۳ دانشگاه برتر آسیا معرفی شدند/ لحاظ نشدن دانشگاه‌های خاورمیانه در رتبه بندی «کیو اس»

به گزارش بصیر:
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار گروه علمی «خبرگزاری دانشجو» با اعلام با اشاره به نتایج رتبه بندی پایگاه کیو اس از دانشگاه‌های آسیا برای سال ۲۰۱۴ میلادی، افزود: در این رتبه بندی کشورهای خاورمیانه لحاظ نشده از این رو به دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در میان برترین دانشگاه‌های اشاره نشده است.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: دانشگاه ملی سنگاپور در این رتبه بندی با کسب امتیاز ۱۰۰ در جایگاه اول نشسته است. رتبه دوم به انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی با امتیاز ۹۹٫۵ تعلق دارد. دانشگاه هنک کنگ با امتیاز ۹۹٫۳ در مرتبه سوم قرار دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه ملی کره جنوبی، علوم و فناوری هنگ کنگ، دانشگاه چینی هنک گنک، دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور، دانشگاه پکن، دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ در کره جنوبی و دانشگاه توکیو به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را در اختیار دارند. امتیازات مکتسبه بسیار نزدیک به هم و در دامنه‌ای بین ۹۸٫۷ تا ۹۵٫۹ قرار دارند.
مهراد خاطر نشان کرد: بدین ترتیب نخستین دانشگاه چین و ژاپن به ترتیب در جایگاه ۸ و ۱۰ رتبه بندی برترین دانشگاه‌های آسیا نشسته‌اند.
 
۱۰ دانشگاه برتر آسیا بر اساس رتبه بندی کیو اس
 ردیف  نام دانشگاه امتیاز 
۱  دانشگاه سنگاپور  ۱۰۰ 
۲  انیستیتو علم و فناوری کره جنوبی  ۹۹٫۵ 
۳  دانشگاه هنگ کنگ  ۹۹٫۳ 
۴  دانشگاه ملی کره جنوبی   
۵  دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ   
۶  دانشگاه چینی هنگ کنگ   
۷  دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور  
۸ دانشگاه پکن  
۹ دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ کره جنوبی  
۱۰  دانشگاه توکیو   
 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ادامه داد: دانشگاه مالایا در مالزی نخستین دانشگاه برتر این کشور با امتیاز ۸۰٫۴ در رتبه ۳۲ دانشگاه‌های برتر آسیا قرار دارد.
 
رئیس مرکز منطقه‍‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: نخستین موسسه آموزش عالی هندوستان یعنی انستیتو فنی دهلی با کسب امتیاز ۷۴٫۵ رتبه ۳۸ را به دست آورده است.
 
مهراد، با اشاره به تعداد دانشگاه‌های هر کشور در این رتبه بندی، یادآور شد: در مجموع از بین ۵۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی ژاپن با ۱۳ دانشگاه، چین با ۹ دانشگاه، کره جنوبی با ۹ دانشگاه، هنگ کنگ و تایوان هرکدام با ۶ دانشگاه، هند، تایلند و سنگاپور هر کدام با ۲ دانشگاه و مالزی با یک دانشگاه جزء دانشگاه‌های برتر و ممتاز آسیا معرفی شدند.
 
 وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های کبانگسان با امتیاز ۶۵٫۴، Sains با امتیاز ۶۴، UTM با امتیاز ۵۹٫۶ و پوترا با امتیاز ۵۷٫۲ در مالزی رتبه‌های ۵۶، ۵۷، ۶۶ و ۷۶ دانشگاه‌های برتر آسیا را از آن خود کرده‌اند.
 
مهراد همچنین در زمینه رتبه بندی دانشگاه‌ها اضافه کرد: در پاکستان انستیتو مهندسی و علوم کاربردی با امتیاز ۴۹٫۶ رتبه ۱۰۶ را در اختیار دارد. دومین دانشگاه برتر پاکستان دانشگاه آقاخان دارای رتبه ۱۱۶ است.
 
به گفته وی رتبه دانشگاه قائد اعظم در این کشور ۱۲۳ و دانشگاه ملی علوم و فناوری اسلام آباد موفق به کسب رتبه ۱۲۹ شده است. دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی با امتیاز ۴۱٫۵ در رتبه ۱۴۵ قرار دارد.
 
مهراد اعلام کرد: بدین ترتیب، از کشورهای اسلامی، پاکستان با ۴ دانشگاه و مالزی با یک دانشگاه دارای برترین دانشگاه در فاصله ۱۰۱ تا ۱۵۰ هستند. رتبه دانشگاه برونئی دارالسلام و دانشگاه داکا در دامنه بین ۱۷۱ تا ۱۸۰ قرار دارد. دانشگاه لاهور پنجمین دانشگاه پاکستان است که رتبه‌ای بین دامنه ۱۸۱ تا ۱۹۰ کسب کرده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به چگونگی انجام این رتبه بندی، توضیح داد: برای رتبه بندی دانشگاه‌های برتر آسیا از ۹ شاخص استفاده شده است که بر این اساس ۳۰ درصد به شهرت و اعتبار دانشگاه، ۱۰ درصد به شهرت و اعتبار کارفرمایان، ۲۰ درصد به نسبت استاد دانشجو، ۱۵ درصد به استناد به هر مقاله ( مستخرج از اسکوپوس)، ۲٫۵ درصد به اعضای هیات علمی بین المللی،۲٫۵ درصد به دانشجویان بین‌المللی، ۲٫۵ رصد به برنامه مبادله دانشجو در دانشگاه‌های کشور، و ۲٫۵ درصد به برنامه مبادله دانشجو در دانشگاه‌های خارج از کشور اختصاص داده شده است.
 
وی افزود: هنگ کنگ و ژاپن در یک دهه گذشته برترین دانشگاه‌های آسیا را به خود اختصاص داده بودند. امسال وضعیت متفاوت است به طوری که سنگاپور و کره در بین ۱۰ دانشگاه نخست پیشگام هستند.
 
مهراد اضافه کرد: سرمایه گذاری فزایند دولتی، برنامه‌های بین‌المللی سازی همراه با همکاری‌های گسترده بخش خصوصی به موفقیت سنگاپور و کره جنوبی منجر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا