اختصاصی/ سونامی خشکسالی زمین های کشاورزی در فریدونکنار

ثانیه شماری برای نابودی معروف ترین برنج جهان آغاز شده است

عموقاسم

بصیر، یادداشت، ابوالقاسم فرجی/ در حالی که سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است و به فرموده مقام عظمای ولایت دولت نتوانست انتظارات را در زمینه اقتصادی برآورده سازد، به نظر می رسید که دولتمردان و مسئولین باید تمام توان خود را برای تحقق این خواسته رهبری انجام می دادند و اهداف رهبری که خواسته مردم نیز می باشد را تحقق می بخشیدند.

اما به نظر می رسد این امر در فریدونکنار همچنان مناسب نیست، اقتصاد در شهرستان ساحلی و جلگه ای خطه مبارک بر مبنای کشاورزی و کشت برنج است و بیش از ۸۰ درصد از مردم این شهرستان به این شغل حتی به عنوان شغل دوم نیز اشتغال دارند.

شغلی که برای بسیاری از فریدونکناری ها به عنوان تنها مایه امید و درآمد می باشد و از روی درآمد آن هزینه یک سال خود را برنامه ریزی می کنند اما شرایط در حال حاضر مناسب یک کشاورز نیست.

این اوضاع نابسامان به اواخر سال گذشته بر می گردد، زمانیکه مدیر کل وزارت بهداشت بدون مطالعه و بر اساس پیش بینی غلط در یک برنامه تلویزیونی برنج این شهرستان را آلوده اعلام می کند و موج افکار منفی در جامعه علیه این محصول استراتژیک فریدونکنار که حتی در دنیا نیز زبانزد است راه می اندازد، او تنها به این کار بسنده نمی کند و با ارسال نامه ای به تمام رستوران ها، هتل ها و متل ها، عمده فروشان و خرده فروشان و جاهای دیگر خرید و توزیع این محصول را منع می کند تا اولین ضربه کاری و سخت بر پیکره کشاورز بی جان فریدونکناری وارد سازد.

حال پس از گذشت چند ماه، کشاورزان فریدونکناری با سناریو دیگری روبرو هستند و کم آبی بزرگترین معضل این زحمتکشان شده است.

Photo0052

زمین های کشاورزی فریدونکنار به دلیل آنکه در ته بند قرار دارند و تا عمق ۱۲ کیلومتری جنوبی آن نیز به دلیل شوری آب نمی توان چاه حفر نمود همواره با کم آبی روبرو هستند، معمولا کشاورزان فریدونکناری از سال ها قبل آب مورد نیاز خود را از رودخانه هراز تامین می کردند اما چند سالی است که زمین های کشاورزی شهرستان های همجوار که در گذشته به صورت دیمی کشت می کردند تغییر رویکرد داده و از آب هراز بهره می برند.

در این بین آنچه قابل اهمیت می باشد این است که حق مسلم فریدونکناری ها را نادیده می گیرند و حجم آب مصرفی زمین های این شهرستان حال با چند شهرستان دیگر تقسیم می شود، اما نکته ای که در اینجا قابل ذکر است چرایی استفاده از حق آبه کشاورزان فریدونکناری نیست بلکه متاسفانه به دلیل عدم مدیریت اداره آبیاری که در نوع خود نیز جالب می باشد و برای سه شهرستان مشترک است! در آن زمانهایی که باید آب به زمین های کشاورزی فریدونکنار وارد شود هیچ اتفاقی نمی افتد و آبی در کار نیست و حتی یک قطره نیز به زمین های کشاورزی نمی رسد.

Photo0053

در شرایطی که امام جمعه، رئیس کمیسیون کشاورزی شورای شهر و فرماندار فریدونکنار پای کار آمده اند و سخت پیگیرند تا این مشکلات برطرف شود وجود چنین مشکلاتی اینچنین القا می شود که معروف ترین برنج ایران یعنی برنج فریدونکنار که در جهان نیز شهره است و مصرف بین المللی دارد شمارش معکوس برای نابودی آن آغاز شده و منویات رهبری برای خلق حماسه اقتصادی و بعد از آن شکوفایی اقتصاد کشور را نادیده گرفته است.

سالی که شعار عزم ملی در آن می درخشد اینگونه به نظر می رسد که مسئولین اداره آبیاری شهرستان عزم خود را برای نابودی اقتصاد در فریدونکنار جزم کرده اند و با مدیریتی جهادی به دنبال تحقق اهداف خود هستند اما نکته حائز اهمیتی که آنها باید یدانند این است که نباید فقط از خدمت به مردم سخن گفت بلکه باید به آن عمل کرد، فاصله بین خدمت و خیانت یک تار مو است و فردا باید در محضر پیامبری که بر دستان کارگری بوسه زده بود پاسخگو باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا