غیرت مردان و زنان را دوباره بیدار کنیم

به گزارش بصیر به نقل از  گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، وقتی سایت « چادری‌ها»، را در فضای مجازی دیدیم، تصورمان این بود که اعضای اصلی آن را احتمالا بانوان تشکیل داده‌اند و همه هم چادری، اما قضیه وقتی خیلی جالب شد که فهمیدیم مدیر این سایت فرهنگی یک آقاست و اعضای آن هم.

با مسعود دهقان، مدیر سایت چادری‌ها، جوان ۲۱ ساله اهل جزیره خارک که چهار سال است برای ادامه تحصیل به شهر قم آمده، در مورد سایت گفت و گویی کرده ایم.

– جرقه اصلی این نوع فعالیت فرهنگی در فضای مجازی، از کی و با چه انگیزه‌ای زده شد؟

– ایده شکل‌گیری این کمپین از جایی آغاز شد که یکی از دوستان در وبلاگ خود، پیامی گذاشت که:

” دومین زن چادری را هم زدند…”

اثری که این پیام روی من و بعضی دوستان داشت، باعث شد به هر سختی‌ای که بود، سایتی را به حمایت از بانوان محجبه با نام “چادری‌ها” ایجاد کنیم. بنابراین به طور رسمی از دهم مرداد ۱۳۹۲ این پایگاه شروع به فعالیت کرد.
 

– تیم سایت”چادری‌ها” را چه افرادی تشکیل می‌دهند؟

– تیم چادری‌ها را معمولا برادران زیر ۲۰ سال تشکیل می‌دهند و شاید جالب باشد که اصلا در بین گروه چادری‌ها حتی یک بانو هم پیدا نمی‌شود. البته این ضعف، از جانب گروه ما نیست، ما بارها صدای «هل من ناصر» را فریاد زده‌ایم منتها کسی جوابگوی ما نبوده و نیست.
 

– فکر می‌کنید بیشتر مخاطبین شما زنان هستند یا مردان؟ شما سایت خود را بیشتر برای چه مخاطبانی طراحی کرده‌اید؟

– با توجه به سامانه پیامکی که در سایت وجود دارد و هم‌چنین نظراتی که برای ما ارسال می شود تقریبا به این نتیجه رسیده‌ایم که الحمدلله بیشتر مخاطبین ما از زنان هستند.

سایت چادری‌ها بیشتر برای موافقین حجاب طراحی شده است. به عبارت دیگر سایت را برای تقویت چادری‌ها راه اندازی کردیم، برای حفظ همین چادری که بر سرِ خواهران دینی مان است.
 

– به نظر شما بهترین شیوه برای تبلیغ حجاب بانوان در کشور چیست؟ فکر می‌کنید شما در این مقوله تا چه اندازه موفق بوده‌اید؟

– بهترین شیوه تبلیغ حجاب بانوان در کشور ما یعنی ایران که یک کشور دینی است و مردم هر کاری هم که بکنند بالاخره با دین سر و کار دارند، این است که غیرت مردان و زنان را دوباره بیدار کنیم و اهمیت وجود چنین پوششی را بفهمانیم.

داستان جالبی در این مورد هست. در زمان شاه ملعون که بی حجاب رواج داشت، پیرمردی از خادمین حرم امام رضا علیه السلام به مردی که همسرش پوشش مناسبی نداشت سلام کرد و گفت: اگر ببینی که همسرت در آتش می سوزد چه می‌کنی؟

آن مرد جوان در پاسخ گفت: هر کاری می کنم که او را نجات بدهم.

پیرمرد ادامه داد: اگر بگویم همسرت دارد در آتش گناهانش می‌سوزد چه می کنی؟

پیرمرد نقل می‌کند رنگ از رخسار مرد پرید و متحول شد و به دنبال این بود که چه بکند که همسرش را از این حالت نجات بدهد. پیرمرد هم آنها را راهنمایی‌ می کند.

نکته این داستان این است که آن موقع غیرت‌ها بالا بوده… و تذکرها و راهنمایی ها هم خیلی موثرتر بوده است.

ما نیز در حد توان خود کار کرده‌ایم و می‌کنیم. البته کار ما تنها به سایت «چادری‌ها» محدود نشده و در زمینه‌های دیگری هم به نقد بی‌حجابی و بی‌غیرتی پرداخته‌ایم، که الحمدلله به ثمر نشسته است.
 

– چقدر در مباحثی که منتشر می‌کنید، تلاش دارید علاوه بر تبلیغ چادر، به مباحث مهمی چون حیا، پاکدامنی و عفاف هم توجه داشته باشید؟

– یکی از دغدغه هایی که در این سایت داشته‌ایم این بوده که باید انتشار محتوا مطابق با حیا و پاکدامنی و عفاف باشد. لذا بر روی مسئله عفاف و حیا هم بارها در سایت تأکید داشته‌ایم و انشاءالله در آینده هم تأکید خواهیم داشت.

مثلا در برخی از سایت‌های مرتبط با حجاب و عفاف بعضا دیده می‌شود که از هر نوع عکسی استفاده می‌کنند، از هر نوع تبلیغی استفاده می‌کنند و هرگاه که تذکر می‌دهیم می‌گویند برای جذب غیر چادری‌ها نیاز هست که چنین اموری وجود داشته باشد. در حالی که در سیره حضرت رسول و امام علی علیهما السلام هرگز چنین حرکاتی وجود نداشته است.

این نوع کار کردن‌ها منافات با هدف دارد. گروه چادری‌ها همواره در فکر بوده که همه مطالب و تصاویر از کوچک گرفته تا بزرگ، همه مطابق با هدف اصلی باشد.
 

– الان انواع مختلفی از چادر را در جامعه و البسه‌فروشی‌ها شاهد هستیم، با انواع مختلف دوخت و پارچه‌های چادری طرح‌دار و حریر و ساتن و حتی رنگی، پولکی‌ست. سوال مهم من از شما اینست که، کدام چادر؟

– رسالتی که برای چادر گفته‌اند این است که عفاف و پاکدامنی زن را حفظ کند. از جلب توجه مردها جلوگیری کند. به نظر بنده پارچه‌ها و دوخت هایی برای چادر باید انتخاب شود که این رسالت‌ها را حفظ کند.

به عبارت دیگر چادری واقعا چادر است که عفاف و پاکدامنی زن را حفظ کند. فکر نمی‌کنم چادرهای براق و پولکی و نازک این مساله را در میان بانوان محترم حفظ کند.
 

– فکر نمی‌کنید اسم سایت تان، مخاطب‌هایی رو از شما می‌گیرد؟ چون ظاهرا به چادری‌ها بها می‌دهید؟

– در سؤال‌های قبل هم گفته بودم که مخاطبان اصلی سایت چادری‌ها واقعا چادری‌ها هستند. هرچند که به لطف خدا غیر چادری‌هایی هم بوده‌اند که با دیدن این سایت و مطالب آن چادر را برای خودشان انتخاب کرده‌اند.
 

– کسانی را هم می‌شناسیم که بخاطر گران‌بودن چادر، به مانتوشان قناعت می‌کنند. شما از قیمت چادر خبر دارید و یا برای این مشکل و دغدغه‌شان، راه‌حلی پیدا کرده‌اید؟

– از نظر قیمت واقعا قیمت‌های بالایی است و یکی از دغدغه های فکری بنده و دوستان این است که چطور می‌شود این هزینه را کاهش داد.

البته این را بگویم که چادر در برابر لباس‌هایی که برخی از بدحجاب ها و حتی با حجاب‌هایی که مانتویی هستند آن چنان تفاوتی ندارد و بعضا ارزان‌تر هم می‌شود. برای برخی گران بودن چادر بهانه است.
 

– عمده کامنت‌ها و عکس‌العمل‌هایی که نسبت به سایتتان دیدید، چه بوده است؟

– خدا رو شکر تا به این جا به آن چه که می‌خواسته‌ایم در این سطح رسیدیم و می‌بینیم که عمده نظرات و عکس‌العمل‌ها موافق آن چیزی است که ما در ذهنمان بوده، البته بعضی اوقات نامهربانی‌هایی هم بوده که می‌شود نادیده گرفت.
 

– «چادری‌ها» قرار است تا کجا پیش برود و دنیای آرمانی ا‌ش چیست؟

– چادری‌های امروز، پله اولی است که ما طی کرده‌ایم و تنها ده درصد از ایده کلی است که در ذهن مان بوده و هست. هدف نهایی چادری‌ها ایرانی است که حجاب را درحد اعلای خود یعنی چادر انتخاب کرده‌اند. شاید بعید به نظر برسد اما شدنی است. این امید را داریم که در آینده‌ای نه چندان دور با همکاری سایت‌های مرتبط با حوزه عفاف و حجاب، شبکه گسترده‌ای را برای ترویج عفاف و حجاب در سطح جامعه ایجاد کنیم.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا