رژیم صهیونیستی حامی دیکتاتوری جدید مصر

به گزارش بصیر به نقل از گروه بین الملل-فرهنگ نیوز، چند روز قبل بود که انتشار خبری در رسانه‌ها سبب شد تا وخامت اوضاع انقلاب مصر، بیش از گذشته جلب توجه کند. خبر این بود که:

شرکت راه‌آهن شهری مصر بار دیگر نام «حسنی مبارک» را به یکی از ایستگاه‌های مترو بازگرداند! به گزارش المصری الیوم، پایگاه رسمی شرکت راه‌آهن شهری (مترو) همچنان نام مبارک را بر ایستگاه مترو رمسیس قرار داده است. نام این ایستگاه تا قبل از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ «مبارک» بود اما پس از انقلاب به نام «شهدا» تغییر پیدا کرده بود.

دقیقا از تاریخ یازدهم فوریه ۲۰۱۱ مصادف با بیست ‌و دوم بهمن ۱۳۸۹ که حسنی مبارک پس از سی سال از مقام ریاست جمهوری استعفا داده و قدرت را به ارتش مصر واگذار کرد، اتفاقات مختلفی در این کشوذر به وقوع پیوسته است.

انقلاب مردم مصر که به‌عنوان بخشی از بیداری اسلامی،  بعد از انقلاب مردم تونس به پیروزی رسید، از دیدگاه عموم تحلیلگران، مهمترین بخش از بیداری اسلامی در ممالک عربی محسوب می‌شود چرا که:

۱)      مصر همسایه سرزمین‌های اشغالی و همجوار نوار غزه است و پیمان صلح با اشغالگران قدس امضا کرده!

۲)      هویت مردم مصر آمیخته با شور مقابله با استعمار و مبارزه با ستمگران است

۳)      به‌صورت سنتی، مصر نقش رهبری در میان ممالک عربی را برعهده دارد و اتفاقات آن بر همه کشورهای عرب تأثیر می‌گذارد.

۴)      مصر پرجمعیت‌ترین کشور عرب است، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورها در غرب‌آسیا، ممالک اسلامی و افریقاست.

کودتا، راز استحاله انقلاب‌ها

یکی از راه‌های مقابله با انقلاب‌های مردم دنیا که از سوی کشورهای سلطه‌گر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورود به فاز کودتاست.

این دقیقاً همان اتفاقیست که در مصر به‌وقوع پیوست -همانگونه که تلاش شد در ایران نیز اتفاق بیفتند اما با شکست مواجه شد- و نهایتاً «مرسی» که رییس‌جمهور قانونی این کشور بود، راهی زندان شده و با اتهام خیانت و جاسوسی مواجه گردید!

در هر صورت نمی‌توان اشتباهات مرسی را نادیده انگاشت و پیروزی کودتای ارتش به رهبری «السیسی» (رییس‌جمهور موقت فعلی مصر) را تنها عامل ایجاد وقفه در انقلاب مصر دانست.

بعضی از اشتباهات «مرسی» عبارت بودند از:

۱)      اعتماد غیرقابل توجیه و عجیب به آمریکا و متحدانش، عربستان وقطر

۲)      حضور در جبهه متحدان ترکیه علیه بشار أسد و در حمایت از گروه‌های خارجی و گاه تروریست‌های فعال در این کشور

۳)      ادامه رابطه میان رژیم اشغالگر قدس و مصر در مدت ریاست‌جمهوری «مرسی»

۴)      عدم همکاری با مبارزان فلسطینی در بازگشایی کامل گذرگاه‌های میان مصر و نوار غزه

۵)      تلاش‌ها و سخنان تأسف‌بار در جهت ایجاد اختلاف میان فرقه‌های اسلامی

۶)      عدم هوشیاری در حذف نیروهای وفادار به دیکتاوری مبارک در مناصب مختلف کشور مصر

۷)      تعلل در به محاکمه کشاندن قاتلان مردم مصر در جریان انقلاب این کشور

درست در چنین شرایطی که روزبه‌روز بر سرعت کاهش محبوبیت «مرسی» افزوده می‌شد، کودتای بخشی از نظامیان این کشور به رهبری «السیسی» سبب شد تا روند انقلاب مصری‌ها با مشکل جدی مواجه شود.

«السیسی» که به‌سبب نظامی بودن، به‌سرعت با واکنش منفی مردمی مواجه شد و یاد و خاطره دیکتاتور مصر یعنی مبارک را هم به‌سبب نشامی بودن و هم به‌دلیل نظراتش، زنده می‌کرد، برخلاف ادعای روزهای نخست، اکنون برای شرکت در انتخابات آتی این کشور نامزد شده و قصد دارد کرسی رییس‌جمهوری مصر را برای مدت طولانی‌تری اشغال کند.

 این امر در حالی به‌وقوع پیوسته است که مصری‌ها اطمینان دارند به‌زودی دورانی به مراتب بدتر از دیکتاتوری مبارک را تجربه خواهند کرد.

رابطه با رژیم اشغالگر قدس، پاشنه آشیل حکومت مصر

متأسفانه توافق انتقال گاز مصر به سرزمین‌های اشغالی، در طول دوران مبارک بسته شده است و علاوه بر ارایه ارزان انرژی دایم و مطمئن به قاتلان مردم فلسطین، زمینه‌ساز دخالت هر چه بیشتر صهیونیست‌ها در امور داخلی این کشور مسلمان شده است.

مردم مسلمان مصر موضع خود در برابر اشغالگران قدس را بارها اعلام کرده‌اند و حتی یک‌بار ضمن حمله به سفارتخانه این کشور در قاهره، فرار مفتضحانه سفیر این کشور را رقم زدند. این در حالیست که هرگز صادرات گاز به رژیم جعلی اسرائیل متوقف نشد مگر در مواردی که گروههای ناشناس اقدام به انفجار خط لوله انتقال آن کردند!

متأسفانه نظر مردم، نخبگان و فعالان اجتماعی مصر در مرود ارتباط با رژیم اشغالگر قدس، مورد توجه حکومت مصر واقع نمی‌شود چرا که عموم مردم این سرزمین، صهیونیست‌ها را دشمن درجه یک خود می‌دانند.

سنگینی عواقب اشتباه اخوان المسلمین بر دوش مردم مصر

متأسفانه جمعیت «اخوان‌المسلمین» در جایگاه سازنده شاکله فکری «مرسی» و مهمترین حامی وی، مرتکب همان اشتباهاتی شد که «مرسی» از انجام آنها واهمه نداشت.

نزدیک شدن به آمریکا آن هم در حد افراطی، تا آنجا ادامه یافت که اکنون علاوه بر کوتاه شدن دست این جمعیت و حامیانش از قدرت، مشکلات فراوانی برای مردم مصر نیز به ارمغان آمده است. مشکلاتی نظیر:

۱)      خفقان

۲)      پایمال شدن خون شهدای انقلاب مصر

۳)      بازگشت به دوران دیکتاتوری مبارک

۴)      ادامه و گسترش نفوذ صهیونیست‌ها در ارکان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه مصر

۵)      نامشخص یودن دورنمای اقتصادی و ادامه هرج و مرج در لایه‌های مختلف اجتماع مصر

متأسفانه برخی فشارهای «اخوان المسلمین» بر مردم جامعه مصر و تندروی در برخورد با اقلیت‌های قومی و مذهبی، هرگز از یاد مصری‌ها نمی‌رود. این امر سبب شده است تا رسانه‌های بیگانه، ناکامی‌ «اخوان‌المسلمین» در حکومت بر مصر را، نتیجه ناتوانی دین اسلام در اداره جوامع انسانی جلوه دهند و تبلیغات مسموم خود را گسترده‌تر دنبال کنند.

و مصر همچنان دل نگران است…

مشکلات اقتصادی و اجتماعی مصر که دیگر سالهاست شکل بحران بهخود گرفته است، عمق و ریشه مستحکمی دارد.

این یک واقعیت دردناک است که در زمان تصدی «حسنی مبارک» در مصر، روند دیکتاتوری سبب شد تا بخش عمده اقتصاد مصر نابود شود.

از سوی دیگر محمد مرسی هم که قول اجرای برنامه‌های ۱۰۰روزه را داده بود، به موفقیتی در زمینه اقتصادی و کاهش بعضی بحران‌های اجتماعی نایل نشد.

در حقیقت مشکلاتی که اقتصاد مصر با آن مواجه است، چه قبل از وقوع انقلاب و چه پس از آن وجود داشته‌اند.

البته در حال حاضر که تا حدودی برخی از متصدیان اداره نظام حکومتی و سیستم اقتصادی کشور مصر دچار تغییر و تحول شده‌اند، حجم فساد اقتصادی کاهش یافته است. هرچند پس از کودتا علیه «مرسی» انتظار ادامه روند کاهش فساد اقتصادی، چندان منطقی نیست چرا که حتی افزایش این معضل از نظر کارشناسان، امری طبیعی است.

در این شرایط است که مصر چشم به‌راه آینده می‌ماند تا مشکلات و بحران‌ها را پشت سر گذاشته و حاکمیت از دست دیکتاتورها خارج شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا