حجت الاسلام مومنی:سخنرانان توپخانه نظام هستند

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی انصافا کار سختی است، سخنوری که عالمانه سخن می گوید و اصطلاحا دست و پای مصاحبه کننده را می بندد. ایشان البته همچون بقیه فعالان فرهنگی انتقاداتی از وضع موجود و پیشنهادهایی برای وضع مطلوب دارند.سوالمان را با موضوع شعار سال شروع کردیم:

فرهنگ سازی از هیئات شروع شود

آیا می توان شعار سال را در هیئات اجرا کرد؟

نهاد یا جریان که در حال حاضر در مملکت ما میتواند نقش آفرین باشد هیئات مذهبی هستند.ادعا میکنیم و این ادعا هم در تحقیقات میدانی قابل اثبات می باشد.به طور مثال جریان فتنه جریان عظیمی بود که بعد از انقلاب ما فتنه ای به این بزرگی نداشتیم.وفتنه های عظیم نرم که الان ما در معرض آن هستیم. موثرترین عاملی که در مقابل این قتل عام فرهنگی قرار گرفته هیئات مذهبی هستند.به همین جهت مورد هجوم قرار گرفته است و دشمن تدبیر کرده و اتاق فکری تشکیل داده که چه کنیم هیئات مذهبی را از این اثر گذاری ساقط کنیم.

به نظر شما میزان موفیقت دشمن چقدر بوده است؟

دشمن ابدا به موفقیتی دست نیافته است و به همین دلیل است که مرتب اتاق فکر جدید با تفکرهای نو، مثلا هفته ی گذشته یک شبکه ی ماهواره ای که ظاهرا متعلق به سلطنت طلبها است ۴ نفر از گویندگان را به نحوی قصد داشتن به عنوان چهره ی موفق تبلیغ معرفی بکنند اینها را مورد هجوم قرار دادند.

نکته ای که اینجا حائز اهمیت هست این است که دشمن به صورت علمی دارد برنامه ریزی میکند، اما ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که علمی باید کار کنیم.

قطعا اگر ما قرار است فرهنگ سازی بکنیم این فرهنگ باید از هیئت ها آغاز بشود.چون جای دیگری نداریم. من بهترین بحثهای سبک زندگی را در هیئت ها داشتم و در همایشات رفتم و شاهد این بودم که مساله سبک زندگی فقط در حد یک شعار بود و با عبارات بازی میکنند آنها متوجه نشدند که حضرت آقا صحبتشون راجع به سبک زندگی ناظر به چه مطلبی است و این ناشی از این است که  علمی کار نمیکنن.

اصلا جای کار کردن روی شعار«اقتصاد و فرهنگ» در هیئتها است

وظیفه هیئت انقلابی و بچه های هیئتی نسبت به فراگیر کردن این شعار چیست؟

ببینید ما باید خیلی علمی با مساله برخورد کنیم و سطحی برخورد نکینم و تقاضا میکنم هیئات از تکروی اجتناب بکنند.ما نوع هیئت هایمان الحمدلله هیئات های ولایت مدار هستند و پرچم ولایت را بلند کردند به همین دلیل باید از پیشکسوت ها و پیرغلامان استفاده کنیم. من اجرایی شدنش را میدانم در هیئتات ممکن است اما تقاضایم این است که هیئتی ها اکتفا نکنند به آنچه خود تصور می کنند و حتما باید در مجامع علمی مطرح شود.

رابطه مدیریت جهادی با مدیریت هیئت انقلابی چیست؟

ببینید حضرت آقا فرمودند اقتصاد و فرهنگ.و به طور مطلق هم فرمودند.ما اگر قرار است که یک کار فرهنگی بکنیم نیاز به یک زیربنا و زیر ساخت داریم.نیاز به یک پایه و ریشه داریم.چون به طور مطلق فرمودند قطعا میشود در تمام امور مدیریتی این امر را تسری داد چون به نحو خاص نفرمودند. ما در این دو عرصه نیازمندیم به حرکت جهادی و الان در سوال اول و دوم هم اشاره کردم که ما ادعا میکنیم موثر ترین جریان فرهنگی هیئات ها هستند پس قطعا می شود کلام آقا را تسری داد.

بالا برخوردار بود این از آداب هیئتی است که ما به آن معتقد هستیم. پس عرصه فرهنگ متولی اش هیئات مذهبی هستند و قطعا این بحث رابطه ی مستقیمی با مدیریت جهادی دارد.

سخنرانان توپخانه نظام هستند

با توجه به اینکه منبر از رسانه های بزرگ شیعیان به شمار می رود نقش سخنوران و مرثیه سرایان در نهادینه کردن شعار سال را چگونه ارزیابی می کنید؟

عرض کنم محضرتون حضرت آقا که به طور کلی که این شعار را مطرح کردند بر عهده سخنوران است که به طوری جزئی تر سخنان مقام معظم رهبری را رصد بکنند و بررسی شود که نظر حضرت آقا ناظر به چه مسائلی است.

اما نحوه ورود و خروج بحث و نحوه طرح این باید در یک اتاق فکر و بصورت گروهی باید صورت گیرد.

حال من به عنوان جزء کوچکی از سخنوران بگویم که از مسئولین دفتر مقام معظم رهبری تقاضا دارم همانطور که اهتمام به تمام اقشار دارند نسبت به گویندگان هم اهتمام بورزند. شما در سال های اخیر ملاقات حضرت آقا با سخنوران بوده؟ من پارسال رصد کردم دیدم فقط مجموعه ۶ نفری به سمت خدا خدمت مقام معظم رهبری رسیدن. ورزشکارا رفتند،شعرا رفتند،بازیگران رفتند،شعرا در ماه مبارک رمضان دو بار! شعرای آئینی و غیر آئینی؟ چرا؟ این گله جدی از دفتر حضرت آقا است که با توجه به اینکه سخنوران توپخانه نظام هستند باید گرا به اینها داده شود که ما در سر دشمن بزینم. باید حداقل یک اطلاعات کوچکی به صورت منظم در اختیار ما قرار گیرید و این دغدغه را من به آقای حجازی و آیت الله سید احمد خاتمی گفتم و در نامه ای خدمت حضرت آقا این مساله را مطرح کردم که این گویندگان خیلی هاشان مغرض نیستند ممکن است عن جهلاً حرفی از دهنشان بیرون بیاید اما در واقع پای نظام و ولایت هستند.سخنرانان توپخانه نظام هستند قطعا اگر امری مهم و حائز اهمیت باشد اینها باید از طریق گوینده ها مطلب تبیین شود منتها با همان حرکت دسته جمعی.نه اینکه یک نفر از یک شهر خاص شروع کند.چند نفر در شهرهای مختلف.به طور مثال الان ما رمضان را در پیش داریم قرار است این شعار را عملی کنیم.بشینیم با یکدیگر فکر کنیم و به طور علمی این شعار تجزیه و تحلیل کنیم را مثلا در ماه مبارک رمضان در هیئات مطرح کنیم.

   تقاضا می کنم از هیئات تکروی نکنند

 در بیاناتتون زیاد به حرکت دسته جمعی تاکید کردید.آیا مراد از این حرکت در نگاه شما این است که یک ارگانی متولی این حرکت شود؟

 قطعا این نیاز به یک مدیریت دارد.بی تردید. من عرض میکنم که ما سازمان تبلیغات، اوقاف و … داریم اینها باید از پیشکسوت ها و پیرغلامان عرصه هیئت استفاده کنند و هم فکری کنند که به چه صورت این شعار را در هیئات استفاده کنیم و  اگر هم نشد آقایان منتظر نمانند.من خودم پنج نفر را گذاشتم که همفکری کنیم در ماه مبارک رمضان چه بحثی را مطرح کنیم که با شعار حضرت آقا تطبیق پیدا کند که به این نتیجه رسیدیم مثلا جمع بین اقتصاد و فرهنگ خطبه همام را بتوانیم بررسی کنیم. و لو دو سه خطبه از این خطبه ناظر به این امر باشد.

این همفکری ها باید به اجماع رسیده شود و در سطح کشور پیاده شود. چه اشکالی دارد که گویندگان هم یک انجمنی داشته باشد که بتوانن در این انجمن همفکری کنند.

با توجه به حساسیت نهاد منبر و تأثیرگذاری فراوان این تریبون اختصاصی مسلمانان و صحبت های اخیر ولی امر مسلمین پیرامون پرهیز از سخنان و نوحه های وحدت شکنند و تفرقه افکن،توصیه هایتان را بیان بفرمایید؟

ای کاش سوالات را از قبل در اختیارمون میگذاشتید که یه جوری حرف نزنم چالش ایجاد بشه.

ماها از این طرف میخواهیم که وحدت شکنی نکنیم.از این طرف ما در جهت ایجاد وحدت و اتحاد چه قدم های برداشتیم؟ یکی از عوامل اختلاف در هیئات های ولایت مدار همین تکروی هاست که ما همدیگر رو تحویل نمیگیریم، به هم سر نمیزنیم.حالا از اون طرف من گوینده چقدر اطلاعات در این زمینه دارم که الان بحث وحدت ضرورت دارد؟ به وحدت شکنی.کلماتی به کار میبرند و من را ترغیب میکنند به امر وحدت شکنی. حال چقدر به من اطلاعات دادن که ضرورت ایجاد وحدت؟ ما چه قدمی برداشتیم؟ چقدر معلومات به ما دادید که مثلا تو کردستان شیعه کشی اتفاق می افتد.

حال همین وحدت شکن ها چقدر از نظر ادب و جذب موفق هستند؟ اونها شعار آقا را گرفتند« جذب حداکثری و دفع حداقلی» نه ما. بلکه ما منتظریم یک نفر فقط خطایی بکند و فوری بهش برچسب وحدت شکنی بزنیم مثل راهنمایی رانندگی که پشت تپه می ایستند و منتظرن تا یکی خلاف کرد جریمه اش کنند.

ما در مقابل این حرکات باید بایستیم.وظیفمون است.امروز پرچمدار بحث وحدت حضرت آقا و آیت الله سیستانی هستند که حتما باید این امر صورت گیرد و هر کسی به وحدت صدمه یا خدشه ای وارد کند باید با او برخورد کرد.

وحدت شکن ها در جذب فوق العاده قوی و ما در دفع فوق العاده قوی.خوب اینها جذب آن وحدت شکن ها میشن دیگه.ما در جهت جذب اینها چه کردیم؟ چه حرکتی انجام داده ایم.

ما در جذب و دفع کلام حضرت آقا را نگرفته ایم.من که ندیدم آقایون به این شعار عمل کنن بلکه کاملا برعکس دارند عمل میکنند ولی از آن طرف دشمن می آید در هفته وحدت، هفته تبری اعلام می کند! ما چقدر برای جوانان ضرورت ایجاد وحدت را فهماندیم؟چقدر به جوانان گفتیم که الان امیرالمومنین (علیه السلام) میگوید اتحاد؟ چقدر به جوانان گفتیم که الان حضرت زهرا (سلام الله علیها) میگوید وحدت؟چقدر ضرورت این را تبیین کردیم؟ نکته ای که است آنها(وحدت شکن ها) در جذب فوق العاده قوی و ما در جذب ضعیف.

هر کسی بخواهد در مساله اتحاد تکروی کند مبتلا میشود به دفع.

مدیران شبکه ماهواره«الله یاری»، مغرض اند/به آقای دانشمند ۲ بار تذکر دادم  

 چرا بعضی ها حاضر نیستند از کینه ورزی های مذهبی در مجالس خود دست بردارند؟ ریشه این بی اخلاقی چیست؟

من مغرض سراغ ندارم مگر ما شذ و ندر. نوع این افراد جاهل هستند.و ما در روشن کردن اینها چه قدمی برداشته ایم؟ من اینها را آدمهای مغرضی نمی دانم آدمهای جاهلی میدانم. من یک بنده خدایی تذکر دادم که روضه را درست بخوان گفت حاج آقا مطلب ندارم ۴ تا کتاب بهش دادم و روضه خواندنش درست شد.

ما چه قدمی برداشته ایم؟ بعضی ها واقعا مغرض هستند.اما کسانی که علم و پرچم و تریبون به دستشان هست مغرض نیستند بلکه جاهل هستند.لذا من تقاضا دارم که عینک بدبینی را برداریم و عینک دلسوزی و خیرخواهی به چشممان بزنیم.واقعا من افراد مغرض در این امر نمی بینم. من ادعایم این است که بالاترین نکات اخلاقی و مضامین عرفانی را می توان از دل روضه ها استخراج کرد خب اگر ما قرار است چیزی را مطرح کنیم به این قیمت نباشد که چیز دیگری را بی اهمیت کنیم. لذا من نمیتوانم اینها را مغرض ببینم.مواردی شده تا صبح نشستم با افراد صحبت کردم و کسانی که ظاهراصددرصد با نظام مشکل داشتند ورقشان برگشت.فکر میکنم اگر این شعار حضرت آقا « جذب حداکثری و دفع حداقلی»را در کارهایمان نصب العین قرار بدهیم گام موثری را برداشته ایم. هر گوینده و مداحی که به اختلافات دامن می زند ما می توانیم اولا و ابتدا به ساکن بهش بگوییم مغرض؟ چقدر اطلاعات و معلومات در اختیار او گذاشته ایم؟ چقدر او را تحویل گرفته ایم؟ تحویل بدین معنا که ضرورت وحدت را به او بفهمانیم.کسانی که اینها را مدیریت میکنند و در شبکه های ماهواره ای «الله یاری» فعالیت می کنند اینها مشخص است که واقعا مغرض هستند و نمیشود بهشان گفت جاهل.چون به دست دشمن هدایت می شوند و غرق شده اند ولی کسانی که با این افراد مرتبط هستند اینها جاهل هستند نه مغرض.

من به آقای دانشمند یکی دو بار تذکر دادم با اینکه سنش از من بیشتره و موقعیت بالاتری داره اما میگه چشم.ایشون فوق العاده انتقادپذیر هستن. دانشمند خودش میگه من توپخانه نظام هستم به من گرا بدید که بکوبم تو سر دشمن.شما اونوقت میتونید به چنین آدمی بگید مغرض؟ نه.

 چرا از ماه رجب،شعبان و رمضان به فصل خودسازی تعبیر میشود و اساسا چه ارتباطی بین این سه ماه وجود دارد؟

ما اگر میخواهیم به یک ضیافتی برویم ازقبل خودمان را آماده میکنیم از شستشوی ظاهری گرفته تا آماده کردن لباس. ماه رجب ماه شستشو دادن و صیقل دادن جان و روح و قلب انسان است و ماه شعبان ماه آمادگی است آمادگی به معنای اینکه مرکب مناسب،لباس مناسب و متصف شدن به نور اهل  بیت و ورود به شهر رمضان. لذا اگر افراد بتوانند یک چهله در جهت خودسازی و درک فیوضات لیله القدر بگیرند خیلی عالیست و بسیار هم مجرب است.

ماه رجب ، ماه زنگار زدایی است و در روایات هم آمده است،شعبان به اصطلاح در ادامه رجب مقدمه است برای رمضان و رمضان هم برای درک فیوضات است و برای اینکه آدم به فیوضات رمضان دست پیدا کند باید در دو ماه رجب و شعبان خود را آماده کند به همین جهت روزه در این دو ماه بسیار وارد شده است به خاطر همین دعاهای بسیاری در این ماه وارد شده.نمازهای های مستحبی زیاد در این دو ماه وارد شده.ایام بیض در پیش داریم.اینها همه مقدمه امند برای درک فیوضات ماه مبارک رمضان.

 وظیفه مسئولین هیئات  و برگزاری مراسمات در فصل خودسازی چیست؟

یکی از معضلات هیئت های ما این است که به مناجات پرداخته نمی شود.در رجب و شعبان بحث مناجات ها را تقویت کنید. مناجات های امیرالمومنین(علیه اسلام)، مناجات خمسه عشر و مناجات شعبانیه که اصرار حضرت امام(ره) بر این امر بود که نه فقط در ماه شعبان بلکه در طول سال به مناجات شعبانیه پرداخته شود.سخنران های ماهم نیاز است به بحث مناجات ورود پیدا کنند و به نحوی انس ایجاد کنند میان مستمع و این ضیافت الهی…

 چند کلمه عرض میکنم اولین جمله ای که به ذهنتان می رسد بفرمایید.

منبر:کارگاه انسان سازی

روضه: صیقل قلب و جان، هیچی مثل روضه به انسان صیقل نمی دهد.

مدینه:مدینه گفتی و کردی کبابم…

حرف آخر:همه سرمایه هامون رو بگذاریم و ازحضرت حجت تمنا کنیم که یک نگاه ولایی به همه مابکند. در این وادی اگر ذره ای کم بگذاریم دیگران از ما جلو می افتند. سخت ترین کارها را در هیئت انجام دادیم صاحب بند اصلی هیئت داره می بیند و خوب هم تشکر میکند.نقد هم تشکر میکنه ، نسیه نیست…نقد نقد،کفاک من المصیبه ان یراک صاحب التعزیه.

فکر میکنم تو سخنران ها یکی حاج احمد پناهیانه،یکی بنده  و بعد از ما حاج علیرضا پناهیانه که هم کاری در هیئت کرده ایم از چای دادن، آبدارچی، میان دار، مداح، تنظیم کننده سیستم و سرویس بهداشتی شستن و هر کاری لازم بود انجام دادیم… تو این امر حاج احمد پناهیان واقعا استاد.

سخت ترین کارها را در هیئت انجام بدهید نتیجه اش رو هم می بینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا