تفریحی که هر ۶ ثانیه یک قربانی می‌گیرد

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، فریبا نادری گفت: با توجه به اینکه در آستانه هفته عاری از دخانیات قرار داریم، باید از خطرات مصرف آن آگاه شویم و بدانیم که دود دخانیات ترکیبی از ۷ هزار ماده شیمیایی است.

وی ادامه داد:‌ سالانه بیش از ۶ میلیون نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر در جهان به علت مصرف آن می‌میزند.

این کارشناس دخانیات گفت: مصرف دخانیات در ایران سالانه موجب مرگ ۷۰ هزار نفر می‌شود و به طور میانگین ۱۵ سال از عمر انسان‌ها را کم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در هر ۶ ثانیه مصرف دخانیات یک نفر قربانی می‌گیرد، گفت: ‌افراد سیگاری به طور متوسط ۵ سال پیرتر از افراد غیر سیگاری به نظر می‌رسند چرا که مصرف دخانیات علت عمده بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

نادری گفت:‌ نیمی از افراد سیگاری به علت مصرف دخانیات می‌میرند و نیمی از مرگ‌های ناشی از مصرف دخانیات در دوران میان‌سالی رخ می‌دهد.

این کارشناس حوزه دخانیات ادامه داد: نیکوتین موجود در دخانیات باعث افزایش اسید معده، زخم معده، لخته شدن خون، خرابی و زرد شدن دندان‌ها، بیماری لثه، سرطان‌های حنجره، مری، نای،ریه، معده و پانکراس می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا