزدیک به ۲۵۰ نفر مشغول فعالیت هستند که ۹۸ درصد این افراد اشتغال یافته فرزندان و جوانان بومی همین منطقه می باشند.

رئیس هیئت مدیره بندر فریدونکنار با بیان اینکه دولت در اینجا هم اجاره ثابت و هم اجاره متغیر را اخذ می نماید، یادآور شد: بزرگترین مشکل ما عدم حمایت مالی است، اگر یک حمایت مالی حتی محدود هم شود باقیمانده کار را به اتمام خواهیم رساند، با سازمان بنادر تعامل خوبی داریم و در شهرستان نیز هیچ مشکلی نداریم البته ضعف هایی نیز در اینجا وجود دارد، باید کانال را هر ۲ ماه یک بار با هزینه ای سنگین لایه روبی کینم چرا که ماسه در آن قرار می گیرد و آبخور استاندارد ورود کشتی ها را می بندد.

وی با اشاره به اینکه بعضی ها می گویند شرکت راهبران باید مبلغ  چهار میلیارد تومان را به عنوان بدهی به شهرداری فریدونکنار پرداخت نماید، گفت: راهبران یک شرکت خصوصی است و ما در این ۶۰ هکتار مستاجریم، بنابراین ما نباید پاسخگو باشیم بلکه آنها باید مطالبات خود را از سازمان بنادر و دولت طلب کنند و این مسئله به ما مربوط نمی شود، آقایان باید با سازمان بنادر رایزنی کنند و این بندر برای یک شخص نیست و آنرا اجاره داده اند.

۴ شرکت با راهبران قرارداد همکاری بسته اند و مشغول فعالیت می باشند که سه مورد در زمینه انبارداری و غلات است و یک شرکت نیز در زمینه فراورده های نفتی فعالیت دارد

احمدی اظهار داشت: ۴ شرکت با راهبران قرارداد همکاری بسته اند و مشغول فعالیت می باشند که سه مورد در زمینه انبارداری و غلات است و یک شرکت نیز در زمینه فراورده های نفتی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اولویت های کاری خود در روزها و ماه های آتی گفت: در ساخت و ساز اولویت های ما در آینده، اتمام سر درب ورودی بندر، تکمیل ساختمان اداری، تجهیزات و محوطه فضای سبز و وردوی اداره است و همچنین باید دو ساختمان برای گمرک ساخته شود چرا که ضعف بندر فریدونکنار در امور گمرکی بسیار زیاد است، مثلا از لحاظ حفاظتی ضعف زیادی داریم اما تعامل و همکاری خوب ارگانهای ذیربط بالاخص سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران باعث روند رو به رشد امور در بندر گردیده است.

رئیس هیئت مدیره بندر فریدونکنار ادامه داد: در رابطه با مرحله عملیات غلات نیاز اول کشور ماست، دوستان به دنبال راه اندازی آن هستند، در مورد فراورده های نفتی نیز ما به دنبال ایجاد راه های جدیدی هستیم.

سازمان بنادر باید پاسخگوی زمین ۱۵ هکتاری باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمین ۱۵ هکتاری کنار بندر، گفت: این زمین در گذشته به یک شرکت کشتی سازی داده شد اما آنها از آن استفاده نکرد، این ۱۵ هکتار به ما هم واگذار نشد و برای سازمان بنادر است، از ۷۵۰ هزار متر مربع ماسه برداری که داشتیم به دلیل اهمیت موضوع از لحاظ ریالی برای این شهرستان آنرا به آن زمین انتقال دادیم، تصمیم گیری نسبت به این زمین متعلق به سازمان بنادر است چرا که زمین برای ما نیست و به ما مربوط نمی شود اما از لحاظ حفاظت گمرکی به دنبال آن هستیم آنرا محصور کنیم.

رئیس هیئت مدیره بندر فریدونکنار تصریح کرد: هر فراورده و کالایی که می خواهد وارد کشور شود، تمهیدات اولیه آنرا انجام می دهند، کالایی که وارد می شود ارگانهای مختلفی آنرا کنترل می کنند و بعد وارد منطقه گمرک می شود و اگر کالایی بنا به تشخیص مسئولین ذیربط باید مرجوع گردد نسبت به آن اقدام می نمایند.

حداکثر ۱۰۰ نفر دیگر می توانیم به طور مستقیم جذب کنیم، چون ترمینالها هرچه کاملتر شود نیروهای بیشتری نیازمند است/ به دنبال کسب سود هستیم اما یکی از اهداف مهم ما کارآفرینی و ایجاد اشتغال است

احمدی در ادامه با بیان اینکه حداکثر ۱۰۰ نفر دیگر می توانیم به طور مستقیم جذب کنیم، چون ترمینالها هرچه کاملتر شود نیروهای بیشتری نیازمند است، اذعان داشت: هدف ما این است که هم کار کنیم، هم سود ببریم و هم کارآفرینی کنیم، با توجه به حمایت های مردم و مسئولین فریدونکناری تلاش کردیم تا اینجا را سروپا نگه داریم، ما دوست داریم که اینجا هرچه زودتر فعالتر شود و جوانان این شهرستان را جذب کنیم که این بالاترین نعمت برای ماست، به دنبال کسب سود هستیم اما یکی از اهداف مهم ما کارآفرینی و ایجاد اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک بودن به جاده ترانزیت، خصوصی بودن و نزدیکی به پایتخت کشور از حسن های بندر فریدونکنار می باشد، گفت: این بندر ظرفیت بسیار خوبی دارد، می خواهیم هرچه زودتر این بندر سامان بگیرد و پست های اسکله را بیشتر کنیم.

احمدی در پایان با تاکید بر اینکه ما باید به جای جزیی نگری به افق بالاتری بیاندیشیم، اظهار داشت: ما یک هدف خاصی را ترسیم کرده ایم و بر اساس آن حرکت می کبم، عده ای در این شهر نسبت به این بندر دچار عجله و متعاقب آن اشتباه می شوند اما تا به امروز از مردم فریدونکنار بدی ندیدیم و خوبی نیز دیدیم و همه به ویژه امام جمعه محترم این شهرستان از ما حمایت کردند که جا دارد از ایشان تشکر کنیم، بسیاری از افراد به ما توصیه می کردند که برای تجارت به فریدونکنار نیائیم اما ما آمدیم و خوشحال نیز هستیم.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا