اختصاصی/ گزارش بصیر از مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان فریدونکنار

حضور پر شور جوانان خط بطلانی بر تصور غلط یاوه گویان

بصیر، يكى از سنت‏هاى حسنه و مستحبات اسلامى كه پس ازپيروزى انقلاب اسلامى احياء گرديد، سنت مبارك اعتكاف است. اين سنت، در طول تاريخ اسلام و اديان آسمانى طرفداران و عاملانى داشته و در سرزمین های اسلامى به طور عموم و شهرهاى شيعه و مراكز حوزوى بطور خاص مورد توجه بوده است.

IMAG0117

بزرگان دین از اعتكاف به عنوان آب حيات بخش در كوير غفلت‏ها نام می برند،شاید زندگی و  غفلت از«خود» و «خداى خود»، بستر مرگ ارزشهاى انسانى و نقطه سقوط از پايگاه بلند خردورزى و عشق عرفانى و عامل پيوستن به زندگى پست و حيوانى است.

اعتكاف زمينه توبه و بازگشت است. بازگشت ‏به قرآن و معنويت، بازگشت به دعا و استمداد از عالم غيب، بازگشت از«خودمدارى‏» به ‏«خداگرايى‏»، آنها كه مسئوليت‏هاى حساس ‏تر و بزرگترى دارند، بيش از ديگران به اعتكاف و خودسازى نياز مندند.

IMAG0131

    
  IMAG0136 

مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان فریدونکنار همزمان با سراسر کشور در ایام البیض یعنی روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب و در ۱۵ مسجد این شهرستان آغاز شد و امروز آخرین روزی است که معتکفین در آن مکان مقدس تمرین خودسازی و خودباختگی در برابر معشوق می کنند و خود را برای نبردی سخت در برابر شیطان درون و هوس رانان بیرونی آماده می نمایند.

اعتکاف امسال حال و هوایی متفاوت تر از سال های گذشته داشت، سن معتکفین پائین تر آمده بود و چهره های جوان و نوجوان بیشتر جلب توجه می کرد، مساجد جامع، ولیعصر(عج)، امام جعفر صادق(ع)، فاطمه الزهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع)، قمر بنی هاشم(ع)، علی ابن ابی طالب(ع) و مسجد النبی فریدونکنار و در روستاها نیز مسجد امام سجاد(ع) کاردگرمحله، مسجد جامع فرم، مسجد حضرت فاطمه (س) سوته، مساجد صاحب الزمان(عج) و امام صادق (ع) بنه کنار، مسجد امیر المومنین (ع) اسبوکلا و مسجد ولی عصر (عج) اوکسر میزبان معتکفین فریدونکناری بودند که در تمامی آنها حضور فعال و پررنگ جوانان مشهود تر بود، حتی در بعضی از مساجد از شهرستان های دیگر برای اعتکاف ثبت نام کرده بودند و در آن مساجد مشغول به عشق بازی با خدای خود شدند.

حال و هوای این جوانان نیز دیدنی بود، جوانی قرآن بدست مشغول قرائت آیاتی از قرآن بود و نور کلام وحی در چهره پاک آن جوان متجلی گشته بود، در سویی دیگر تعدادی از معتکفین که شب را به سحر رسانده بودند با چهره ای مظلوم و آرام به خواب رفته و تعدادی نیز دعای ام داوود را زمزمه می کردند، عده ای نماز می خواندند و دانشجوان و دانش آموزان نیز فرصت را غنیمت شمرده و کتب درسی مطالعه می کردند.

IMAG0118

IMAG0124

در تعدادی از مساجد نیز مبلغ و مبلغه های دینی جهت سخنرانی و موعظه معتکفین حضوری پررنگ داشتند و جلسات بحث خودمانی به راه می انداختند که واقعا لذت بخش بود.

IMAG0115

IMAG0116

در این بین با دو معتکف که در مسجد ولیعصر(عج) حضور داشتند هم کلام شدیم..

معتکفی که سن او به بیش از ۳۰ سال نمی رسید و هدف خود از حضور در این مراسم را زدودن غبار از فضای قلب خود ابراز کرد، گفت: در این مدت کوتاه باید برای ادامه زندگی خود برنامه ریزی می کردم تا علاوه بر ادامه راه علما و شهدا خود را نیز در برابر سیل حوادث روزگار آماده نمایم.

IMAG0143

وی که بزرگترین آرزوی خود را ظهور امام زمان (عج) می دانست، یادآور شد: امسال حضور جوانان موجب ایجاد فضای شاد و پرنشاطی در بین معتکفین گشت و این خود پاسخ کسانی بود که همواره سعی داشتند فضای این مکان معنوی را خشک و سرد جلوه دهند.

معتکف دیگری که دانش آموز سال سوم دبیرستان بود نیز در مصاحبه با خبرنگار ما، اظهار داشت: در این مدت با خدای خود عهد کرده ام که پس از اتمام این مراسم و حضور در بین مردم بر قراری که با خدای خود در این سه روز بسته ام پای بند بمانم و برای من مهمترین مسئله که همان رضایت خداوند و احترام به پدر و مادر است را فراموش نکنم.

IMAG0144

وی با اشاره به اینکه هر چه در این مکان اتفاق می افتد زیباست، خاطرنشان کرد: این زیبایی زمانی لذت بخش است که در طول زندگی بر هواهای نفسانی خود غلبه کنیم و مطیع محض خداوند و آل الله باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا