توصیه های مهم بلاغ برای شب امتحان

به گزارش بصیر، با نزدیک شدن به ایام امتحانات شور و هیجان خاصی در نوجوانان و جوانان پیدا شده و همین امر، گاهی موجب تغییراتی در تغذیه،‌ خواب و بهداشت آنها می‌شود.

بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه ها و نگرانی هاست. این دغدغه ها و نگرانی ها محدود به دانش آموزان نمی شود، بلكه فضای خانه و خانواده را نیز در بر می گیرد. گویی فقط فرزندان نیستند که برای آزمون های پایان سال آماده می شوند و تمامی اعضای خانواده قرار است امتحان بدهند.

دانش آموزان برای رهایی از این استرس های روحی گاه به مطالعه بیشتر روی می آورند و گاه درس و كتاب را به كناری می نهند، والدین نیز برای رهایی گاه چاره جویی هایی را در پیش می گیرند و گاه با تذكرات مداوم دانش آموز را به خواندن درس ها و مطالعه بیشتر توصیه می كنند.

اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه به استرس شب‌های امتحان  داشته باشیم باید بگوییم که این نگرانی ها تا حد متعارف برای دانش‌آموزان طبیعی است.

کارشناس آموزش و پرورش شهرستان جویبار، صبح امروز در گفت‌وگو با بلاغ با بیان اینکه استرس و اضطراب یکی از عوامل بسیار مهم در سرنوشت آموزش دانش آموزان است، تصریح کرد: استرس کم مفید و پیش برنده بوده و باعث رشد می شود اما زیاد بودن استرس منجر به افت عملکرد آموزشی خواهد شد.

نقی اسلامی‌زاده گفت: مشخص است که امتحان دانش‌آموزان را دچار مقداری اضطراب می کند، این الزاماً نکته بدی نیست و حتی می‌تواند آنها را با شیب ملایمی به سوی موفقیت هدایت کند.

کارشناس آموزش و پرورش جویبار استرس های دوره امتحان را بر چهار عامل فیزیکی «همچون علائم تپش قلب، لرزش دست، عرق کردن کف دست، گرم شدن یا سرد شدن بدن، احساس تهی شدن در دل، تکرر ادرار در سر جلسه امتحان» علائم روحی از جمله نومیدی، عدم تمرکز، پرخاشگری برشمردپ و اضافه کرد که این نگرانی ها می تواند در روابط اجتماعی فرد نیز تأثیرات نامناسبی همچون به هم خوردن ارتباط با دیگران بجا گذاشته و یا با علائم معنوی مانند پرعبادتی و یا ترک عبادت همراه شود.

این مشاور خاطرنشان کرد: باید در استرس به خود نمره دهیم اگر علائم در استرس نمره بالایی داریم نیاز است برای بهبود آن به مشاوره مراجعه کرد.

وی منشأ استرس و اضطراب به سه دسته فردی، خانوادگی و آموزشگاهی دانست و گفت: والدین نقش بسیار زیادی در ایجاد استرس در دانش آموزان دارند.

این سؤال بسیاری از والدین است كه وظیفه آن ها با شروع فصل امتحانات چیست؟ آیا ضرورتی  دارد که  والدین خود را درگیر مسائل درسی فرزندشان كنند؟

وی با اشاره به اینکه ترس و اضطراب برای امتحان فرزندان از سوی پدرها و مادرها کاملاً غیر‌منطقی و غیر‌طبیعی است، بیان داشت: این نوع از استرس گاهی از آنجا ناشی می‌شود که برخی والدین موفقیت و شکست فرزندان را برابر با موفقیت و شکست خود می‌دانند و فاصله میان خود و فرزندانشان را رعایت نمی‌کنند، در واقع خود را با بچه‌ها یکی فرض می‌کنند و بنابراین فرصت اشتباه کردن به آنها نمی‌دهند.

اسلامی‌زاده جو روانی در داخل خانه، تشنج و دعوا در خانواده، درگیری و مشکلات اقتصادی، کم سوادی و بی سوادی والدین را از جمله عوامل ایجاد فضای ناآرام برای دانش آموزان برشمرد.

کارشناس آموزش و پرورش شهرستان جویبار افزود: والدین کمال گرا والدینی که انتظار نمره بیست از دانش آموزان دارند باعث اضطراب در دانش آموزان می شوند بهتر است به هر دانش آموز گفته شود تلاشت برای من مهم است هر چه خواست خداست من راضی هستم.

وی با تأکید بر اینکه خانواده ها نباید هرگز دانش آموزان خود را با دیگران مقایسه کنند، گفت: معمولاً خانواده هایی که رقابت با بستگان و همسایگان خود دارند با مقایسه فرزند خود و بکار بردن اصطلاحاتی همچون (چی کم داری،بچه فلانی را ببین، مردم هم بچه دارند ما هم داریم) باعث ایجاد اضطراب در فرزندان می شوند.

اسلامی زاده رعایت برنامه ریزی، لغو مهمانی های غیر ضروری، جلسه و دوره های دوستانه و خانوادگی در ایام امتحانات، تنها نگذاشتن بچه ها در منزل، اعمال محدودیت و نظارت  بر استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های کامپیوتری دانش آموزان، خودداری از بردن گوشی همراه به رختخواب، انتظارات واقع بینانه از خود با توجه به نمره نوبت اول و مستمر را از وظایف خانواده ها در ایام امتحانات برشمرد.

وی در ادامه توصیه کرد: در صورت عادت به شب بیداری با خواب نیمروز بی خوابی جبران شود.

این کارشناس همچنین برای دانش آموزان نیز توصیه هائی داشت که بررسی نمونه سوالات امتحانی یک روز قبل از آزمون و خلاصه نویسی و نکته برداری از دروس امتحانی جزو وهم ترین آنها بودند.

اسلامی‌زاده که نمونه سوالات امتحان یک روز قبل آزمون بررسی شود، استفاده نمونه سوالات دبیر مربوطه در ایام امتحانات، خلاصه برداری و نکته برداری از دروس امتحان از جمله توصیه برای شب امتحان دانست.

کارشناس آموزش و پرورش شهرستان جویبار افزود: در ایام امتحانات جو روانی منزل، حتی الامکان آرام شود و والدین از مطرح کردن مشکلات خانوادگی، اقتصادی خود و اطرافیان در منزل خودداری کنند.

وی بهترین كار برای دانش آموزان، درس خواندن در روز و خواب به موقع شبانه دانست  و اشاره کرد: حد فاصل  ۱۲ شب تا ۶ صبح درس خواندن توصیه نمی شود.

این مشاور عنوان کرد: در صورت علاقمندی اعتیاد گونه برخی نوجوانان  به بازی های کامپیوتری و فضای مجازی، لازم است زمان استفاده از این رسانه ها با توجه به روحیات فرزندان به حداقل ممکن کاهش یابد.

اسلامی‌زاده با بیان اینکه موبایل هیچ کمکی به دانش آموز نمی کند بلکه باعث استرس می شود، خاطرنشان کرد: ارتباط نوجوان با دوستان باید در شب امتحان نظارت شود.

وی به دو نکته مهم قبل از امتحان برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: قبل از شروع جلسه امتحان از دوستان سوال نپرسید زیرا اگر پاسخ یک سوال را بلد نباشید، اعتماد به نفس شما شدیداً افت می کند. بعد از تمام شدن هر آزمون هم به فکر نتیجه آن نباشید و برای آزمون بعدی برنامه ریزی کنند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا